Jump to content

Dyrt eller billig, bra eller Dårlig?


imagojeger

Recommended Posts

Hei

 

Leser med interesse de mange innleggene her, for og i mot , dyrt eller billig....etc

 

Enkelte ting slår meg...dyrt eller billig er ikke direkte koblet til gleden ved utøvelse, ei heller gleden påvirkes nenvneverdig så lenge ting FUNGERER.

 

Selv er jeg ingen erfaren jeger, men har rukket å skaffe meg litt erfaringer i form av ulike jaktsituasjoner, noen velykkede og noen mindre lykkede...

 

Mye kunne sies, men skal forsøke å konkretisere. Har jaktet villsvin i sverige ved et par anledninger, en ble "mindre lykket" hvorfor? jo, fordi kikkertsiktet ikke var lyssterkt nok. Vi snakker her om første årets jakt med leupold VXIII 3,5-12x50. Grisene kom frem rett etter at kikkerten ikke strakk til for forsvarlig avfyring..Samme kveld skjøt man gris i nabotårnet, 15 minutter senere enn jeg hadde mine griser framme...hvorfor? fordi man hadde tysk kikkert med bedre lyssyrke....

Andre året(klok av skade) stillte jeg med tysk kvalitets kikkert og stor lysåpning( docter 3-12x 56 m lys) samme tid av året...og resultatet 2 stk gris i bakken SENT på kvelden...

 

I tillegg hører det til historien at jeg i ca 1 års tid jobbet hardt med å få en blaser R93 til å fungere for meg..skjøt dårlig( byttet meg opp fra tikka Master, som bare fungerte utrolig bra for å få muighet til kaiber bytte)..en bekjent på skytebanen kommenterte..."hjelper ikke om børsa er dyr og andre sier det er topp utstyr om du ikke er komfortabel med børsa..

 

Etter en tankeprosess, et par besøk hos min lokale forhandler... og en tur til afrika med noen bomskudd i ellers "trygge" skytesituasjoner tok jeg skrittet og investerte (byttet blaseren) med en Sauer 202 extreme , og vips...treffer der jeg sikter med fornuftig samling...og TRIVES med børsa...samtidig kan jeg si at det gjorde jeg jo med Tikka master M695 også...(riktig nok i kaliber 6.5 x 55) Saueren er i 30-06....

 

Sauer og kikkert har kostet noen kroner...men utprøving av div kikkerter og blaseren, samt bytting til og fra har nok kostet mer...

 

med andre ord...vil nå jeg si....;

 

Hva børsa heter, hvor kikkerten kommer fra...trolig ikke aktuelt...men det ER EN GRUNN TIL PRISFORSKJELLEN, og det kan faktisk ha noe å si for lykket eller mindre lykket jakt...

 

Jeg vil nok si at for min del er det 3 ting som er viktig:

 

1. Jeg har for lite fritid til å ha dårlig utstyr( dårlig= utstyr jeg ikke trives med)

2. Å stole på utstyret er viktig noe man skyter på noe levende syntes jeg, gjør jeg det..så treffer jeg der korset er, om jeg gjennomfører skudd prosessen riktig...

3. For meg er det utenkelig å kompensere "dårlig skyting" med stor kaliber....( i Afrika jaktet jeg bedre med tikka i 6.5 x55( 4 dyr= 4 skudd)enn med en blaser i 30-06 fordi jeg ikke var "trygg på børsa" 5 dyr = 2 x bom og 1 skadeskyting...før mine 5 dyr var felt)...

 

 

forøvrig vil jeg nok si at 20 år med aktivt fluefiske har gitt samme utslag når det gjelder utstyrsvalg....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skrev du ikke innlegget ditt i denne tråden?

 

(Noen av oss synes det er uvoersiktelig med mange parallelle tråder, og har til og med makt til å flytte på dem - ! :D )

 

EDIT.: Jeg ser du er ny på forumet - VELKOMMEN INN! :D

EDIT II: På dette forumet må man - av en eller annen merkverdig grunn - være særdeles dimpomatisk hvis man vil omtale Blaser R93! :D

Link to comment
Share on other sites

heisan

 

innlegget var vel ikke så alvorlig ment...bare en spontan reaksjon og mine subjektive betrakninger....angående Blaser R93 ...vel har ingen spesiell mening om det , har hverken kunnskaper eller ferdigheter som kvalifiserer til å uttale meg om annet enn hva som fungerer for meg.... fungerte bare Ikke for meg...

ang flytting av innlegget...helt fint for meg...

 

Hvorfor skrev du ikke innlegget ditt i denne tråden?

 

(Noen av oss synes det er uvoersiktelig med mange parallelle tråder, og har til og med makt til å flytte på dem - ! :D )

 

EDIT.: Jeg ser du er ny på forumet - VELKOMMEN INN! :D

EDIT II: På dette forumet må man - av en eller annen merkverdig grunn - være særdeles dimpomatisk hvis man vil omtale Blaser R93! :D

Link to comment
Share on other sites

...angående Blaser R93 ...vel har ingen spesiell mening om det , har hverken kunnskaper eller ferdigheter som kvalifiserer til å uttale meg om annet enn hva som fungerer for meg.... fungerte bare Ikke for meg...

Under "Off topic" vil du finne noen tråder om religion, livssyn, kreasjonisme, den siste er om "ånder", etter at en institusjon for rusgiftavhengige hyret inn "synske" for å fjerne delirium-følelsene til beboerne. Hvis du leser litt i de trådene, og etterpå søker på Blaser R93, kan du jo sjøl gjøre deg opp en mening om hva som trigger de innerste følelsene - :D

 

Kanskje flytter jeg innlegget ditt over til Sako 30-06 sin utstyrstråd, hvis det ikke blir flere innlegg her. Fortsatt god jakt! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...