Jump to content

Støver som Revhund..... Hvilken ?


Finskspets

Recommended Posts

Hvilken støver er det som egner seg best som revhund/gaupe hund????

 

Har nå to finsk spetser,,,,men han ene begynner og dra på åra,,,,,,å når den tiden kommer at han har blitt for gammel,så vurderer jeg om jeg ikke skal skaffe meg en støver til bruk på rev og gaupe...... har ikke tid til tre jakthunder nå,,,,så jeg må vente til gammer`n blir pensjonist.....for det virker veldig innteresant det med støver på rev/gaupe,,,,,,men her er det bare og komme med forslag,,,,

 

skal sies at noe harehund kommer den ikke til og bli brukt som,,,,,men en støver som ikke jager hare skal la seg godt gjøre og få til....

Link to comment
Share on other sites

Dette har svært lite med rase og gjøre. Linjer og tillærte egenskaper avgjør hva hunden vil jage.

Bør jo være litt størrelse på hunden da, kan ofte være mye snø under denne jakta.

Hadde en gang en ruhåret Schveiserstøver, for denne var gaupa på tynn is. Hadde vett, mot og kondisjon i fleng. Tok aldri lang tid før katten måtte opp i veden. Skulle likt å hatt denne nå...

Russisk støver da...?

Vært borti endel av dem, ser ut til å ha fantastisk gemytt og lettvinne å prege. Fart,styrke, rovviltskarphet og mye av de egenskapene du vil ha ligger i de fleste av linjene.

Link to comment
Share on other sites

Russisk støver er jo i utganspunktet rovdyrspesialist nt 1, kan også brukes på hare, men på rev og gaupe skal den vistnok være veldig veldig bra!

 

Ellers har finskstøver foreningen i Sverige egen reveavdeling, her avles det på hunder mot revejakt, de har også egen hjemmeside, kan være vert å sjekke der.

Link to comment
Share on other sites

var innom en fra hegra kattjagarlag via jobben, ble selvfølgelig snakk om jakt og han kunne fortelle at alle støvertyper kunne bli bra gaupehunder, med unntak av luzernerstøver.

dette var en forbanna drithund som kun dugde til å sette seg fast over alt hvor det var den minste sjanse til å sette seg fast.

gamlingen snakka seg god og varm om hvor dårlig denne rasen var :D

 

edit:leif

Link to comment
Share on other sites

En kompis (hamilton her på forumet) har en hamiltonstøver som er fra harelinje, den er det skutt Gaupe, rev og hare for :D

Hunden er ennå ung å brukes mest på hare på høsten men etter jul så er det reven som får trimma seg :twisted:

Gaupejakta varer jo ca to timer her så der har minimalt med erfaring, men han jager gaupe også :D

 

 

Er ikke helt enig i der Mart sier om Luzernstøvern, om jeg ikke husker helt feil var det en repotarsje i jeger hund å våpen om luzerstøver fra Frosta som di skaut dubble(rev) for etter en lang los.

Så helt ubrukelig tror jeg ikke di er....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange bra svar her ,,,takk for det......

 

Har vært borti schilleren og den har jeg hørt om skal være bra,,,,,,i tilleg er jo ikke den så gæren å se på heller :D

 

Men en russisk støver har jeg ingen erfaring med,,, vi hadde med en i fra trysil som brukte bikkja si på ei gaupe som ble felt av en kompis av meg oppi elvsdalen her og den så veldig fin å behagelig ut,veldig synd den jobben kom i veien så jeg ikke fikk blitt med den dagen,men en russer har slått meg ja,,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

var innom en fra hegra kattjagarlag via jobben, ble selvfølgelig snakk om jakt og han kunne fortelle at alle støvertyper kunne bli bra gaupehunder, med unntak av luzernerstøver.

dette var en forbanna drithund som kun dugde til å sette seg fast over alt hvor det var den minste sjanse til å sette seg fast.

gamlingen snakka seg god og varm om hvor dårlig denne rasen var :D

 

edit:leif

 

Antar du ikke tok denne karen spesielt seriøst....?

