Jump to content

Lapua Mega & Lapua Naturalis i 9.3 ?


S.O.N

Recommended Posts

Tror det blir naturalis som vinner der er noe tregere ekspansjon på den kontra mega. men jeg har ikke fått prøve begge kulene på vilt med samme treffpungt. men fordelen med naturalis er at den har samme vekt som når kula gikk ut av løpet når/vist du finner den i viltet

Link to comment
Share on other sites

Det som gir mest blod i hinnene er avstand dyret raser ut etter treff. Mer partikler som setter igjen rundt sårkanaler gjør at mer av den temporære kavitalasjonen (svigningene i vevet) fører til ødeleggelser, altså mer ødelagt kjøtt, men mer effektiv utblødning og kortere fluktstrekning. Hva som har mest å si skal jeg ikke begi meg ut på.

Link to comment
Share on other sites

Har over en periode over fire år, sett ca 60 elgeslakt. Elgene har blitt skutt med litt av hvert av ammo. Men alikevel, er det ikke tvil om hvilke kuler som har vert ekstremt dårlige, og hvilke som definnitivt har vert best.

Uansett kaliber, har Norma Oryx og Federal Fusion vert helt elendige! Masse blodslått kjøtt, og masse avskjær.

Derimot, har swift og naturalis vert den snare motsatsen. Personlig vil jeg si at naturalis i 9.3*62 har sett utrolig fint ut. Maks 5 cm blodriss rundt innslag og minnimalt utslag. Flere og flere på laget har byttet til naturalis de siste to årene.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på dem Tonheim kulene. Det er intresanne saker.

Virker som erfaringene er at dem homogene kulene gir minst

skader........men det er litt forskjelligt når dem opner seg.

 

I verste fall så kan dem vel i teorien gå gjennom som en

helmantlet kule vist dem ikke møter nok motstand. Vet ikke om

noen har opplevd det.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om det som er skrevet om kuler, og det virker som det er entydighet

om at hele kuler i kobber med ymse ordninger for expansjon er det som gir minst

skader, f.eks Lapua Naturalis og endel andre. Så lenge man har over 500m/s så

skal desse kulene expandere i variert grad. Noen kuler blir vurdert som 'expansjons trege', men det er vel neppe noe bakdel når det gjelder å beholde kjøttet.

 

Finnes det da argumenter for å "ikke" velge det med unntak av lange avstander som gir for lite hastighet til expansjon ?

 

Synes artiklene nedenfor er intressanne.

http://www.performancebullet.no/filer/ehr_2006.pdf

http://www.performancebullet.no/filer/jv_okt2004.pdf

http://www.performancebullet.no/filer/jhv_sept2003.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...