Jump to content

Antonio Zoli 20/76 - ekte 20'er?


ko-stens

Recommended Posts

Den var interessant. Hvordan er kolben? Rett eller med "en del" cast off? Kanskje litt lang pipe med 71 cm når kolben må kappes ca 4 cm, men det blir kanskje mer teoretisk merkbart enn praktisk merkbart. Hvordan er pistolgrepet? Vet at noen har grep som passer spesielt for enten høyre eller venstre.

 

Zolien står på Finn.no og er fint priset, synes jeg. Den har neppe utskiftbare choker (couldn't care less om det), og den har to avtrekkere. Det siste kan være både en fordel og en ulempe. På bildene av den ser en at pistolgrepet er langt og slankt. En fordel med de kattepotene som frøkna har. Ulempe er vel at det nettopp er to avtrekkere. Selv har jeg en gammel Merkel 200E med to avtrekkere. Tar jammen tid å venne seg til det. Vet ikke helt om jeg liker det egentlig. Frøkna bruker pr i dag en Beretta halvauto i 20/76 hvor jeg har kappet kolben 4 cm. Lengden på kolben er grei, men det stopper vel egentlig der. For tykt pistolgrep, sikring foran avtrekkeren og et helsikes langt fortre som gjør at hele hagla blir lenger enn den gamle Merkelen som har 70 cm løp, selv med kortere løpslengde. Ikke spesielt hendig å slenge rundt seg med i skogen.

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ko-stens skrev:

Den var interessant. Hvordan er kolben? Rett eller med "en del" cast off? Kanskje litt lang pipe med 71 cm når kolben må kappes ca 4 cm, men det blir kanskje mer teoretisk merkbart enn praktisk merkbart. Hvordan er pistolgrepet? Vet at noen har grep som passer spesielt for enten høyre eller venstre.

 

Det er litt cast off men ikke mer enn at jeg skulle klart og skyte links med den om jeg måtte. Pistolgrepet ligger like godt i høyre som venstre hånd og har en diameter på 3,5cm på det bredeste. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Sabatti i 20/76 i dag. Det er en ekte 20'er med liten baskyle og slankt pistolgrep.

Den er en fryd å bære med seg med sine 2755g og med det slanke grepet så følte jeg at jeg hadde veldig god kontakt med børsa.

Disse leveres også i en kortere utgave.

Jeg kjøpte ny til en fin pris, men ser det dukker opp en og annen på bruktmarkedet og kan ikke si annet enn at du bør prøve å klå litt på en sånn hvis du får mulighet.

 

Når vi er inne på det så leverer Sabatti også en versjon som heter Sirio i 20/76, men den er vel kanskje mer for far.

Link to comment
Share on other sites

Masse redigering fra opprinnelig innlegg....

 

Jeg har tatt en prat med frøkna selv og sagt litt om de to alternativene. Zolien har nok en liten ulempe med at den har to avtrekkere. Samtidig liker jeg (og hun) at grepet ser litt lenger ut. Hun har fomlet litt på min 60-åring i 16/70 som har to avtrekkere. Dette syntes hun var veldig mye bedre enn det på halvautoen. Så det kan altså være et pluss.

 

I tillegg er nok løpslengden på Zolien mer egnet med tanke på kolbekapping. Må ta av ca 4 cm. Da vil jeg nok tro at 66 cm er bedre enn 71 cm med tanke på balanse. Mulig bare i teorien, men tja det er garantert ikke noe dårligere med kortere løp da.

 

Har sendt epost til Zoli-selgeren om han kan sende børsa i posten. Det koster meg nemlig omtrent 800 kroner å hente den selv! Bompenger på over 400 kroner og bensin omtrent like mye. Lanberen koster 4 500,- ferdig fraktet. Galskap, kanskje, ikke å kjøpe den, men det er frøkna som vil ha børse. Den ser jo veldig bra ut også, så noe bomkjøp er det jo overhodet ikke. At ingen har kjøpt Lanberhagla ennå er vel et mirakel, men en får nå se hva som skjer med Zolien først! Begge må uansett kappes og fikses, enten den er ny eller gammel. Begge har tilsynelatende lik kolbe (nøytralt grep og litt vridd) og kan brukes også med venstre.

 

Den eneste hagla som tilsynelatende kan passe uten særlig fiks, er Sabatti lady 20/76 Links. Men den passer ikke lommeboka mi! Dermed er det valget ganske enkelt...

 

Uansett hva det ender opp med, tror jeg det kan bli noe som kan funke mye bedre på jakt enn det hun drasser rundt på nå eller eventuelt måtte få låne. Kan nevne at hun bommet på en tiur som var så stor at den "skygget for sola", som læreren nevnte, med lånt 12'er-hagle. Hun går naturbrukslinje med friluftsliv fordypning og var på skogsfugljakt med gruppa si tidligere i uka, da dette beistet av en stortiur la bredsida til i sakte fart forbi henne. Kunne antakeligvis kastet hagla etter fuglen i stedet, for skuddet ble det bare noe rart av da hagla var for en voksen kar! Ei som var litt irritert, kan en si... "Faen, jeg bommer akkurat som far min!", sa hun. Det fikk jo jeg høre dagen etter av denne læreren. Jeg er jo kollega med han...

 

Men ting tyder i hvert fall på at en nett 20'er som er noenlunde godt tilpasset, både med kolbelengde, størrelse og vekt, vil kunne gjøre jaktopplevelsen litt bedre. I dag ble hun feks ikke noe mindre gira på annen hagle da halvautoen på død og liv også skulle ha med pekefingeren hennes inn i kammeret da hun fiklet med lading av børsa...

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Liten update...