Link to comment
Share on other sites

vet om en som var i bretagne og henta en stor anglofransk støver tricolour til den jakta du beskriver.

Kan være noe det. da er ikke snø et problem iallefall.

Taiko

 

Leste en artikkel i et av di siste jaktbladene om den nå.....å det er jo snø som kan bli litt av utfordingene oppi her så en langbeint hund må det være ja,,,,

Link to comment
Share on other sites

var innom en fra hegra kattjagarlag via jobben, ble selvfølgelig snakk om jakt og han kunne fortelle at alle støvertyper kunne bli bra gaupehunder, med unntak av luzernerstøver.

dette var en forbanna drithund som kun dugde til å sette seg fast over alt hvor det var den minste sjanse til å sette seg fast.

gamlingen snakka seg god og varm om hvor dårlig denne rasen var :D

 

edit:leif

 

Antar du ikke tok denne karen spesielt seriøst....?

 

 

Jeg leste det ja men hadde glemt den til du la den inn på nytt,så den gikk fort gjennom hue og ingen ting hang seg fast

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som sitter på noen linker til klubber så sleng dem opp...... :D

Når det gjelder den anglofranske så er det nok ingen klubb i nærheten. etter hva jeg vet så

er det bare den hunden i norge. tror jeg. de brukes i store pack i bretagne til villsvinjakt.

så dette er en test han gjør med denne rasen. spennende synes jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som sitter på noen linker til klubber så sleng dem opp...... :D

Når det gjelder den anglofranske så er det nok ingen klubb i nærheten. etter hva jeg vet så

er det bare den hunden i norge. tror jeg. de brukes i store pack i bretagne til villsvinjakt.

så dette er en test han gjør med denne rasen. spennende synes jeg :D

 

Tenker du på Luzerne støveren nå........Mener at denne rassen opprinnelig kommer fra Sveits....og at den her inn blanda anglofranskt blod i seg.

Så mener jeg det er et miljø for denne rasen i østfold....

http://www.luzerner.org/

Pleier å se flere av disse på utstillinga i Båtstad i April......

 

Er ikke mange Anglofranske Støvere i Norge.....

Hvis alt går som jeg håper, henter jeg en Franskstøver av Anglofransk type....I Frankrike på ny året :wink:

Denne her jeg tenkt til å prøve på Rev og Gaupe....

Dette er ingen rask hund, men en stor og utholdene "støvsuger"...den er kjent for nesebruken og sitt enormt spesielle mål i sitt hjemland Frankrike.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som sitter på noen linker til klubber så sleng dem opp...... :D

Når det gjelder den anglofranske så er det nok ingen klubb i nærheten. etter hva jeg vet så

er det bare den hunden i norge. tror jeg. de brukes i store pack i bretagne til villsvinjakt.

så dette er en test han gjør med denne rasen. spennende synes jeg :D

 

Tenker du på Luzerne støveren nå........Mener at denne rassen opprinnelig kommer fra Sveits....og at den her inn blanda anglofranskt blod i seg.

Så mener jeg det er et miljø for denne rasen i østfold....

http://www.luzerner.org/

Pleier å se flere av disse på utstillinga i Båtstad i April......

 

Er ikke mange Anglofranske Støvere i Norge.....

Hvis alt går som jeg håper, henter jeg en Franskstøver av Anglofransk type....på ny året :wink:

Denne her jeg tenkt til å prøve på Rev og Gaupe....

Dette er ingen rska hund, men en stor og utholdene "støvsuger"...den er kjent for nesebruken og sitt enormt spesielle mål i sitt hjemland Frankrike.

Har vært på harejakt med den anglofranske og jeg skal være enig i at det var et spesiellt losmål, også

støytan veldig på fot, men det kan jo være den bikkja og ikke rasen. men herregud for et tempo i søket.

Har man en sånn så bør den være rådyrren for jeg tror nesten den tar igjen rådyr. Nesten bygd som en mynde.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Morn du :)

Hunden vi brukte når vi skjøt den gaupa var Blanding mellom Halden Støver og Russisk flekk støver..

