Jump to content

Gåsejakta.


Hufsa

Recommended Posts

Heisann, sitter som nybegynner i jakt og blar igjennom alt som har med gåsejakt å gjøre. Har aldri vært med på gåsejakt før og ønsker å prøve det, men da kommer det opp spm som jeg ikke finner svaret på. Siden det er så "mange" spm, så steller jeg de bare etter hverandre. 

Hvor legger dere gjess som er skutt? legger dere de så de ser ut som de sover, eller har dere de i blinda?

Hvordan fungerer FUD? Ser det er noen emner her inne om FUD med de er fra 2011 og sikkert kommet litt mer erfaringer på 7år. 

Hvor mange lokke fugler trenger jeg? jo flere jo bedre, eller hvordan fungerer det prinsippet her? 

Hvor er det best å kjøpe blind/lokkefugl?

Leste at grågåsa er den vanskligste å få ned blandt lokkefugl, er det best å kjøpe en flokk med bare grågås? eller blande inn kananda/kortnebb? 

håper jeg ikke fremstår som en total tufs når jeg spør så sikkert "dumme" spm for dere erfarne jegere som sikkert vet mest :oops:

Bor i vestfold(nærmere  Tønsberg) så det er nok av gås å ta av, hvis det er noen som skal ut når sesongen nærmer seg er jeg frekk og freidig nok til å invitere meg selv hehe :lol: 

Sist men ikke minst, hvilken metode synes dere bønder er best når det gjelder å ta kontakt? Skal man ringe på døra, eller holder en tlf samtale? og når man skal ut på jakt sier man bare ifra kvelden før man drar ut eller tar man liksom en tlf samtale kl 03:00 og sier man skal jakte? :) 

 

Takker for alle svar :) 

Edited by jafurus
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har bedrevet gåsejakt i ca 20 år, men er ingen ekspert. Her er noen erfaringer jeg har gjort meg.

-Skutte gjess bruker jeg å legge i flokken med lokkegjess.

-FUD har jeg ingen erfaring med.

-Jeg har et sted mellom 50 og 60 bulvaner. Noen ganger, når jeg er alene bruker jeg ca halvparten. Jo fler, jo bedre. Min tommelfingerregel er at skal du lokke ned en flokk må du ha flere bulvaner enn gjess i flokken. Tidlig i sesongen (ved jaktstart kreves færre lokkegjess).

-Min erfaring er at gråggås "biter" på lokkegjess av canada-typen.

-Grågås er vanskelig å få helt ned på bakken. Oftest avbryter de innflygingen. Posisjoner deg under innflygingen.

-Kjøp en lokkefløyte og lær deg å bruke den.

-Et "flagg" kan være effektivt for å få oppmerksomhet fra gjess på lang avstand. Se på youtube, og lær å bruke det.

-Bønder er trivelige folk. Henvend deg personlig. Jeg gjør dette også når jeg kjøper kort for et helt område.

-Grov stålammo funker som bare det.

-Magnum eller supermagnum er å foretrekke (jeg bruker supermagnum, stål BB)

-Vær nøye med skuddavstand.

-Skadeskutte gjess (av og til skjer det, dessverre) avlives hurtigst ved å stikke kniv inn i hodet bakfra.

-Bruk hørselvern.

-Vis hensyn.

-Lykke til!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

 

Jeg er heller ingen ekspert, men et svar er bedre enn ingen!

Har bedrevet jakt på grågås i 6-7 år, med variert suksess.

 

Jeg har som regel tatt med gåsa tilbake til skjulet eller satt de opp i en så naturlig posisjon som mulig.

Når det kommer til decoys, så varierer det veldig hva grågåsa kommer ned på. Det ene året lander de mellom skinnene skall av kortnebbgås, og det andre året lander de kun mellom realistiske, matte grågås.

Jeg har nå endt opp med en blanding av FUDs og DK Wai skall. Rundt 30 stk totalt. I fjor hadde jeg suksess med gåseflagg (DK Wai), hvor gåsa kom flyvende forbi på 200-300 meters avstand, og skiftet retning mot lokkgjessene ved bruk av flagget. Dette i kombinasjon med fløyte virker å fungere bra.

DK Wai sine decoys er kjempefine! Til gjengjeld er de forholdsvis dyre. Jeg kjøper inn noen nye hvert år, så investeringen ikke blir så stor :)

Jeg kjøpte også inn noen skall fra Biltema for å ta en nærmere titt.. De anbefaler jeg deg å styre unna! Skallene ser så absolutt ikke ut som grågås.. Om du derimot skal ut på jordene i Vestfold å jakte due, kan jeg anbefale Biltemas due-decoys :)

 

Det første året greide jeg meg med kun 6 skall av kortnebbgås av dårlig kvalitet, uten fløyte og flagg  - men fikk fangst.

I og med at jeg kjører 9 timer for å dra på grågåsjakt, har jeg oppgradert litt hvert år for å øke sjansene for å kjøre hjem igjen med fangst :)

 

Min setup i år, blir:

FUDs og DK Wai grågåsskall

DK Wai flagg

DK Wai Greylag Hammer

Layout for å ligge blandt decoyene midt ute på jordet

Fiocchi SemiMagnum 3-4

Rottweil SemiMagnum 3-4

Aktivt hørselvern, myggspray og en kopp kaffe :)

 

Hvis du er så heldig å kunne velge mellom ulike jorder, gjerne observer noen dager i forkant hvor fuglen trekker. Lykke til! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...