Jump to content

"The Tactical Pistol" og "Tactical Pistol Markmanship"


Giron

Recommended Posts

To bøker som tar for seg praktisk skyting med pistol. Skrevet av Gabriel Suarez, og utgitt i hhv 1996 og 2001. Suarez er tidligere politi i Sør -Calfornia. "The Tactical Pistol" har forord ført i pennen av den ikke helt ukjente Jeff Cooper. Begge bøkene er utgitt på forlaget "Paladin Press". Jeg vil foreslå at du eventuellt kjøper bøkene via andre velrennomerte forlagshus,framfor å bestille direkte fra forlaget. :wink:

"The Tactical Pistol" er ei bok som har målgruppe den profesjonelle bruker av våpen. I Norge vil det være Forsvaret, Politiets beredskapstropp, og til dels Politiet. Praktiske skyttere kan sammenligne erfaringer, skytestillinger, ildhåndgrep osv. Ellers blir boken veldig stridsteknisk. (Kan man si det?)

Den andre boken, med undertittel: "How to Improve your Combat Shooting Skills" er litt mer matnyttig for oss. Her finner du litt om selve våpenet. Ammunisjon og kaliber. Accessories. (Ikke skrevet av Paris Hilton). Resten av boken går direkte på trening og treningstips. Det meste innenfor pistolskyting er beskrevet. Sikkerhet, og sikkerhet. Tørrtrening. Trekk fra hylster. Omladning. ØH. Kort sagt det meste som kan forbindes med praktisk skyting er beskrevet. Det er lagt inn et treningsprogram i boka. Jeg har fulgt det. Jeg må også tilføye at jeg har fulgt et program som en kjent Norsk/Dansk praktisk skytter har utarbeidet i samarbeid(?) med min arbeidsgiver samtidig. Jeg har forbedret meg 300% som pistolskytter.

Min konklusjon er at "The Tactical Pistol" er for de viderekommne, og de proffe.

"Tactical Pistol Markmanship" kan tilføre en praktsk skytter, og den som vil lære å bruke sitt våpen en del lærdom. Om jeg ville anbefale bøkene? Nei og Ja.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å anskaffe Suares sine bøker en stund, etter denne anbefalingen blir det nok til det... Er det TmBn sitt treningsprogram du har tafset tak i ??

 

Hvis du rent tilfeldigvis skulle ha ett ekstra eller har det elektronisk kunne jeg veldig godt ha tenkt meg en kopi - jeg har nogenlunde kontroll på inneholdet etter samtaler med både han som skrev det og avdelingen som bruker det og har forsåvidt undervist etter nogenlunde tilsvarende "normer" basert på egen erfaring og opplæring/trening med og av diverse folk, men skulle gjerne ha sett ting&tang på papiret...

 

Har du vært borti boken "tactical carbine" av samme forfatter ??

 

Hvis ja - hva er inntrykket ??

 

Verdt å bruke penger på ??

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hadde dere hatt en mer moderne instruktør enn Chuck Taylor hadde jeg nok tatt meg en tur... Dere skulle ha tusket fatt i Larry Vickers el... :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver, dere henter inn Chuckern i år, også ?? - Tid/sted og kost - så får jeg se om jeg kan hente "voksenopplæringsmidler" fra avdelingen...

 

Har hørt litt ymse om kurset dere hadde med ham i sommer, hva var ditt utbytte ??

Link to comment
Share on other sites

Et SP: :

 

"Jeg har forbedret meg 300%....."

 

Åssen MÅLER du det? Åssen er det mulig?

 

Om du tidligere spaserte gjennom løypa og måtte lappe etter på hver skive, og deretter løp samme og nøyde deg med å unngå etterlapping, tviler jeg på at det ville medføre 300% pluss.

 

Betyr det at denne vidunderlige boka eller bøkene medførte at du sluttet å brype på ryggen?

 

Greitt med reklame men......

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal forgripe begivenhetens gang, det Girion antaglig har opplevd er å sprenge grenser for hvordan han skyter - at han da beskriver dette som en økning med tre hundre prosent er en "naturlig" overdrivelse, ikke gjenstand for bokstavtro tolkning...

 

Hva er forøvrig å "brype på ryggen" ??

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hadde dere hatt en mer moderne instruktør enn Chuck Taylor hadde jeg nok tatt meg en tur... Dere skulle ha tusket fatt i Larry Vickers el... :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver, dere henter inn Chuckern i år, også ?? - Tid/sted og kost - så får jeg se om jeg kan hente "voksenopplæringsmidler" fra avdelingen...

 

Har hørt litt ymse om kurset dere hadde med ham i sommer, hva var ditt utbytte ??

 

skal sende deg en pm med info når vi har opplegget helt ferdig

:mrgreen:

 

Må si jeg har lært ganske mye, det er mye det mentale som har fått læringa. Men skytinga har også fått bra utbytte. Gleder meg til iår da vi skal ha videregående kurs både i rifle og pistol :D

Kan si mye om at Chuck ikke er av de yngste instruktører men om han kan sine saker og er flink til og lære det bort... absolutt, er ikke i tvil der

Men kursa er ikke rettet inn mot kunkuranse, så det er der noen har blitt litt skuffet. Men det var stort sett første året vi hadde noen som trudde det.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, SirK - i dette tilfellet er det ikke konkuranseskytingen som er viktig heller, har vært på kne med ropet "klikk" under en og annen riflekonkuranse også. Dog begynner det å bli en stund siden, og jeg hadde ett anderledes treningsregime dengang da, i dag er det mer knirkete ledd og stabete stillinger ute og går. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er "markmanship" og "carbine" av Suares bestilt - etter å ha så smått begynt å håndtere AR etter 21 år med HK produkter, er det tydelig at det må omprogramering til og da trengs innspill... Begge bøkene kom på rett under 20£..

 

416 kommer til våren sier feltryktene, men akkurat det tror jeg ikke før jeg setter underskriften på utleveringseddelen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er forsåvidt både "markmanship" og "carbine" lest og er i prossessen med å fordøye inneholdet. Intet tre vokser inn i himmelen, men det er ett godt gjennomtenkt konsept Suares beskriver i "markmanship", dog er det ikke veldig mye nytt som predikeres i forhold til Chuck Taylors bok "Combat handgunning" fra tidlig 80 tallet. Det er kanskje ikke er så rart da Suares har vært tilknyttet sjappa til Taylor som instruktør. Kanskje den største overaskelsen var en solid tro på "Weaverstillingen" og lukking av ikke dominerende øye, dog er han ikke like dogmatisk i holdningen som den eldre garde (bla Jeff Cooper og før nevnte Chuck). Boken er systematisk og gjennomført, men jeg sitter litt igjen med følelsen av å ha lest det tidligere (og praktisert det for den saks skyld). Uansett er tørrtreningsrutinene og systematiseringen grunn god nok til å handle den.

 

"the Tactical Carbine" er jeg litt mer ambivalent til, den er såvidt jeg kan bedømme relativ brukbar i forhold til at den har fokus på AR15 (viktig for meg personlig) og at den inneholder litt rundt "ikke klassiske" riflestillinger. I alle tilfeller har jeg bestilt opp "tactical pistol" og en tittel til fra samme forfatter,i tillegg til litt ymse annet fra andre forfattere/instruktører.

 

Så får det bli litt tørrtrening med personlig AR15, før jeg drar på "instruktørkurs, ny angrepsrifle" til våren. :mrgreen: (antagelig hadde det vært fornuftig å lagt inn en del kondisøkter også, sånn for egen del...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...