Jump to content

Ribbing av and


Tryta

Recommended Posts

Var på jakt igår og tenkte: hva gjør jeg hvis jeg skyter en gressand? Har lyst å skyte meg et par stokkender og hadde tenkt å ribbe dem i den sammenheng og tilberede dem hele. Hva gjør man etter man har skutt en gressand? Tar man ut tarmer og innvoller? Skal de henge til modning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dra ut invollene før jeg henger dem i ca 40 døgngrader, dvs til det begynner å lukte "modent kjøtt" i bukhula. Somregel flår jeg dem, noe som tar meg maks 5 min per and, og som man klarer uten å bruke kniv med litt øvelse. Ribbing går greit det også, men det er et pirkearbeid. Lett å få høl i skinnet også. Men det er egentlig verdt jobben, for det sitter mye godt fett i/under skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Skjærer en ring rundt analåpningen, og drar så denne litt ut, så den henger i tarmen. Stikker så hånda helt opp i brysthulen, tar tak, og drar ut det som måtte være inne i kroppen på anda (Man kan evt la hjertet henge igjen). Lukt inne i hullet. Lukter det bare blod og "and", er det bare å henge den opp. Lukter det derimot andedritt, har det gått hull på tarmene. Da pleier jeg å skylle godt med vann, til det ikke lukter lenger. Husk og få ut alt vannet før du henger den opp.

Link to comment
Share on other sites

Min bestemor lærte meg å ribbe høner og jeg formoder at teknikken også fungerer for ender. Smelt et stearinlys i varmt vann, dypp fuglen og riv i vei. Da kommer fjærene av i klaser og man slipper at de sprer seg utover. Men jeg gidder sjelden å ribbe med mindre jeg skal ha helstekt fugl.

 

Ellers forbinder man gjerne hot wax med noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...