Jump to content

Soting i Krag


Kragermann

Recommended Posts

Hei, min gamle trofaste banekrag er i dårlig humør om dagen. Jeg har for moro skyld pleid å skyte et par lokale stevner med den hver sommer, brukt hjemmeladet ammunisjon av 123 gr. Sierra MK og RA10 skytterlagskrutt, med ladedata for Krag slik som beskrevet bak på boksen. Presisjonen har vært suveren. Sist gang jeg og min trofaste venn dro på banen så jeg imidlertid at tomhylsene sotet hele veien bak og at treffpunktet driftet kraftig opp og til venstre, akkurat som ved våte patroner. Noen som har en forklaring? Er løpet mitt utskutt (740 mm S/L-løp som har gått noe mellom 3000-3500 skudd)? Hvorfor begynner denne ammunisjonen å sote nå, når den aldri har gjort det før? Soting er noe jeg forbinder med for slakke ladninger og ladevektene som står oppgitt på skytterlagskrutt er vel heller kjent for det motsatte. Noen som har en ide? Fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

Var det kaldt når du skaut? Om du er heilt på grensa til å få soting kan det hende det er nok at ammunisjonen er kald for å få det... Det var det fyrste eg tenkte på sidan du seier at du skyt nokre stevne om sommaren, så kan du få soting om du skyt vinterstid? Eller har du ein ny kruttlot som gjev ørlite lågare trykk? For eg reknar med at kammeret var avfeitta/tørrpussa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...