Jump to content

Hvordan feste skaft til blad med tangen øverst?


spets

Recommended Posts

Jeg har laget noen få kniver tidligere, men alle har hatt tangen noenlunde midt på bladet. Dette bladet som en slektning handlet til meg på ei messe har tangen helt øverst på bladet, og jeg skjønner ikke helt hvordan/hvor jeg skal bore i emnet for å feste det til tangen. Midt i emnet medfører vel mye treverk "over" bladet og øverst i emnet må da gi et svakt knivskaft?

Er denne bladformen tiltenkt en spesiell skaftform? 

Noen kniveksperter her som kan hjelpe en stakkars amatør?

 

Spets

DSC_2264.JPG

Edited by spets
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endel japanske kniver er festet med en slik tange og at den går i senter på skaftet. Best egna til kjøkkenkniver, men trenger ikke være ubrukelig til annet heller. I mange land ster de tradisjonelle knivene ut som kjøkkenkniver. Vilkårlig bilde fra nett: https://www.japantimes.co.jp/wp-content/uploads/2017/05/p14-itoh-knives-a-20170528.jpg


Du kan eventuelt se på "mortise tang knife", hvor tangen er felt inn i skaftet fra oversiden og du kan se den. (Omtrent som en halv fulltange.)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nettopp. Takk for svar! 

Tanken var at jeg skulle lage meg en kniv til flåing. Jeg henter litt inspirasjon fra kjøkkenkniver og flåkniver og prøver å sette tangen noenlunde midt i skaftet.

 

Var en stund redd for at knivforumet var helt dødt, men noen er da innom og leser :)

 

spets

Link to comment
Share on other sites

Har gjort noen initielle tegninger nå og det ser ut til at det kan bli noenlunde greit. Fikk ved både over og under tangen så jeg tester det først. Går det til hælsike så får jeg felle tangen inn fra toppen som Metallurgen foreslår.

 

Hva tenker du på med forankringspunkt? Har du et bilde eller ei tegning som fôrer det inn med teskjed for meg?

 

Jeg har et japanskinspirert damaskblad til en kokkekniv liggende også, og det er samme greia der så jeg skal nok få testet dette litt O.o

Bildet til Metallurgen viste jo stilrene skaft til den typen kniver, samtidig som jeg har noen kokkekniver med helt andre typer skaft som jeg liker godt.

 

spets 

 

Link to comment
Share on other sites

Med forankringspunkt så mener jeg at du for eksempel lodder på et par skruer med diameter litt mindre enn tangen slik at det ikke blir merker i slissen for tangen. Så må du bore forsenkninger i skaftet slik at når bladet settes nedi så blir tangen flush med skaftet. Da vil lim sitte i gjengene og bladet sitter (dønn) fast. Regner med at du skal lime da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...