Jump to content

Hvilket treslag kan dette være?


GB

Recommended Posts

Jeg jobber med siste puss på en riflestokk om dagen. Tenkte å avslutte forskjeftet og pistolgrepet med en annen tresort. Kom så på at fatter hadde en skikkelig kubbe av et svært tungt og sikkert edelt :wink: og sjelden :shock: treslag liggende.

 

Vi har nå kutta av et stykke, og det er tungt... Har regna ut at det har en tetthet på ca. 1,12 kg/dm3. Treverket er brun-rødt, og med tegninger som kan ligne teak. Teaken har imidlertid på langtnær så høy tetthet så vidt jeg veit.

 

Har prøvd å finne ut av dette på nettet, men uten suksess. Det må jo være i kategorien "stone-wood", altså tre som synker i vann.

 

Noen som veit treslag med tetthet ca. 1,12 kg/dm3?

 

For ordens skyld, denne svilla har kommet til landet minst et halvt århundre før noen begynnte å bekymre seg for regnskog....

Link to comment
Share on other sites

Pockenholz, brukt til propellhylser/lager tidligere (bla SS Norway hadde hylselager av pockenholz-vil tro hun var en av de siste store fartøyene med slik hylse). Egenvekt noe over 1, selvsmørende når det er vvått/fuktig.

 

EDIT-kanskje ikke-pokkenholt har høyere egenvekt-1,2-1,3

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Jeg trur også dere kan ha rett Mentor. Han som engang eide denne svilla jobba med båtreparasjon, og sånn sett ramler brikkene på plass.

 

Jeg skal prøve å forme de detaljene jeg hadde tenkt å bruke på stokken, så får vi se hvordan det blir. Alltid artig å se hvordan det blir polert og olja... Må imidlertid bli små detaljer med den vekta :wink:

 

Gjerdesaga til fatter fikk forresten kjørt seg skikkelig når vi splitta svilla...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...