Ikke russer!!!!!! :twisted:

Men skal ha kull på Halden støvere nå mot sommeren,Setter av en valp til deg der Rune :lol:

Hu er bra på gaupe og rev.. Så hvorfor bruke penger på noe anna?? :roll:

 

Ps. slå på tråden en dag så skal vi prøve reven his dere igjen :D

 

Hilsen

Rovvilt jegeren på Stange :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

var innom en fra hegra kattjagarlag via jobben, ble selvfølgelig snakk om jakt og han kunne fortelle at alle støvertyper kunne bli bra gaupehunder, med unntak av luzernerstøver.

dette var en forbanna drithund som kun dugde til å sette seg fast over alt hvor det var den minste sjanse til å sette seg fast.

gamlingen snakka seg god og varm om hvor dårlig denne rasen var :D

 

edit:leif

 

Antar du ikke tok denne karen spesielt seriøst....?

 

neida, gjorde ikke det.

hunder som setter seg fast gjør det vel fordi de har blitt hjulpet fram en gang for mye.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte Finskstøvervalp ikveld,har hørt at denne rasen er jevnest og har størst jaktlyst.Skal brukes til rev og gaupe.Er nå rustet for det meste har, 2 strihårede vorsthere, 2 østsibirske laikaer og en finsk støver. Nå blir det jakt fra 21 august til 1 April.

 

Ser bra ut ja , lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

En jaktkamerat har plotthundvalper for tida. Kanskje ikke noen utpreget revespesialist, men far til kullet fungerer i allefall godt på rev. Gaupe også, selv om det ikke er skutt noen for akkurat den bikkja enda (tror jeg). Mor til valpene er innjagd på svartbjørn, nylig importert fra Canada.

 

Den store fordelen er selvsagt evnen til å stille viltet i stålos, samt at de tar kalde spor. Og så er det selvsagt morsomt å høre los fra du slipper bikkja ut fra bilen.

 

Ligger på finn...

Link to comment
Share on other sites

vet om en som var i bretagne og henta en stor anglofransk støver tricolour til den jakta du beskriver.

En hund som er avlet for å jage villsvin og hjort i packs, er vel ikke akkurat det beste utgangspunktet for å få en klov-viltsren støver :roll:

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satset på å få tak i en foxhound eller en foxhound mix.

Foxhound her på forumet har en slik, den jager verken hare eller klov-vilt, kun rev :wink:

 

Ettervert så må du jo ha deg en hihund også og da velger du selvsagt en Fox Terrier 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler hamilton. Dette fordi jeg har hatt en selv og det var en fantastisk flott hund på mange måter. Skjøt både gaupe,jerv og rev i los for den hunden.....og hare.

 

Det er en vanskelig jobb å få til en ren revejager. Treningen hunden får ved å jage hare er uvurderlig i de fleste tilfeller. Tror det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også.

Link to comment
Share on other sites

Det første du må spørre deg om , er om støveren KUN skal drive rovvilt eller om den også skal kunne brukes til hare ?

 

Jeg har en Finskstøver på 18 mnd her nå som jeg prøver å jage inn på rev , problemet foreløpig er at den synes hare er like interessant. Nå har vi nok over gjennomsnittet med hare her i forhold til lengre sør i landet så den biten kan bli en skikkelig utfordring. Og dette er nok noe du må ha i bakhodet velger du en av de nordiske støverrasene. Mange liker kombi hunder ( rev / hare ) men det gjør IKKE jeg. Når det gjelder de nordiske støverrasene etter revelinjer så er ikke hare det største problemet , da er det klovvilt og spesielt rådyr og elg.

 

Jeg kommer til å gi Finnen min frem til våren så kommer jeg til å avgjøre om jeg skal satse videre på den som revehund eller selge den til noen som i tillegg til rev liker å jakte hare.

