Jump to content

Mauser magasinplass


Mausertrynet

Recommended Posts

På min M/67 i 7,62x51 får jeg plass til 5 i magasinet. Magasinboksen er opprinnelig lagd for 7,92x57. .308/7,62x51 er litt stuttfeit ift. 7,92x57 og 7,62x63, og får en litt annen kontakt med veggene i magasinboksen.

Uansett skal man lade en M98-mekanisme med å fylle opp magasinet og så ta ladegrep; altså ikke sette patron direkte i kammeret, da dette kan og vil ødelegge utdrageren. Så det blir jo i praksis 4+1, siden patrona i kammeret kommer fra magasinet når man lukker sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Dette skjønner eg ikkje. 308 har vel ein diameter på 12,01. og 6,5x55 ein diameter på 12,20 altså større. Likevel får eg 5 i magasinet på min m67 som er 6,5x55. Og ja du får 5+1 vist du gjer det på rette måten uten å øydelege utdragaren. Før når mausaren var meir vanleg i dfs blei det lada med 5+1 på felt heile tida. 

Link to comment
Share on other sites

Alle KV59F1, KV67 og KV sivile jaktrifler i 308 har utfresinger i sideveggene i magasinboksen for at 5 stk 308/7,62NATO skal få plass og mate ordentlig. Trikset med å få ei umodifisert mauserkasse til å takle 5 308 patroner og mate skikkelig er å få tak i et KV 308-modifisert underbeslag. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...