Jump to content

Treffpunktendring ved bytt av kikkertsikte


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er litt i en-mann-en-rifle kategorien (Vel, ikke heeeelt, men...) og har en Tikka T3, med Tikka montasjer, som jeg ønsker å ha to kikkertsikter til:

 

- En liten, lavtforstørrende "nærkampkikkert" til elgjakta

- En diger tuba, med røpunktsikte og hele pakka i relativt høy prisklasse til kveldsjakt på rådyr, hjort, mikkel og, tja, røyskatt om så.

 

Spørmålet er: Er Tikkamontasjene så presise at jeg kan bytte frem og tilbake uten treffpunktendring?

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Nesten.

 

Jeg har notert opptil to-tre cm treffpunktforandring når jeg har tatt av og satt på igjen kikkertsiktet som har vært montert på en T3 i Optilock-ringer. Av og til mindre. Akkurat nok til at jeg foretrekker å ta et testskudd eller fire på papp før jeg tar med børsa på jakt. Men det krever at jeg er litt omhyggelig når jeg monterer igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 T3er , og opplever ingen forandringer.

Men det er viktig at du linjerer opp montasjen godt, før du trekker til kikkert ringene, og disse må også trekkes til synkront, hvis ikke blir det torsjonalt spenn mellom dem, og du kan oppleve det sako over her snakker om.

En annen ting du kan gjøre, er å kjøpe leupolds baser for tikka, med Quick Relase system, så kan du bytte så mye du ønsker. Du får dem på Jakt og Friluft AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...