Jump to content

Marlin 1895 vs BAR


joar83

Recommended Posts

Halloen godt folk.

Tenkte og kjøpe en litt grovere børse for morro på banen og forhåpentlig grise jakt og evt skogs jakt. 

 

Solgte nettopp en bar match 308. Men kjenner jo angeren allerede.

 

Sender inn noen søknader nettopp og den en på en 45-70 men lurer nå på om en ikke skulle kjøpt en bar i 30.06 heller.

 

Ser at her i Europa brukes en del BAR og over dammen mye 1895.

Noen som har noen erfaring med med mine noen som har en mening

Om hva en burde velge 

Marlin 45/70 eller en bar i mk3 eller 2 i 30.06

 

 

Mvh Joar83

 

 

Link to comment
Share on other sites

BAR i 30-06 er jo strengt tatt en relativt vanlig jaktrifle, kan brukes til det meste. 1895 er litt mer begrenset ift til kulebane, og at du gjerne må lade selv for å klare storviltkravet. Selv har jeg 1895 + en halvautorifle i 30-06. 1895en kjøpte jeg fordi det er en morsom børse, men har jo planer om å jakte med den også når jeg først har kjøpt den.

Link to comment
Share on other sites

Har en 6,5x55 så den dekker jakt på gås og det en må jakte på her i Lofoten så søkte på en 1895 for morro.

men så fikk en anger over salget på en mini og match baren. Og tenkte kanskje jeg måtte anskaffe en mer jakt relatert halvauto. Så da kom jeg nå innpå tanken og anskaffe meg en bar i 30.06

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joar83 skrev:

Jo. Har sett då den også men er mye dyrere og skyte med. Har du en kanskje?

Du får jo kjøpt 9,3x62 ned i 14 kroner skuddet på Jaktdepotet, mens billigste sort .45-70 er 24 kroner skuddet. Tror det eneste rette svaret er at det kommer til å koste likevel, med mindre du lader selv. Og lader du selv kan du like gjerne gå for .45-70. Skyhøy morofaktor med kaliber og bøylerepetering. Tomhylsene kan brukes som lysestaker til slike levende lys man får kjøpt til å ha på juletre, eller til å klemme ut siste rest av kaviartuben. Altså et meget allsidig kaliber som vil kunne spare deg for mange kroner. Nå kan det nevnes at jeg er noe partisk, men jeg tror ikke du kommer til å angre på .45-70 ut fra mine egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, joar83 skrev:

Jo. Har sett då den også men er mye dyrere og skyte med. Har du en kanskje?

Nei. Har hatt to Barer men begge var i 30-06. Skulle jeg kjøpt i dag hadde det blitt i 9,3x62. Har annen rifle i 9,3 og har blitt litt forelsket i kalibret:)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Må kanskje handel en bar og så en 1895. Må bare få papirene på salget av minien. Så jeg har nok plass i skapet.

Elg du jakter med 9.3?

Blir vel muligens hjort og svin. Så da river vel kanskje 9.3 Mye?

56 minutter siden, bbdg skrev:

Nei. Har hatt to Barer men begge var i 30-06. Skulle jeg kjøpt i dag hadde det blitt i 9,3x62. Har annen rifle i 9,3 og har blitt litt forelsket i kalibret:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, bbdg skrev:

Hovedsaklig elg ja men brukes også til hjort og rådyr av og til.

Blir penere slakt av 9.3 en de fleste andre kaliber.:)

Jakter ikke svin men 9,3 er vel tilnærmet  optimalt på gisse gisse:idea:

Må tenke litt. Blir nok en del smell på banen og da er helmanterl kjøpings i 30.06 mye billigere. 

Solgte unna noe nå. Vett du om dei reagere på 4 søknader i en smell?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, joar83 skrev:

Må tenke litt. Blir nok en del smell på banen og da er helmanterl kjøpings i 30.06 mye billigere. 

Solgte unna noe nå. Vett du om dei reagere på 4 søknader i en smell?

Ikke hvis du har plass i garderoben. Ihvertfall ikke her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...