 

En spennende rase for rovviltjakt er den Amerikanske Foxhounden som det finnes endel av i Finland , kan være verdt å sjekke opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler hamilton. Dette fordi jeg har hatt en selv og det var en fantastisk flott hund på mange måter. Skjøt både gaupe,jerv og rev i los for den hunden.....og hare.

 

Det er en vanskelig jobb å få til en ren revejager. Treningen hunden får ved å jage hare er uvurderlig i de fleste tilfeller. Tror det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også.

 

For noe tullball !!!!!!!!

 

Hvorfor skal hunden jages inn på hare for så å preges på rev ??????

 

Hvorfor jages ikke Jemthunder og Gråhunder først inn på rådyr , de må jo være mye vanskeligere å stille enn en elg. Når de stiller rådyr så kan de jo preges på elg etterpå , det må jo da være den enkleste sak i verden å stille elg etterpå.

 

En revehund skal KUN jage rev , evt andre rovdyr er lov , det er iallefall min mening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

La disse bildene inn på tråden om revejakt, men de tåler å bli postet i en tråd til ;)

 

Foxhound ba meg om litt assistanse, så jeg legger inn noen bilder for han. Han får heller kommentere de selv om han vil, han har skutt 12 rev for hundene sine så langt i sesongen, meget bra resultat får man vel si :D

Husk at det ikke må være æøå i filnavnet, det takler ikke galleriet ser det ut som :wink:

 

Denne hadde bare 1/2 halen.

 

Jennestad_004.JPG

 

En av de vakre korsrevene de har der oppe.

 

Bremneskollen_007.JPG

 

Nok en korsrev.

 

Stavdalen_004.JPG

 

Her er støverene. Guro til venstre, hun er 50/50 haldenstøver/foxhound og til høyre Tessi som er Finskstøver fra finks/svenske revelinjer.

 

rev_017.JPG

 

Guro og fox terrieren Eira

 

melen_013.JPG

 

En velvoksen hannrev på 9,5 kg om jeg ikke tar feil :shock:

 

016.JPG

 

Guro og Eira igjen.

 

006.JPG

 

Og sist men ikke minst, en utrolig flott korsrev, med en ikke så pen nordlending i bakgrunnen :lol::mrgreen:

 

007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler hamilton. Dette fordi jeg har hatt en selv og det var en fantastisk flott hund på mange måter. Skjøt både gaupe,jerv og rev i los for den hunden.....og hare.

 

Det er en vanskelig jobb å få til en ren revejager. Treningen hunden får ved å jage hare er uvurderlig i de fleste tilfeller. Tror det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også.

 

For noe tullball !!!!!!!!

 

Hvorfor skal hunden jages inn på hare for så å preges på rev ??????

 

Hvorfor jages ikke Jemthunder og Gråhunder først inn på rådyr , de må jo være mye vanskeligere å stille enn en elg. Når de stiller rådyr så kan de jo preges på elg etterpå , det må jo da være den enkleste sak i verden å stille elg etterpå.

 

En revehund skal KUN jage rev , evt andre rovdyr er lov , det er iallefall min mening.

 

Hei! ta deg en valium og les en gang til!

JEg skriver at "det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også"

 

Å få til en god revejager krever enormt med tid såfremt du ikke er eier av et naturtalent. Man kan ikke begynne for tidlig med hunden og man må ha ny sporsnø jevnlig,og ha mulighet for å dra ut når den er der. Å jage inn en støver på barmark er ikke lett he he. Selvsagt kan man slippe på rev man ser men hvor ofte skjer det.

Å rede ut nattfoten til reven er et krevende arbeid og du skal jaggu la hunden gjøre dette noen ganger før den blir trygg og begynner å beherske det,og kanskje gjør den det aldri.

En rev kan finne på mange sprell som en uerfaren hund får store problemer med. Å utrede tap på en rask og sikker måte krever trening.

Av å jage hare lærer hunden mye. Selvsagt kan det bli en og annen harelos innimellom,men det blir som regel ikke noe problem når du har fått felt noen rever og gauper for hunden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første du må spørre deg om , er om støveren KUN skal drive rovvilt eller om den også skal kunne brukes til hare ?

