Jump to content

Hubertus drilling


Lukkøye

Recommended Posts

Hei!

 

Arvet et gammelt våpen etter oldefar. Er usikker på hva det er for noe. Full av merker og tall.

 

Tydeligvis en drilling med haglekaliber 16, samt rifle 9-3 72d (r?) Står jo Hubertus på den, men det gir sprikende og uspesifikke svar på nettet.

 

Lurer på om den er av noe verdi, utover affeksjon, og om den kan settes i stand. Ref bilder av treverket.

 

Mvh Ole

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

17.JPG

18.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den ser ut som den er så god stand at den kan bli brukbar å skyte med. Sikker kan man ikke være uten å se våpenet, men jeg tror denne kan bli bra med litt arbeid på kolben. Puss alle metalldeler med en tynn olje/rustløser som 5-56 eller lignende. Bruk kun tøyfiller og papir for rengjøring, ikke noe slipemiddel.

Ta av kolben og lim eventuelle sprekker før du behandler med linolje.

Få en børsemaker eller en annen med god kunnskap om slike våpen til å se over det.

Du kan poste bilder av all merking etter at du har gjort den ren. Jeg klarte ikke lese alle på de bildene du har postet, det kan være dårlig skjerm her jeg leser.

Den har verdi både i penger og som affeksjon, du kan muligens jakte med den selv.

Hvor bor du, kansje er det noen i nærheten som kan hjelpe deg.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Denne var fin! Tror den kan bli et smykke. Jeg har ikke sett så mange slike i Norge, men hvis prisene på egun.de er en indikasjon så er det ikke så veldig mye verdi i den om du vil selge den. og det koster en del å sette den i tip-top stand. Behold den! Skulle gjerne jaktet med den der! Du må bestemme deg for om du vil få den i skytbar stand og bruke den, eller om du vil renovere den slik at den kommer tilbake til fordums prakt. Jeg synes de der er fine, round body med gravyre. Nydelig! Nå som bly er tilgjengelig på jakt er kaliber 16 helt fortreffelig. 9,3x72R er et helt ok rådyrkaliber. Det holder ikke kravet til storvilt, så du har begrenset bruksområde. Og tung kule i lav hastighet gjør at dette er noe av en haubits å skyte med. Men til for eksempel rådyrjakt med drivende hund vil nok den der fungere glimrende!

 

Dersom du vil fikse den selv kan du gjøre som Per-S foreslår over. Vil du ha den totalt shine så bør du nok sette den bort til en børsemaker for renovering. Jeg tror ikke den stokken der kan bli ordentlig fin igjen. Det er to langsgående sprekker gjennom hele stokken. Den kan bli sterk nok til å brukes. Da limer du med epoxy, skraper av all lakk/olje  med sikling, forsøker porefylling (jeg tror ikke det går, du vil nok se de langsgående sprekkene) og får den så fin du vil. Det er selvsagt ikke nødvendig for bruk Det holder at du limer den, men det blir schtøgt. Alternativet er restokking hos en børsemaker som kan det.

Jeg ville uansett skrudd ut mekanismen av stokken, renset alt og oljet det opp igjen. Det kan godt være tørt inni der, eller fult av størknet fett, hvis man skal dømme etter utseende på børsa.

 

Metalldelene trenger en shinings utenpå også. Per-S anbefaler tøyfiller og papir. Jeg renoverte en eldre dobbeltrifledrilling for et par år siden, og brukte Autosol (slik man bruker på chrom på biler). Det ga et veldig pent resultat. Skal se om jeg finner linken. Om du velger å gjøre det selv altså. Dersom du setter den bort til restokking ville jeg vurdert rebrunering også. Jeg har brukt Vaagsland til dette, og han leverte veldig bra arbeid. Da sliper han pipene slik at de blir uten hakk, og reblånerer. Blir som nytt. Hvis det er som nytt du vil ha da, det må du vurdere.

 

 

Edit: Her er link til tråden om restaurering av en Josef Just drilling fra Ferlach, laget i 1959.

Forresten, si fra om du vil selge den billig, slik den er. Jeg liker å pusle med sånt, som du sikkert ser i tråden over her. Det kommer til å koste en del å få denne i fin stand igjen, så det må være rimelig i tilfelle.

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...