 

Etter litt diskusjon frem og tilbake der jeg prøvde å nevne på at kanskje ny hagle kan være et bedre kjøp enn gammel, endte det med at hun ville ha den gamle. Så da er Zolien bestilt, papirer sendt, og så får vi se hva dette er for noe rart. Litt sjanse å ta, men før eller siden må en reagere når det er såpass rimelig. Det er tross alt det billigste alternativet, og selv om jeg hadde kjøpt den nye til femten hundre til, måtte jeg gjort akkurat de samme tilpasningene med den. Når løpet er kortere på Zolien, er kanskje den den mest egnede også.

 

Men selvsagt MÅTTE det skje! Og det skjer hver j...la gang jeg kjøper noe etter å ha sett leeeenge etter noe (rimelig 20'er har jeg sett etter helt siden i vår)! Det dukker opp noe bedre omtrent umiddelbart! Tror du f... ikke det står en Sabatti Lady 20/76 til fem tusen til salgs på Finn.no i dag da!? Hva var oddsen for det??? Kan faktisk aldri huske å ha sett en brukt slik til salgs engang, og dagen etter at jeg kjøper Zolien, ja da er det en til salgs... Makan! Her hadde vi hatt en hagle som hadde passet kanskje helt uten å tukle selv...

 

Så akkurat nå er jeg litt irritert, for den hadde jeg nemlig kastet meg over på flekken om jeg hadde hatt tålmodighet til å vente biiiittelitt til...

 

Dette minner meg om da jeg skulle ha meg Sako Vixen .222 for noen år siden. Etter et halvt år gadd jeg ikke vente lenger på noe som ikke kostet som en bruktbil og kjøpte heller en Brno Fox. I ukene etterpå haglet det på med billige Vixen'er... Eller den gangen jeg skulle ha meg rimelig Suzuki Vitara cab. Kjøpte til slutt dyrt, og det var startskuddet for alle andre i Norge til å selge sine for halv pris. Eller den gangen (i vår) jeg skulle ha meg lekebil, svart BMW 1-serie cabriolet med M-sport-utstyr og tok fly til Bergen og kjøpte en hvit en der og kjørte sju timer hjem da det var helt tørke for akkurat slike og det et par dager etterpå stod en svart en med kraftigere motor til samme pris en time unna her jeg bor i stedet...

 

Menmen, en får gjøre det beste ut av det, kappe og fikle på denne Zolien i stedet. Tross alt noe rimeligere, om ikke annet. Og, jeg må innrømme at jeg synes Zoli generelt er penere hagler enn Sabatti (kan jo i det minste prøve ikke å være grinete :-))... Femten hundre er femten hundre spart. Er jo skudd for flere sesonger i skogen det. Frøken Fryd ville helst ha denne, så da fikk det bli den. Blir i hvert fall artig å få utstyrt henne med noe som kan funke bedre enn det hun har nå. Så får fruen overta halvautoen. Å få solgt den er vel kanskje umulig i og med at kolben er kappet såpass som den er.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var hagla i heimen, og den er alt "maltraktert" av undertegnede....

 

Som ventet var kolben altfor lang så den er nå kortet ned til ca 33 cm, men jeg må muligens ta den en cm til. Har laget en midlertidig kolbekappe av kydex og sittenunderlag og tapet den fast. Får se hva jeg finner av kapper på nett. Må no finne en som kan slipes ned. I utgangspunktet var enden på kolben svakt konkav (eller hva det nå heter), men nå er den helt rett. Den fikk et ublidt møte med en DeWalt, og den sager ikke i bue. Kan sikkert bruke varmepistol på den gamle bakelittkappa og rette og slipe på den, men bakelitt er ikke veldig snill mot små skuldre. Vil derfor finne noe i mykere gummi.

 

Har også brukt en sitteunderlagbit og tredd på et neoprentrekk for å få litt høyde på kolben. Vurderer å få den til børsemaker for å få en justerbar en når sesongen er over. Evt kan jeg jo få tak i en silikonsak fra Beretta, 6 mm høy. Den kan passe. er ca en halv cm nå, men den kan være en tanke høyere.

 

Kolben er ellers såpass rett at den fungerer greit fra begge sider. Den er svakt vridd for høyreskyttere, men det er så lite at jeg nesten ikke merker forskjell. Om jeg får montert skikkelig kolbeforhøyer, kan det hende den kan justeres slik at en får den helt riktig. Da kan den jo lett brukes av både mor og datter. Mor har også jegerprøven, og hun er ikke veldig mye større selv.

 

Børsa er nok ganske gammel. Glemte å spørre selgeren, men etter litt googling, kan det se ut som om den er fra midt på 1970-tallet. Den virker å være i bra stand og ser ganske pen ut. Den har nok gått en del skudd, men ser bra ut i løpene og er tight og fin i mekanismen. Trangboringene er 1/4 og 1/2. Passer fint til skogsfugl det. Er kanskje litt mer usikker på det med lerduepatroner, men med 1/4 trangboring i nedre løp, bør det vel gå greit?

 

Løpet er 66 cm langt, og det er ikke noe for kort etter kolbekapping. Det stod jo mellom denne og en ny Lanber. Lanberen er nok et trygt kjøp i kraft av at den nettopp er ny, men jeg tror 71 cm løp hadde blitt i overkant langt med så kort kolbe. Vet jo at feks en Sabatti Lady har ca 33 cm kolbe og 63 cm løp. Er vel ikke uten grunn det.

 

Alt i alt virker det som en trivelig, liten hagle. Med en vekt på 2,8 kilo tror jeg den kan fungere fint for ei nett, lita frøken noen år fremover. :-)

 

 

2017-10-20 19.33.22.jpg

2017-10-20 19.34.08.jpg

2017-10-20 19.34.28.jpg

2017-10-20 19.35.08.jpg

2017-10-20 19.35.24.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...