 

Jeg har en Finskstøver på 18 mnd her nå som jeg prøver å jage inn på rev , problemet foreløpig er at den synes hare er like interessant. Nå har vi nok over gjennomsnittet med hare her i forhold til lengre sør i landet så den biten kan bli en skikkelig utfordring. Og dette er nok noe du må ha i bakhodet velger du en av de nordiske støverrasene. Mange liker kombi hunder ( rev / hare ) men det gjør IKKE jeg. Når det gjelder de nordiske støverrasene etter revelinjer så er ikke hare det største problemet , da er det klovvilt og spesielt rådyr og elg.

 

Jeg kommer til å gi Finnen min frem til våren så kommer jeg til å avgjøre om jeg skal satse videre på den som revehund eller selge den til noen som i tillegg til rev liker å jakte hare.

 

En spennende rase for rovviltjakt er den Amerikanske Foxhounden som det finnes endel av i Finland , kan være verdt å sjekke opp.

 

 

Det jeg har i tankene er en ren revehund/rovilt,har ingen planer og jakte hare,men om det blir en støver så må jeg nok regne med en hare los eller fler,,,,,

 

kjøpte meg finskspets han gammle jeg har og han jakta jo elg som bare pokker di 3 første åra,,,,,,men nå jager han ikke elg,,,,,han møtte på 2 i dag,men da bare plystra jeg han inn,,,, :D

 

men den foxhounden skal sjekkes opp,,,,,,,(bare ikke si det til haldenstøver her på forumet for da får jeg høre det :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler hamilton. Dette fordi jeg har hatt en selv og det var en fantastisk flott hund på mange måter. Skjøt både gaupe,jerv og rev i los for den hunden.....og hare.

 

Det er en vanskelig jobb å få til en ren revejager. Treningen hunden får ved å jage hare er uvurderlig i de fleste tilfeller. Tror det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også.

 

For noe tullball !!!!!!!!

 

Hvorfor skal hunden jages inn på hare for så å preges på rev ??????

 

Hvorfor jages ikke Jemthunder og Gråhunder først inn på rådyr , de må jo være mye vanskeligere å stille enn en elg. Når de stiller rådyr så kan de jo preges på elg etterpå , det må jo da være den enkleste sak i verden å stille elg etterpå.

 

En revehund skal KUN jage rev , evt andre rovdyr er lov , det er iallefall min mening.

 

Hei! ta deg en valium og les en gang til!

JEg skriver at "det er meget vanskelig (men ikke umulig) å få til en revejager som jager godt under alle forhold hvis man ikke trener på hare også"

 

Å få til en god revejager krever enormt med tid såfremt du ikke er eier av et naturtalent. Man kan ikke begynne for tidlig med hunden og man må ha ny sporsnø jevnlig,og ha mulighet for å dra ut når den er der. Å jage inn en støver på barmark er ikke lett he he. Selvsagt kan man slippe på rev man ser men hvor ofte skjer det.

Å rede ut nattfoten til reven er et krevende arbeid og du skal jaggu la hunden gjøre dette noen ganger før den blir trygg og begynner å beherske det,og kanskje gjør den det aldri.

En rev kan finne på mange sprell som en uerfaren hund får store problemer med. Å utrede tap på en rask og sikker måte krever trening.

Av å jage hare lærer hunden mye. Selvsagt kan det bli en og annen harelos innimellom,men det blir som regel ikke noe problem når du har fått felt noen rever og gauper for hunden.

 

Ok har tatt meg en valium... :D

 

Kan bare si at jeg er ikke enig i det du skriver , det er iallefall ikke slik jeg ville gjort det , men det er vel flere veier til rom.....og jeg synes ikke din måte er den korteste :wink:

 

Det første du må gjøre som revejeger er å gjøre deg kjent i området du skal jakte. Det er mange måter å gjøre det på , en måte er å spore rev på våren eller i milde perioder på vinteren da går den gjerne innom et hi eller fire. Selv om ikke reven legger seg i hiet så går den gjerne innom flere hi i løpet av natta. En annen måte er å snakke med gamle revejegere de vet hvor reven trekker og hvor den har hi osv......få mest mulig info fra dem det er gull verdt. Gå med støveren i sørvendte skråninger gjerne med endel steinurer , her liker mikkel seg. Men det sikreste stikket for innjaging av unghund og du ikke har sporsnø er å slippe ved eller i nærheten av søppelfyllinger.

