Jump to content

Jämthund inne???


Henrik123

Recommended Posts

Har begynt å smake på muligheten til å skaffe Jämthund. Bor for tiden i leilighet i ukedagene, men er på hytta/hjemgården i helgene.

 

Hvordan trives en Jämthund inne? Som er vant med det fra valpealder. Forstår at det blir varmt for en hund som er vant med å være ute.

 

Vil de utvikler tynnere pels da den i såfall er mye tid inne?

 

Takknemlig for svar

Link to comment
Share on other sites

mine vil være ute. det er ikke lenge de orker og være inne. Men de flyttet ut nokså tidlig. I fjor vinter så jeg ikke bikkja da hun stod ute i løpestrengen. Så jeg ropte på henne. Da dukket hun opp fra snøen. Da hadde hun latt seg snø ned :D. Selv om hundehuset stod 2 meter unna.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å høre fra folk om de har Jämten mer el mindre inne fra valpealder. Jeg vet hvordan de røyter og ser ikke det som noe problem. Er bare ute etter at den ikke skal plages av det om den er vant til å være inne. Har Gordon fra før, men den er jo oppsatt med en litt annen typåe pels...

Link to comment
Share on other sites

Heia. Vi har ei jamthundtispe som har vært "innehund" fra hun var født. (bor midt i tetteste bebyggelsen i Tromsø).

Hun har ingen problemer med å være inne...og foretrekker faktisk det framfor å være ute i bånd. Hun har tykk, fin pels til tross for at ho er innehund..og røyter enormt 2 ganger i året..noe vi kompanserer ved å bruke underullsskrape som gjør røyteperiodene hennes mye korterer. Så vi ser ingen problemer med å ha jamt som innehund:)

 

mvh mayen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har en jämthund tispe som blir ett år til fredag :D

Hun har vært mye inne fra hun var valp. Har en flott hundegård og hundehus med 2 rom (varmt og kaldt). Når hun bruker huset er hun i det varme rommet. Er i hundegården når jeg er på jobb. Liker å ligge ute hvis det er varmt og fint vær, men er det surt er hun i det varme rommet. Er inne fra 1600-0800. Storkoser seg foran peisen (eller i sofaen). Er utrolig kjælen og selskapssyk. Hadde jeg hatt henne mer ute hadde hun sikkert fått tjukkere pels. Men jeg har valgt å ha henne mye inne for å få god kontakt.

 

En utmerket familiehund og innehund (bortsett fra røytinga). Ingen problemer med å være mye inne. Har sluppet henne en gang. Det gikk knallbra. Kjempeflott los og god kontakt (innkalling gikk veldig bra). :D

Link to comment
Share on other sites

Har jämthundtispe som er både ute og inne. Er stort sett alltid inne om natta. Hender ho vil vere ute om natta på sommaren - då får ho det. Elles storkosar ho seg inne, gjerne på saueskinn foran omnen på vinteren. Men det er greit når ein alltid kan velge. Syns kanskje ikkje det høyres kjempegreit ut å ha jämthund inne i ein leilighet... Håpar du finn ei løysing - kjempetrivelege hundar i allefall:)

Link to comment
Share on other sites

hei! har ei jämt tispe som er vell 6 mnd. har hun inne relativt mye, men har hundegård som hun er om dagene når jeg er på arbe.. hun trives veldig godt inne, men ligger mye ute i gangen, der er de litt kjøligere. hun har bur hun ligger i om natten, og det hun lager ikke en lyd :) tror det er hvordan du venner hunden din på :) vil jo ha hunden som familie hund. så synes det er greit å ha henne inne en del. jämthunden er overaskede rolie å ha i hus :D

 

lykke til med hund :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå to jamtunder (hadde 3) og de er inne heletiden, de røyter i perioder mye men ser ikke no problem med og ha jamthunder inne. De går fritt inne i hele første etasje og får lov til å ligge der det passer seg! Har hatt jamthund konsekvent inne i 9 år nå og de blir utrolig sossiale av å være inne.

Link to comment
Share on other sites

røytinga til jemten er jo et kapittel for seg selv :shock:. på våren når det begynner å slippe så kan du nok samle nesten en søpple sekk til slutt.

 

Har erfart det til de grader.

 

Har du samlet sammen under-ulla, jeg tenkte på et par votter først, men nå ser jammen ut til at det kan bli en vest utav det.

 

Her ligger hun sammen dattra mi på 8 år og koser seg.

jpd2mc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...