Jump to content

Skudd til 6,5x55


thehunter

Recommended Posts

Kjøpte skudd til 6,5 en pakke med

 

Norma forbedret elite

ladet med hornady interlock kule

6,5x55 mauser

9,1 gram hornady sp

 

og en pakke med

 

Sellier og bellot

6,5x55 se

9g og 140grs

 

Hvilken av disse er best? skall bruke de til alt av jakt både elg, kobbe og rev osv. Er det noen som har en erfaring med disse typene og hvilken av de som er best.

Link to comment
Share on other sites

For jakt på Elg og Kobbe har vi krav om annslagsenergi for storvilt, hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg du må ha en kule som veier over 10.1gram i 6,5x55 for å oppnå dette, så hvis jeg ikke tar så mye feil så tror jeg disse kulene ikke oppfyller kravet om dette.

Sellier og bellot har jeg ikke erfaring med i 6,5 men Elite har bra samling i min 6,5 og er dugelig på rev, kan hende det blir litt utganshull i skinnet. Har ikke prøvd den på rådyr enda, men det er sikkert noen her som kan fylle inn mere info om dette og om hva som infrir kravet til annslagsenergi på storvilt.

Selv har jeg hjemmeladet Lapua Mega som er tengt til storvilt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Minimumskrav for kulevekt i 6,5x55 er 9 gram, så for den del så kan du bruke denne ammoen på storvilt. Om dette er kuler som holder godt nok sammen ved treff i grove bein på elg er en helt annen sak. Personlig så ville jeg aldri brukt S&B på annet en rev og kråke. Eliten er vel noe bedre, men langt fra toppsjiktet når det gjelder kuler til elg. Skyt et par skudd i tlf kataloger så skjønner du hvorfor. Eneste Hornadykulene jeg har erfaring med på elg er roundnose sp i 416. Rigby. Men da er kulevekta i utgangspunktet mer enn 3 ganger ei 9gr 6,5 kule, og hastigheten moderat (730 m/s). Av egne erfaringer i 6.5 så fungerer partition, oryx og swift a-frame utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Siden du spurte om 6,5 Elit så har jeg brukt denne endel for noen år siden. Skøyt både rådyr, hjort og elg med den og kan ikke si at jeg var misfornøyd dengangen. Gikk senere over til mer moderne mantler i ettertid. Men, det kom vel av at jeg fulgte med på hva andre brukte og prøvda da annet av ren nyskjerrighet. Litt OT, den beste mantlen jeg brukte i 6,5 var Vulkan, ladde altid selv sammen med sønnen min.

Link to comment
Share on other sites

Du må jo uansett skyte inn børsa,og da finner du ut akkurat hvordan de ulike kulene går.Kan ikke skyte inn med en ammotype,og forvente at alt annet går likt.Det varierer med kulevekt,kuletype,og fra våpen til våpen.

Så kommer riflestigning også inn..Mange faktorer,så du må bare prøve og finne ut selv.. :)

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

S&B på elg..?? Njaaa skeptisk! Var et innlegg i en eller annen tråd (Tror det var tråden Elgjakt 2008) Om en som hadde skutt elg med S&B 6,5x55 og den kula hadde truffet et ribbein og splintret seg totalt. Splinter ble funnet over alt, både i vom, lår, bog, og en liten splint i lungene..

Link to comment
Share on other sites

S&B på elg..?? Njaaa skeptisk! Var et innlegg i en eller annen tråd (Tror det var tråden Elgjakt 2008) Om en som hadde skutt elg med S&B 6,5x55 og den kula hadde truffet et ribbein og splintret seg totalt. Splinter ble funnet over alt, både i vom, lår, bog, og en liten splint i lungene..

 

ska ikke bruke de på elg men kansje kobbe, rev, kråke.

Link to comment
Share on other sites

S&B på elg..?? Njaaa skeptisk! Var et innlegg i en eller annen tråd (Tror det var tråden Elgjakt 2008) Om en som hadde skutt elg med S&B 6,5x55 og den kula hadde truffet et ribbein og splintret seg totalt. Splinter ble funnet over alt, både i vom, lår, bog, og en liten splint i lungene..

 

ska ikke bruke de på elg men kansje kobbe, rev, kråke.

 

 

bruk lapua mega til 6,5x55n du,,,,koste det samme som eliten men er hakket bedre...

Link to comment
Share on other sites

Er der stor forskjell på de, tenker på hvis jeg skyter inn med Norma og bruker Sellier og bellot. Er det stor høyde forskjell, det hadde hvore kjekt å brukt norma på elg og sellier og bellot på kråke og rev.

 

Snakker fra egne erfaringer med 6.5x55.

på 50,100 meter er det marginale forskjeller.

150m ca 5-15 cm treffpunktendring (fra 100m) så du bør regne 10-30 kanskje på ulik ammo.

 

utover 150 meter bør du gjøre litt reaserch.

 

Men som sagt over her, alle rifler og ladninger går forskjellig. Lureste du gjør er å skyte på aktuelle avstander for å se hvordan det går "i virkligheten" :)

Link to comment
Share on other sites

S&B på elg..?? Njaaa skeptisk! Var et innlegg i en eller annen tråd (Tror det var tråden Elgjakt 2008) Om en som hadde skutt elg med S&B 6,5x55 og den kula hadde truffet et ribbein og splintret seg totalt. Splinter ble funnet over alt, både i vom, lår, bog, og en liten splint i lungene..

 

ska ikke bruke de på elg men kansje kobbe, rev, kråke.

 

 

bruk lapua mega til 6,5x55n du,,,,koste det samme som eliten men er hakket bedre...

anbefaler du mega framfor S&B til kobbe, rev og kråke?

med hvilken begrunnelse? presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Ikke overraskende med den kula der, at den er gått i masse biter og at blyet er borte. ei kjøp deg heller ei eske med Oryx du ;)

 

EDIT: I snø faktisk?? tålte den ikke snøen engang?? Da sier jeg ihverfall stikk å kjøp deg oryx :P Ighvertfall til bruk på elg

 

men den er sikker bra til og bruke på sel, rev og kråke eller annet skade dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...