Jump to content

noen flere halv-auto spørsmål..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan anbefale noen halv-auto'er i kaliber området .32ACP(7.65x17mm Browning) til .38 Super ?

Jeg har ikke noe sans for "plastikkpistoler". Den må være driftsikker og lett å få tak i costum/reperasjonsdeler til.

 

Jeg har iallefall finni disse sjøl:

CZ 83 .32 ACP

LLAMA Pistol Model XA .32 ACP

Browning 1910/22 .32 ACP

Browning Model 1955 .32 ACP

Colt 1911A1 i kaliber .38 Super Model, 38 ACP går helt fint i disse har jeg hørt. Det er mulig en må sette inn ei litt slakkere rekylfjær.

muligens O2071ELC2 eller modell O1970A1CS vis de finnes pent brukt og til en overkommelig pris.

 

Hva mener dere ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var et litt rart formulert spørsmål.

 

For det første så sier du ingenting om hva bruksområdet er. Er dette til spesialpistol for NSF, for felt eller er det en sivilpistol du er ute etter?

 

For det andre så dekker området fra 7.65mm Browning til .38 Super noe slikt som over halvparten av det som er tilgjengelig av pistoler i dag, inkludert 9x19, 9x18, 9x17 osv. Forskjellene er dramatiske fra en .32ACP lommepistol med direkte blowback til en superversjon av Colt 1911A1.

 

For det tredje kunne jeg banne på at CZ-83 er kamret i 9x17mm (.380ACP), men jeg skal ikke være skråsikker på at det ikke finnes en .32 versjon.

 

De gamle .38 Wadcutterene er det vel forøvrig få som skyter mer og de skyterene du har listet opp ser mer ut som noe du ville finne i safene mine enn hos en norsk konkurranseskytter.

Link to comment
Share on other sites

Dette var et litt rart formulert spørsmål.

 

For det første så sier du ingenting om hva bruksområdet er. Er dette til spesialpistol for NSF, for felt eller er det en sivilpistol du er ute etter?

 

For det andre så dekker området fra 7.65mm Browning til .38 Super noe slikt som over halvparten av det som er tilgjengelig av pistoler i dag, inkludert 9x19, 9x18, 9x17 osv. Forskjellene er dramatiske fra en .32ACP lommepistol med direkte blowback til en superversjon av Colt 1911A1.

 

For det tredje kunne jeg banne på at CZ-83 er kamret i 9x17mm (.380ACP), men jeg skal ikke være skråsikker på at det ikke finnes en .32 versjon.

 

De gamle .38 Wadcutterene er det vel forøvrig få som skyter mer og de skyterene du har listet opp ser mer ut som noe du ville finne i safene mine enn hos en norsk konkurranseskytter.

 

Det skal brukes til rekreasjonskyting mot blink, og muligens noe konkurangse/stevner..

Link to comment
Share on other sites

Vel, dette begrenser egentlig ikke utvalget noe særlig.

Typisk ender man opp med en eller annen 9x19mm til dette formålet pga. tilgang på rimelig ammo og hylser/kuler.

 

Når det gjelder 9mm pistoler av stål har du i alle fall et tresifret antall å velge mellom, fra Klassikere som Browning HiPower og Walther P38 til mer moderne greier som f.eks CZ-75 eller Beretta 92FS. Det er egentlig dine egne preferanser som er avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Det beste rådet etter min mening kan rett og slett ikke gjentas for ofte: Prøv flest mulig av de aktuelle våpnene (skyt med dem, ikke bare ta på dem!) og kjøp den du liker best. Det er som regel ikke noe problem å få prøve et par serier når man snakker med folk på banen og viser interesse for våpnene deres. Og kjøp iallfall ikke noe våpen uprøvd...

Link to comment
Share on other sites

Det beste rådet etter min mening kan rett og slett ikke gjentas for ofte: Prøv flest mulig av de aktuelle våpnene (skyt med dem, ikke bare ta på dem!) og kjøp den du liker best. Det er som regel ikke noe problem å få prøve et par serier når man snakker med folk på banen og viser interesse for våpnene deres. Og kjøp iallfall ikke noe våpen uprøvd...

 

Fårs e hva jeg kommer over, noen må jo ha noe lignende herover.. Det er jo 200 medlemmer i gruppa som driver her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...