Jump to content

Måle patronlengde


mgulb

Recommended Posts

Hei, ser at mange skriver at de bruker en pussestokk for å måle patronlengden.

Tviler ikke på at det fungerer, men jeg lurer på om det finnes en mer nøyaktig måte.

Kan man presse en patron og prøve seg frem til sluttstykket akkurat kan låses, måle lengden på patronen og trekke fra ønsket friflukt?

Link to comment
Share on other sites

Den metoden fungerer også godt. Sett ei kule relativt løst i halsen. Bare pass på så den ikke lugger litt på tur ut. Om kula henger litt kan den trekkes litt ut av halsen igjen. Om dere metoden er bedre enn pussestokken vet jeg ikke. Pussestokk metoden funker og da bruker jeg den.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Har noen andre spørsmål jeg, tenkte jeg kunne bruke samme tråden.

 

jeg har fått diene mine, og prøver og presse noen hylser. Når tennstempelet står i, så er det litt tungt og ta ladegrep både med og uten hylser, men litt tyngre med hylser.

Hvis jeg tar ut tennstempelet detter nesten hevarmen ned uten hylser, men med hylser så må jeg fortsatt bruke litt kraft.

 

Har prøvd og sote en hylse, for så og presse, så sotet jeg hylsen på nytt og prøvde og kamre. 

 

Kunne noen her sett på de bildene og kanskje skjønt hva jeg bør gjøre for at de skal passe perfekt. 

 

De 2 første bildene er etter pressing, resten er etter ladegrep.

 

Forresten, på de 2 første bildene var hylsene sotet ca 1cm nedenfor skulderen, men der er omtrent alt borte som dere ser. Var kullsvart.

IMG_0119.JPG

IMG_0121.JPG

IMG_0123.JPG

IMG_0125.JPG

IMG_0127.JPG

IMG_0128.JPG

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Er helpressedie, og har ikke stilt inn for delpressing. Hvertfall ikke med vilje;) Nei har ikke presset hele halsen, for hvis jeg skrur dien mer ned, så begynner den og få en liten kant i toppen. Virker som den kanskje butter mot noe? Hylsene er fra eget kammer ja, engangsskutte. Nei er ikke noe kjempeproblem, men merker at det er tyngre enn på uskutte patroner. Noen av hylsene er så trange at jeg må ta i litt for å senke hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering. Har prøvd noen hylser jeg har pressa nå, de har nok ganske bra lengde opp til skulder. 1 gul maskeringstape bit så blir den ting, 2 biter så blir den veldig tung. Så er egentlig fornøyd med lengden. Problemet er at jeg får en sånn tynn tynn ring øverst på hylsa når dien står så langt ned. Virker som den butter i mot noe, men er det noe som kan justeres?

Link to comment
Share on other sites

Ja hylselengden har vært litt forskjellig. Prøvd og trimme de til riktig lengde før jeg presser, men det skal vel ikke være nødvendig? Litt for lange kan de vel være? Jo var inne på tanken med og skru innmaten litt opp, men vet ikke hva som skjer da, så turte ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg syns ikke den presser noe særlig bortsett fra litt på halsen og litt nedenfor skulderen. Vet ikke hva jeg skal gjøre ellers jeg?

 

Edit: Nå prøvde jeg og flytte innmaten litt opp, slik at den kun dytter ut tennhetta og ikke noe lavere, da får jeg ikke den krøllen på toppen av hylsa. Sjekka også en pressa og upressa hylse nå, og hele kroppen er klemt inn litt. Ikke mye, men 0,07-0,08mm ca. Halsen blir også presset helt ned til skulderen. Skal teste i morgen hvor mange teipbiter jeg må ha på hylsa nå før den blir tung. Er kanskje inne på noe her da?:)

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg kanskje saken er løst. Har lest og lest, og prøvde nå og slipe ned hylseholderen litt, og da kamrer hylsa litt lettere.

Virker som om dien ikke klarer og presse skuldra tilbake så langt at den passer i mitt kammer. Slipte ned hylseholderen 0,05mm bare, men det var nok til at den passet bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...