Jump to content

Har jeg tid til fuglehund?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Hunden vår, en boxer, ble avlivet for en drøy måned siden. Har hatt han siden han var 8 uker og han ble dessverre bare litt over 7 år pga hjertesvikt.

 

For et par år siden flyttet jeg og samboeren min til vestlandet. Her flyttet vi inn i stor enebolig som ligger nogenlunde landlig til.

 

Jeg har jo hatt valp før, og vet meget godt hva det går i. Forskjellen fra da til nå er at vi har et barn. En gutt på ett år. Vi planlegger å få ett barn til om ca to år.

 

Det er klart, mye tid går i å være med barnet, mesteparten faktisk. Men selv mener jeg at jeg skal ha tid til å oppdra en fuglehund på en god måte. Samboeren min deler ikke den oppfatningen. Hun er rett og slett steil og vil ikke ha ny hund ettersom det vil generere for mye jobb.

 

Jeg har ingen andre hobbyer/interesser som opptar min tid (foruten småviltjakt), og er generelt ikke mye ute på "sprell". Så jeg tenker at den tiden jeg har til overs når ungen sine behov er tilfredstilt bør være tilstrekkelig til å oppdra en hund. Jeg jobber forøvrig turnus, og jobber et sted hvor det ikke skal være store problemer å ta med en hund på jobben. Jeg vil ha rikelig med muligheter til å lufte hunden iløpet av arbeidsdagen.

 

Hva tenker folk? Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Er det utopi å tenke at man kan oppdra en hund med en ettåring i hus? Jeg er nok dessverre ganske alene om dette prosjektet. Kan ikke belage meg på noe særlig hjelp fra samboer.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint om du har snille barn :winke1:

Jeg har tre barn nå på 3, 4 og 6 og jobber turnus. Ny valp kom i hus for et par mnd siden.

Klart det er mye jobb men om man bare orker og ikke bor sammen med noen som svartmaler situasjonen så går det helt fint.

Når jeg er ute så er valpen med kjærringa rundt omkring. Får ganske greit med tur og ligger i bilen og venter når hun er på skole.

Når jeg er hjemme så går mye av tiden med på dagligdagse gjøremål og barn men jeg har klart å innkludere valpen i alt. Har den med uansett hvor jeg er, går mye tur, bruker 15 minutter nå og da til å trene henne og jobber med grunndressur hele tiden. Artig å se fremgangen når man er hjemme og kan bruke hele dagen på valpen :D

Til høsten blir det mye jakt med valpen. Men jakt ville det uansett blitt mye av samme f.

Link to comment
Share on other sites

Pri. 1)

 

Prøv å overtale samboer så godt du kan, ikke gi deg! Husk at hunden kan brukes som et virkemiddel... Du kan argumentere med at du ønsker at dine barn skal få muligheten til å vokse opp med jakthund i hus, og at du mer enn gjerne vil at de skal ta del i opplæringen av hunden.

Dette kan være så enkelt som å ta med unge(ne) i helgene ut på trening og senere jakt.

 

Det er utrolig hvor fleksible samboere blir når de hører at de for litt avlastning iblant!

 

Pri. 2)

 

En hund trenger mye mosjon, én lang tur før jobb og én lang tur før du legger deg bør være et minimum.

Skogs og jakt trening bør iverksettes med engang hunden kommer i hus. Sett av helger til skog og jakt trening med hunden.

 

 

Ønsk deg bæresele til jul, slik at guttungen kan bli med på treningen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mine unger har ikke tålmodighet eller utholdenhet til å være med 1/10 av tiden det tar ute i skauen for å få en god jakthund men når hunden først er blitt brukende så er det skøy å ha dem med. Har ikke så god erfaring med å overtale (ex)koner til hundehold da. Og avlastning må dem ha uanfaensett så lenge en deler ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Nå har vi bare en unge, foreløpig. En gutt på ett år. Han er en drøm å ha med å gjøre for tiden, og håper det forblir slik fremover... ;) Har bæremeis til guttungen, og vi kom nettopp inn etter 2 timer i skogen. Gått rundt en mil. Og han STOR-trives. Så det med tur osv bør ikke by på de store problemene.

 

Å få samboer med på laget er en glemmesak. Hun har låst seg 110% på at hun ikke vil ha ny hund, og hvis jeg skaffer hund så er det min hund, mitt prosjekt og mitt ansvar. Greit nok. Jeg hadde den første valpen alene og, men hadde ikke unge den gang.

 

Jeg har aldri hatt fuglehund før, og skjønner at disse krever mer mosjon enn hva feks en boxer gjør. Men hvor mye tid utenom selve turgåing og annen aktivisering (spor osv) må jeg regne med å bruke? Grunndressur har jeg litt begreper om hvor lang tid det tar. I begynnelsen kan heldigvis mye gjøres innomhus. Men for å få en brukbar jakthund, må man beregne å bruke flere timer i uken på trene/forme jaktegenskapene?

 

Pr i dag føler jeg at jeg får for lite tid i skog og mark, og tror/håper/forventer at en jakthund vil bidra til å dra meg mer ut i skogen. Jeg bruker alt for mye tid foran tv'n når jeg fint kunne vært ute å nytt naturen.

Link to comment
Share on other sites

En unghund kan i grunn ikke så for mye jakttrening. Gammelhund min brukte jeg enormt med tid på men så ble han nå også en fantastisk hund. STOR forskjell på å la han jakte seg i form og det å kunne gi han 3-4 dager i uken i tre uker før jakta på å fininnstille seg og få ro i fugl. Det gjorde mye å få mange situasjonen FØR jakta og i langline.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...