Jump to content

Bytte rekylkappe på Senderostokken


300 win mag

Recommended Posts

Hei!

 

 

 

Jeg ønsker å bytte ut en rekylkappe på en HS-Precisionstokk som ble levert på en Remington 700 Sendero. Jeg forstår det slik fra det store kloke internettet at disse har den originale rekylkappen limt fast i stedet for festet med 2 skruer, slik som er vanlig på de fleste riflestokker. 

 

Er det noen her inne som har erfaring med å bytte ut rekylkappen på en slik stokk? 

 

Jeg ser mange amerikanske nettsider og også svar via HS-Precision selv går ut på å legge stokken i fryseren for å gjøre limet sprøtt og dermed få originalkappa løs. Dette virker jo greit nok.

Det jeg lurer på er om det så er mulig å skru fast en ny rekylkappe, eller om denne også må limes på? Erfaringer?

 

Jeg tenker samtidig å montere en justerbar kolekam fra Kalix, så dette kan bli et lite prosjekt å få til. Er spent på om det er god nok plass inni stokken, og om dette blir greit å få til.

 

Bilde av stokken med original kappe: Stokk Rem 700 Sendero

Et bilde fra et annet forum der noen har forsøkt seg på å fjerne originalkappa: Fjerning av originalkappe

Link to comment
Share on other sites

Stokken ligner mye på min VSF-stokk- er vel samme produsent og konsept. Der var bakkappa limt fast på stokken- og stokken var alt for kort for meg.  Mener jeg måtte skjære den av med kniv? Den originale kappa var bare en 6-7mm tykk.Nå er ikke denne børsa noe prakteksemplar, så jeg bestilte en Limbsaver -"grind to fit" Et par minutter på båndslipern, og den nye kolbekappa- og børsa- var klar til bruk. Ikke noe praktverk, men praktisk.  Det er noen år siden jeg byttet denne kappa, men mener å huske at skruene passet rett i kolben.  På en Sendro er vel  også en Limbsaver et pluss mtp rekyl. 

IMG_7547.JPG

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ja, det høres helt likt ut. Det er jo supert hvis man kan skru inn den nye kappa. Håper på det!

 

Synes du fikk til et bra resultat! Jeg er også ute etter en god praktisk løsning. Det er jo tross alt ingen high grade valnøttstokk, så det trenger ikke være et sømløst resultat.

Jeg har en gammel stokk fra en 700 sps som jeg tenkte å ta rekylkappa fra hvis jeg får det til å passe. Den leveres merkelig nok med en limbsaver...

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kjapt gjort å sjekke om SPS-kappa passer- jeg tror den blir for liten/smal. Om den passer er det jo fine greier- alternativet er å skrive ut malene fra Limbsaver, og legge den kappa du skjærer av over malene. Da finner du den som passer best. Som sagt er det noen år siden jeg byttet- mulig du finner en som er laget til de stokkene i dag. Egentlig litt merkelig om det ikke finnes kapper som er tilpasset, da disse alu-beddede stokkene er meget stabile og gode- om en ser bort fra den elendige kolbekappa. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en god idé å prøve de malene! Jeg må ta noen mål og vurdere litt om den kan brukes. Jeg har ettermontert 2 stokker fra sendero på en 308 og en 223rem, så rekylen er egentlig ikke et stort problem men jeg ønsker en mykere kappe på 308'n og har jo en for hånden. Passet godt å bytte når jeg likevel må ha den av for å montere kolbeforhøyeren. Disse stokkene er jo helt topp! Mulig å få tak i ganske rimelige på bruktmarkedet også nå som chassis har blitt så populært.

Edited by 300 win mag
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, 300 win mag skrev:

................ettermontert 2 stokker fra sendero på en 308 og en 223rem, så rekylen er egentlig ikke et stort problem .......

Jeg gikk ut ifra at Sendroen  du hadde var en magnum/lang låskasse. Derfor min antakelse at en Limbsaver kunne være behagelig. På slutten av 90`tallet mener jeg Rem gikk over til å kalle børsene med kort kasse for VSF ll/VSSF ll (2.gen)og de med lang kasse/magnum for Sendro.   Arige børser det der, jeg har beddet aluinlegget i tillegg på min VSF i 308W. Med demper og tofot er den ikke akkurat lett og hendig, men du verden for en presis børse. :) Men den blir dessverre alt for lite brukt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Ja, det er godt mulig stokkene mine kommer fra VSF/VSSF. Det er jeg ikke sikker på. De er i allefall mørkere enn din, ser jeg. Jeg er kjempefornøyd med disse stokkene. Alublokka gjør de jo stive og presise og vekta er ikke så helt hårreisende, så de er supre til mitt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...