Jump to content

Mistenkt headspaceproblem HV-Mauser


Stefflus

Recommended Posts

Var på skytebanen i dag og to slektninger med hver sin HV-Mauser (30-06 sprg) var med.

Slektning nr. 1 brukte Remington UMC uten problemer.

Slektning nr. 2 har en Mauser som han har arvet, og som det er litt usikkerhet rundt opphavet til, men det som er sikkert er at det ikke er samme nummer på låskasse og sluttstykke.

Han feis avgårde to pakker med Remington UMC, jeg tok vare på tomhylsene, og når jeg kom hjem så jeg at hettene hadde bakket ut 2-3 tiendels mm. Slik er det ikke på slektning nr. 1 sine hylser.

Nå kommer jeg til å sende ham til børsemaker, men kan det være noen annen grunn enn stort patronspill?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være snakk om stort patronspill her, men jeg er ikke sikker. At hettene stikker ut tyder først og fremst på litt lavt trykk, ved full pupp vil en 30-06 sette seg så hardt mot bolten at hetta garantert ligger jevnt med støtbunn. I slike tilfeller vil overdrevent patronspill sees enklest ved at hettene er ekstra flate (ofte feiltolket som høyt trykk). Har du målt hvor mye hettene stikker ut eller tok du det på øyemål? 2-3 tiere er mye, maksimalt patronspill ligger vel i området 0,1-0,15mm.

Link to comment
Share on other sites

Som standplassleder i mange år har jeg sett mye rart. Har vært borti Mausere som det har vært skiftet løp på i kjellern hjeme. Skrustikke og vrid ut løpe fra en Mauser og tatt løp og satt inn fra en annen. For lite patronspill har blitt løst med en shims. For stort patronspill har folk ikke tengt på. Her kan det være en kombinasjon av for stort patronspill og et dårlig/rustent kammer som får hylsa til å henge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...