 

Så du ser det er slett ikke vanskelig , det tar bare litt tid å jage inn en hund uansett viltslag man er ute etter :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det foxhound sier om inn jaging..

Å jage inn en rev hund på hare,byr bare på problemer senere!!!

 

D jeg har hørt er at mange sier hunden blir mere spornøye å jager ikke reven så fort hvist den er jaget inn på rev.

Vil ikke dette være en fordel for ikke å få reven til å gå inn med en gang?

For jegere som ikke har tilgang på hihunder?

Link to comment
Share on other sites

Tempo på jaget har nok ikke noe med innjag å gjøre..

Men ok,meget mulig hunden blir mer spor nøye..

Men jeg jaget inn min blandings støver kunn på rev. ut i skomringa på morgen og kjørte rundt på åkrer å såg etter rev.. såg jeg rev,gikk jeg med hunden i bånd til jeg skjønte nå bærer det av vegg..

Gjorde dette helle høsten og fikk lengre og lengre loser..Vinteren kom og jeg begynte å gå kalde fæler

..gikk og gikk til vi tok reve opp fra dagleie..Dette mener jeg er den beste måten for å få en rev støver..Og mener selv at hunden er meget spor nøye.. Og har gjort det samme med gaupe :P

Og jada,hu har prøvd seg både på hare,rådyr og elg med stort sett er det nol med ett NEI så gir hu seg med det..

Min andre støver var det en hare jeger som hadde fra valp..Men etter 3 år med en del bra hare loser og noen fall..ville han selge henne fordi hu ble sluppet på hare fot,men gikk over på rev :lol:

Jeg har skutt flere rever for henne de 2 siste åra,hu funker bra..

MEN hu er faktisk mindre spor nøye enn blandigs støvere min som kun er innjaget på rovvilt..

Og det er utrolig surt når det sitter 10 forventings fulle postfolk i 15minus og skal jakte rev og hunden din jager hare...

Men selvsagt dette er min erfaring

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det foxhound sier om inn jaging..

Å jage inn en rev hund på hare,byr bare på problemer senere!!!

 

D jeg har hørt er at mange sier hunden blir mere spornøye å jager ikke reven så fort hvist den er jaget inn på rev.

Vil ikke dette være en fordel for ikke å få reven til å gå inn med en gang?

For jegere som ikke har tilgang på hihunder?

 

Går ut fra at du mener støveren blir mer spornøye om den er jaget inn på HARE :wink:

 

Kan muligens være men de fleste skandinaviske støverne går med nesen i bakken uansett. Det finnes selvfølgelig vinddrivere i de fleste raser men det vil de nok være uansett innjagingsmåte. Og det er ikke bare farten som bestemmer om reven går inn eller ikke , selve losmålet er nok vel så viktig mener jeg. Har hunden et grovt og hetsende / ylende / hissig losmål vil reven fortere gå inn. Men selvfølgelig ingen regel uten unntak. Min erfaring er også at om hunden jager sakte så blir reven vanskeligere å få skutt fordi den er mer på vakt når den føler seg sikker på hunden.

Link to comment
Share on other sites

Tempo på jaget har nok ikke noe med innjag å gjøre..

Men ok,meget mulig hunden blir mer spor nøye..

Men jeg jaget inn min blandings støver kunn på rev. ut i skomringa på morgen og kjørte rundt på åkrer å såg etter rev.. såg jeg rev,gikk jeg med hunden i bånd til jeg skjønte nå bærer det av vegg..

