Jump to content

PCB relatert hjelp trenges!


Maverick

Recommended Posts

Hei

 

Har brukt PCB til og gi meg en tabell opp til 500 meter på Federal sin American Eagle .223 JHP ammo. Denne er testet med flere esker på banen og synes å være overaskende presis. Utifra tabellen skal jeg klikke opp ca. 7 klikk for 200 metern (Innskutt på 100m). Da jeg prøvde dette så jeg at jeg lå jamt over ca. 12 cm under siktepunkt. Prøvde i skogen idag på 300 meter som utifra PCB skal være 20 klikk opp (Jeg brukte 30). Skjøt 4 skudd på en furu på 300m, siktet de første 3 på et punkt på roten. Det siste satt jeg ca 1 - 1,5 meter lengre opp. Da jeg kikket på busken hadde jeg et perfekt treff, midt på punktet jeg brukte på de tre første, men jeg tror dette er siste skuddet som ble siktet en meter lengre opp (Muligens).

 

Jeg har dobbelt sjekket og trippel sjekket alle data i PCB og får samme verdiene. Jeg mener å huske at federal sier disse skal ha en utgangshastighet på 1013m/s, men starter å tro at det kanskje her feilkilden sitter. Er det noen som noen gang har sjekket hastighet på denne ammoen? Er det ellers noe dere kan tenke dere til kan gi disse feilene?

 

Ellers har jeg gått utifra at klikk på 7mm på 100m vil være 14mm på 200m og 28mm på 300m osv. Er det rett?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Hvilken BC har du brukt? hvordan fant du den?

Hastigheten er svært sjelden det den er oppgitt til...American Eagle 55gr FMJ er oppgitt til 988m/s, men i min Tikka med 57cm pipe gir den 950m/s. Har du kortere løp kan du rekne med enda mer avvik.

BC er også ikke alltid det som er oppgitt. Virker som produsentene ofte "skryter på seg litt" for å pynte på tallene;-)

Link to comment
Share on other sites

Brukte bc på 0.204 og hastighet på 1013m/s. Disse fant jeg på federal sitt program for ballistikk. Skyter forresten ikke med FMJ men med JHP.

 

Selv uten å klikke skal du ikke ha mere enn ca 10cm kulefall fra 100->200m og 40cm kulefall ut til 300

 

Enten er det noe som er helt kokkelimonke med kikkerten og / eller montasjer eller så skrur du feil vei på justeringstårna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...