Jump to content

Hvilken riflestigning til 22-250rem?


WinchesterM94

Recommended Posts

Hvis du er 100% sikker på at maks kulevekt er 55 gr så tror jeg du kan gå får 1-14". Jeg ville uansett ha valgt noe kjappere, men vet aldri når man får lyst til å skyte tyngre matchkuler eller tyngre kuler på f.eks. rådyr.

 

Hehe er 110% sikker jeg ikke skal skyte tyngere kule.

 

Løpet skal kun brukes til rev/kråke og annet skadevilt. Så lette eksplosive kuler skal brukes.

 

Skal skaffe ei 243win ti rådyr og har 308win til annet vilt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

- 1-14 (svært mange amerikanske 22-250 våpen leveres med denne stigningen) Perfekt for 30-40gr kuler

- 1-12 er også en mulighet. Jeg(med 1-14) har bra presisjon med 55 grain blitzking og 55gr v-max men vet ikke om stigningen er noe marginal for disse kulene. (vil vise seg når løpet nærmer seg "end of lifetime")

Link to comment
Share on other sites

Holder nå på med min andre Remington rifle i i 22-250.Begge disse har hatt 1:14 i riflestigning på pipa.

1:14 stabiliserer jakt kuler opp til 63 gr uten problemer.Med matchkuler hvor kula er lang og ofte har boat tail har jeg fått nøkkelhull i skiva med 60 gr match kuler.Piene tåler rundt 3000 skudd ved ladninger nært opp til max før jeg merker at det skjer noe med presisjonen.Bruker mest 55 grains kuler og N140 krutt.Rifla mi går også veldig godt med 40gr og 50 gr kuler også.Jeg kjøper og bruker 22-250 av en eneste grunn:HASTIGHET!

Derfor ser jeg ingen grunn til å lade 22-250 med tyngre kuler enn 60 gr til mitt bruk.

Til Rådyr har jeg brukt Hornady 60 gr blyspiss,Dette fungerer fint,Noe blodslått kjøtt blir det .

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal skyte rev og kråke, med høy splattfaktor og har 308 til rådyr, er det da en fordel med 1:14 til lette kuler?

Eller kunne en like gjerne hatt 1:9 eller noe og hatt et mer fleksibelt våpen? Altså: Er det en ulempe med f.eks 1:9 på lette kuler?

 

Hvis man vet man skal skyte lette kuler, er det ingen vits med feks 1:9 etter min mening. Vil i likhet med "deerkiller" anbefale en Remington 700 med overnevnte stigning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1:9 og får veldig god presisjon med alt fra 35 grains V-max til 75 grains scirocco. Etter min mening gjør denne stigningen våpenet mer allsidig og bedre egnet på rådyr og fugl, selv om man selvfølgelig kan bruke en god lettere helmantel på det siste...

 

Rådyr på langs ble likevel grisete..... :?

Link to comment
Share on other sites

Holder nå på med min andre Remington rifle i i 22-250.Begge disse har hatt 1:14 i riflestigning på pipa.

1:14 stabiliserer jakt kuler opp til 63 gr uten problemer.Med matchkuler hvor kula er lang og ofte har boat tail har jeg fått nøkkelhull i skiva med 60 gr match kuler.Piene tåler rundt 3000 skudd ved ladninger nært opp til max før jeg merker at det skjer noe med presisjonen.Bruker mest 55 grains kuler og N140 krutt.Rifla mi går også veldig godt med 40gr og 50 gr kuler også.Jeg kjøper og bruker 22-250 av en eneste grunn:HASTIGHET!

Derfor ser jeg ingen grunn til å lade 22-250 med tyngre kuler enn 60 gr til mitt bruk.

Til Rådyr har jeg brukt Hornady 60 gr blyspiss,Dette fungerer fint,Noe blodslått kjøtt blir det .

 

Ser du stabiliserer kuler opp til 63gr uten problem i 1:14 stigning :shock: Hvilket krutt bruker du? hvor tett er 5.skuddsamlingen? Jeg personelig er ikke fornøyd før den ligger på 3 cm/100m. Har prøvd 60gr Partition, men greier såvidt å få dem innenfor snusboksen med Hodgdon H380 krutt. (N140 funker IKKE.)

Er kanskje kresen :roll: men hadde vært gøy å fått det til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

SOFUS skrev

Ser du stabiliserer kuler opp til 63gr uten problem i 1:14 stigning Hvilket krutt bruker du? hvor tett er 5.skuddsamlingen? Jeg personelig er ikke fornøyd før den ligger på 3 cm/100m. Har prøvd 60gr Partition, men greier såvidt å få dem innenfor snusboksen med Hodgdon H380 krutt. (N140 funker IKKE.)

Er kanskje kresen men hadde vært gøy å fått det til

 

I våpnjornalens lade bok 4 er det en ladning med 70 grains speer kule ladd til 1000m/sek med MRP.Til og med denne kulevekta var stabil i en W,by med 1:14 riflestigning.Husker jeg snakka med Svein Solli i VJ om denne kula.Har samlinger med Hornady 60 gr spirepoint kula og sierra 63 gr semipoint godt under 20 mm på 100meter med min Remington 700.

Hviss ikke du får presisjon med 55 gr kuler så trenger jo ikke det å bety at rifla di ikke stabiliserer kula,den kanskje ikke liker akkurat den kula.Prøv et annet merke.Erfaringsmessig går sierra kuler veldig godt i 22-250 rifler.På 60 grains kuler bruker jeg 37gr N150 krutt,og på 55gr kuler 35,5 grmed N140.

alle disse ladningene er sikkre i mitt våpen og er tatt ut av VJ sin ladebok no 4.

Hvilken rifle har du?

Link to comment
Share on other sites

SOFUS skrev

Ser du stabiliserer kuler opp til 63gr uten problem i 1:14 stigning Hvilket krutt bruker du? hvor tett er 5.skuddsamlingen? Jeg personelig er ikke fornøyd før den ligger på 3 cm/100m. Har prøvd 60gr Partition, men greier såvidt å få dem innenfor snusboksen med Hodgdon H380 krutt. (N140 funker IKKE.)

Er kanskje kresen men hadde vært gøy å fått det til

 

I våpnjornalens lade bok 4 er det en ladning med 70 grains speer kule ladd til 1000m/sek med MRP.Til og med denne kulevekta var stabil i en W,by med 1:14 riflestigning.Husker jeg snakka med Svein Solli i VJ om denne kula.Har samlinger med Hornady 60 gr spirepoint kula og sierra 63 gr semipoint godt under 20 mm på 100meter med min Remington 700.

Hviss ikke du får presisjon med 55 gr kuler så trenger jo ikke det å bety at rifla di ikke stabiliserer kula,den kanskje ikke liker akkurat den kula.Prøv et annet merke.Erfaringsmessig går sierra kuler veldig godt i 22-250 rifler.På 60 grains kuler bruker jeg 37gr N150 krutt,og på 55gr kuler 35,5 grmed N140.

alle disse ladningene er sikkre i mitt våpen og er tatt ut av VJ sin ladebok no 4.

Hvilken rifle har du?

 

Har en Howa varimint. "Spiser rått alle" kuler til og med 55gr. Over det blir det bare tull. Har bare prøvd N140, N150 og H380 krutt. Mulig jeg burde prøve med flere kuler og/eller krutt.

Egentlig ikke så nøye. Rifla fungerer utmerket som den gjør. Bare morro å få ting til :wink: .

 

Takker for svaret i allefall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...