Gjorde dette helle høsten og fikk lengre og lengre loser..Vinteren kom og jeg begynte å gå kalde fæler

..gikk og gikk til vi tok reve opp fra dagleie..Dette mener jeg er den beste måten for å få en rev støver..Og mener selv at hunden er meget spor nøye.. Og har gjort det samme med gaupe :P

Og jada,hu har prøvd seg både på hare,rådyr og elg med stort sett er det nol med ett NEI så gir hu seg med det..

Min andre støver var det en hare jeger som hadde fra valp..Men etter 3 år med en del bra hare loser og noen fall..ville han selge henne fordi hu ble sluppet på hare fot,men gikk over på rev :lol:

Jeg har skutt flere rever for henne de 2 siste åra,hu funker bra..

MEN hu er faktisk mindre spor nøye enn blandigs støvere min som kun er innjaget på rovvilt..

Og det er utrolig surt når det sitter 10 forventings fulle postfolk i 15minus og skal jakte rev og hunden din jager hare...

Men selvsagt dette er min erfaring

 

Høres fornuftig måte du bruker der :D

Har ingen erfaring med innjaging av støver selv, men har veldig lyst på en selv etter hvert :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det foxhound sier om inn jaging..

Å jage inn en rev hund på hare,byr bare på problemer senere!!!

Og Finsk spets, kjøp deg foxhound du :) da blir jeg med deg å jakte :)

Husk at den ene min er blanding av engelsk foxhound :D

 

 

Den er god,,,bare å bli med det,,,,,,,men hadde nok fått blitt med uansett for tips og råd :D

Link to comment
Share on other sites

Tempo på jaget har nok ikke noe med innjag å gjøre..

Men ok,meget mulig hunden blir mer spor nøye..

Men jeg jaget inn min blandings støver kunn på rev. ut i skomringa på morgen og kjørte rundt på åkrer å såg etter rev.. såg jeg rev,gikk jeg med hunden i bånd til jeg skjønte nå bærer det av vegg..

Gjorde dette helle høsten og fikk lengre og lengre loser..Vinteren kom og jeg begynte å gå kalde fæler

..gikk og gikk til vi tok reve opp fra dagleie..Dette mener jeg er den beste måten for å få en rev støver..Og mener selv at hunden er meget spor nøye.. Og har gjort det samme med gaupe :P

Og jada,hu har prøvd seg både på hare,rådyr og elg med stort sett er det nol med ett NEI så gir hu seg med det..

Min andre støver var det en hare jeger som hadde fra valp..Men etter 3 år med en del bra hare loser og noen fall..ville han selge henne fordi hu ble sluppet på hare fot,men gikk over på rev :lol:

Jeg har skutt flere rever for henne de 2 siste åra,hu funker bra..

MEN hu er faktisk mindre spor nøye enn blandigs støvere min som kun er innjaget på rovvilt..

Og det er utrolig surt når det sitter 10 forventings fulle postfolk i 15minus og skal jakte rev og hunden din jager hare...

Men selvsagt dette er min erfaring

 

Denne innjagingsmetoden du beskriver ville jeg også brukt hvis jeg hadde tid nok,og forholdene ellers lå til rette for det.

 

Jeg rekte også mye nattspor til vi fant dagleie og tok ut reven med min hamilton da han var ung for senere å slippe på kaldere spor. Det samme gjorde jeg med gaupa. De fire første gaupene som ble felt for han tok vi også løs sammen. De to siste tok han ut selv. En jerv tok han også ut selv etter lang sporingsjobb og brakte på post. I begynnelsen var det selvsagt noen hareloser innimellom,men senere hoppet han ikke over på hare såfremt det ikke ble dødtap av en eller annen grunn og jeg ikke var i nærheten. Under gaupejakt så kunne det også bli dødtap ,men med den terrengtypen vi har her på helgeland så er det ikke til å unngå.

 

Tipper du var arbeidsledig eller jobbet deltid da du jagde inn denne hunden din ?

I mine jaktområder så var det ihvertfall ikke snakk om å kunne slippe hunden på rev på morgenen, såfremt man ikke hadde hele dagen fri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...