Jump to content

Erfaring med dachs med rygg/skive prolaps også andre hunder


Brendekjær

Recommended Posts

Tenkte jeg bare skulle høre om andre som har erfaring med ryggprolaps på hund.. Selv fikk hunden dachs som jeg er disponent av (min mor sin) ryggprolaps/skiveprolaps i vår og vi så for oss en høst uten den store actionfaktoren.. :?

Men dyrlegen hadde gode erfaringer med operasjon så vi fant ut at vi prøvde det.. Hunden ble liggende en uke på overvåking hos dyrelegen. og operasjonen var vellykket! (heldigvis forsikret) så hentet vi den hjem og begynte forsiktig med opp trening, ble gjort gradvis. vi trodde engentlig at ikke det skulle bli mer jakt med hunden.... men en nyligtur hos dyrlegen ble vi anbefalt å prøve den en formiddag. som sagt så gjort forrige søndag var det stor stemning når vi endelig skulle få prøve grom gutten igjen.. :D det ble los men en gang han ble sluppet og loste i 2 timer fulgte han på garminen.. og vist ble det ikke fall også et lite kje!! så snakk om glede da vi erklært han frisk!! :D men det blir nok bare et jagg eller to i uka med han, kan ikke få flere prolaps!!

Noen andre med lignede erfaringer???

 

------------------

En helg uten los er som en helg uten koz

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig artig å høre! Min veterinær sier langryggede hunder er lettere disponert for prolaps enn andre, gjelder også oss basset-gutta (og -jenter). Det verste for slike hunder er lange hopp nedover, fra bord, høye bilers bagasjerom og slikt. De kan gjerne hoppe opp, men helst ikke ned. Under et drev opplever jo en hund en del utfordrende topografi der dens egen rygg ikke akkurat er i fokus mens losdyret lokker...

Link to comment
Share on other sites

Dachsen har normallengde på rygg men korte føtter :wink:

Det man tror er at denne dvergveksten i rørbeina også har en viss påvirkning på oppbygingen av forkalkninger i brusken som omslutter de bløte delene i ryggsøylen

 

Dachshunden tilhører gruppen såkalte chondrodystrofe raser; lengdeveksten i de lange rørbeina i for- og bakbein stanser på et tidlig stadium
Link to comment
Share on other sites

Hei Trådstarter, tror du må tenke motsatt.

Den første dachsen min fikk konstatert prolaps, noe jeg også sliter med :oops: Og en prolaps går over av seg selv, men det er som legene sier "helt jævelig vont" men ikke farlig.

Dachsen hadde symtomer på at den slepte/haltet/lammelse på høyre bakben. Første gang jeg så dette, trodde jeg det var brukket, men røntgen viste noe annet, han hadde prolaps. Dyrlegens råd var bevegelse og mosjon. Akkurat som hos oss menesker, er det små muskeler som støtter opp ryggsøylen vår, og får de hvile over en lang periode, har de ikke den styrken som trengs, når det virkelig trengs. Og en prolaps kan være et faktum.

Så et jag eller to i uken, ville jeg gjort om til - en fridag eller to i uken. Dette funket både for meg, og dachsen. Utenom sesong var det obligatorisk med sykkelturer, gjerne 5-10 km hver dag, men unngå asfalt, men gjerne terreng. Å gå tur med en jakthund, er som "å skvette vann på gåsa" hjelper egentlig bare for å få pisst og dritt. Ikke mosjon i det hele tatt.

I tillegg er det viktig og holde dachsen slank, desverre er det for mange overvektige dachser, og de fleste av disse har det ikke noe bra.

Og det er sant som det sies, dachsen har ikke lang rygg, bare korte ben, og dette kan også forsterke faren for prolaps, nettopp fordi dem ikke har den støtdempende virkningen som lange ben har. Har sett ekstremister, som bærer dachsene ned trapper, og dette er imot det jeg mener er riktig, hvordan skal en kortbeint hun da få trent opp det som skal ta imot støt/belastning.

 

Nei, bruk hunden for hva den er hverdt, det har den bare godt av. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo forebygge en del på valpestadiet når hundekroppen ikke har "satt" seg helt enda, ved for eksempel å unngå at valpene går/løper ned trapper. Ellers er jeg enig i at jevnlig trim i variert terreng er den beste trening, evt supplert med svømming.

 

Du har så rett atte. Valpestadiet er noe annet.

Men nå er ikke alle dachser så glad i å svømme, og ikke oppmuntrer jeg mine til å gjøre det heller. Grunnen er at jeg sansynligvis har mistet en, som prøvde å følge et dyr over en alt for stri elv.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo forebygge en del på valpestadiet når hundekroppen ikke har "satt" seg helt enda, ved for eksempel å unngå at valpene går/løper ned trapper. Ellers er jeg enig i at jevnlig trim i variert terreng er den beste trening, evt supplert med svømming.

 

Du har så rett atte. Valpestadiet er noe annet.

Men nå er ikke alle dachser så glad i å svømme, og ikke oppmuntrer jeg mine til å gjøre det heller. Grunnen er at jeg sansynligvis har mistet en, som prøvde å følge et dyr over en alt for stri elv.

 

He he, basseten min liker ikke å bli våt på bena engang, styrer unna de grunneste bekker han ikke kan hoppe over! :mrgreen: Så han har ikke svømt han heller, men vet noen gjør det for å trene bikkjer uten vannskrekk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Travstrekk" gjør bare bra, men ikke overdriv. Særlig i varmen.

 

Ellers er variert terreng det aller beste

 

Er bare delvis enig med dette "travstrekk" det er først når dachsen galoperer (sidelengs) den virkelig får brukt ryggen sin, men da går det unna også, til dachs og være. Men man kan ikke sykle slik hele tiden, men feks ta det som en intervalltrening. Feks 1 min sakte trav, så hisse bikkja opp i galopp 10-15 sek, så roe tempoet igjen. Svømming også er heller ikke rare ryggtreninga, stort sett bare ben og skuldre i aktivitet, men ryggen er rak som en 2"-4".

 

Jeg benytter meg lite av dette, men tar heller en tur ut på en holme, og lar han jage fritt på minken, en 3-4 ganger i uka :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...