Jump to content

smell...


BixTheBug

Recommended Posts

heisann :) har et forholdsvis rart og unødvendig spørsmål men siden det er så rart og unødvendig, så spør jeg uansett :wink:

har en kompis med ei kortløpa 308. (ikke sikker på lengde) mens jeg har ei pipe på 60cm (forholdsvis langt). kaliber 308.

jeg lader Sierra matchking med 45gr n140, men vis vi begge skyter side om side så smeller han sin rifle mindre enn min?! synes det er feil i min tankegang siden jeg har lært at lengre pipe=mindre smell... når jeg lader til jakta, lader jeg 180gr oryx med 40gr n140 (går ganske godt i begge børsene) men jeg synes det smeller fortsatt mindre med hans våpen... jeg bruker ikke demper å jakt og synes at det smeller litt brutalt mye uansett om adrenalinet er å topp.

men det egentlige spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre for å minske smellen slik at det ikke blir altfor ubehagelig å skyte uten hørselvern. er det vits i å bytte til annet krutt? tyngre kule? trenger tips. demper står å listen men sånn inntil videre... what to do?

takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke de som skyter uten hørselvern på jakt. Folk får gjøre som de vil, men et skudd kan være nok til å få tinnitus, og det er ingen spøk å leve med. Jeg bruker enten lyddemper eller elektronisk hørselvern. På bane er det hørselvern selv om jeg har på demperen.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...