Jump to content

Mauser vs Mauser k98k


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei folkens, Jeg ønsker å kjøpe en original Mauser K98k, men det er ikke lett å finne en Mauser k98k i 6,5x55 med original stokk, altså en som ikke er ombygd. Jeg ser det ligger flere på finn som ikke er merket med "k98k", hvis man kjøper en "vanlig" mauser kan man sette k98 stokk på den?

Er dette to vidt forskjellige modeller? Er lengden på løpet den eneste forskjellen?

Kan noen forklare meg forskjellen på disse?

Jeg ønsker 6,5x55 og ikke 30-06 mtp pris på ammunisjon og lav rekyll.

Takker for svar.

Mauser K98k.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en orginal Mauser i 6,5x55 må du nok se etter Svenske M96 eller M38 osv. Orginale M98, M98K og K98K osv osv mange navn på disse finner du nok ikke i 6,5x55. De som er orginale er i 8x57IS eller 7,92x57, eller ombygget til 30.06/7,62x63 og kanskje noen i 308win/7,62x51.

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig om du bruker penger nok. En "Svenskemauser" i pen stand finner til 1000-1500kr på finn.no med jevne mellomrom. Skal du bygge om en M98 fra 30.06 så koster en slik ca 1000kr pluss løp og børsemaker arbeid ca 5000kr pluss pluss. 

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt mer enn jeg ønsker å bruke på en sånn rifle :)

Det er altså så si ikke mulig å få tak i en Mauser k98k i 6,5x55 til rundt 3000 kr?

Hva er et annet kaliber som ikke slår som en hingst og ikke er mye dyrere enn 6,5? (Som en kan få tak i k98k til en rimelig penge)

 

Edited by Jaktgal95
Link to comment
Share on other sites

Ikke om den skal være orginal. Finnes nok av M98 med jaktstokk osv med 6,5x55 løp. Men de vil mangle de orginale siktene og løpet vil ikke passe i orginalstokken uten modifiseringer og annet.

 

Jeg hadde kjøpt en i .30.06 om jeg skulle kjøpt en "orginal" M98 igjen. Eller en Svenske om jeg skulle hatt 6,5x55 :) Gode rifler de også.

Link to comment
Share on other sites

billigste løsningen er å kjøpe en m67, og en m98 med orginalstokk, bare å skru over stokk, og få børsemaker til å kappe og dreie ned løp og montere over siktemidler. Spørs litt hvor mye børsemakeren tar for jobben, men vil tro at det havner på rundt 4000 totalt. Du sparer deg selv for ganske mye om du bare skyter 30-06 istedenfor 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

K98k kom originalt i 7,92x57 IS, Norge bygde mange om til 7,62x63 (.30-06). Israel bygde noen om til 7,62x51 senere.

 

Ingen K98k (eller M98-basert rifle jeg vet om) kom i 6,5x55.

 

Lad heller selv til en i .30-06 enn å bygge om til 6,5x55.

 

Hvis du skal bygge riflen om for jakt kjøper du en allerede ombygd rifle, alt for mange har blitt ødelagte med 2x4-kolbe, dassrull-Tasco limt på og hevarm erstatta med M6-bolt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Schultz & Larsen rifle til jakt så jeg har ikke tenkt å bygge den om. Jeg vil ha den med original stokk og åpne sikter, evt kikkert senere hvis det ikke er altfor mye jobb. 

 

Da tror jeg jeg går for 30-06 som mange her anbefaler. 

 

Prøvde å lese meg opp på linken til ingeniøren men fant ikke noe om Mauser m98 og kar98k har samme lenge løp.

 

Hvis m98 har lengre løp så vil det jo være bortkastet å sette på en kar98k stokk :)

Link to comment
Share on other sites

M98 er mekanismen. Du tenker på G98 (Gewehr 1898).

 

K98k og G98 har samme kasse.

 

G98, K98A/K98m og K98b har samme lengde på pipe osv, K98k (som HV-Mauser er bygget på som K98kF1) er kortere.

 

K98a er en karabin.

 

K98b er ikke en karabin i utforming, kun i navn for å forbigå Versailletraktatens begrensninger pålagt Tyskland etter 1. VK.

Link to comment
Share on other sites

Teskjemodus: riflene solgt som M98, M98F1, K98, K98F1, K98k, K98kF1 osv. i kal 7,62/7,62x63/.30-06 er samme våpen. Korrekt benevnelse er K98kF1 (eller M98kF1).

 

Å sette kikkert på en fin K98kF1 i "original" stand er sløs av tid og penger, og ødelegger eventuell historisk verdi. Skal du sette kikkert på en bør du ta utgangspunkt i en ombygd med en stokk som er ment for kikkertsiktebruk.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...