Jump to content

Tunge .458 kuler


jjrckd

Recommended Posts

Har tenkt litt det samme i 44cal da jeg har en 44 mag rifle med demper.Støper selv og har testa litt 350gr kuler i underlyd.Disse er tunge og lange for kalibret og jeg opplever noen nøkkelhull i skiva av og til så de er litt understabiliserte.Ser den kula du linker til er veldig lang.Tror jeg ville sjekka opp riflestigningen i rifla før jeg begynte med 730gr lipsyler i sub.Det kan jo hende det fungerer helt fint også.Har støpt noen 550gr 45 kuler og skutt de i en 460W,by .men ikke i sub hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Tja... De oppgir jo at kula trenger 1:14 snurr i 1200fps så 1:8 i sub burde vel kanskje fungere. Må komme meg hjem fra sjøen for å måle litt på vektor kula samt sjekke litt stabilitetskalkulator. Vet at Lopez i sin tid prøvde på noe lignende men vet ikke hvordan det gikk. Vektor sine kuler stammer vel fra Lopez sitt design (såvidt jeg har forstått) så det kan vel hende han fant ut at tunge blykuler ikke funket så bra..

 

Har forøvrig ingen erfaring med kulestøping så hvis jeg finner det for godt så kan dette bli en temmelig bratt læringskurve :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Lange blykuler fra 4-5x kaliber og lenger begynner å bli skikkelig kjipe å støpe med god kvalitet. Ekspansjon og presisjon kan også gi utfordringer.

 

Vi hadde opprinnelig planer om å lage 750grs mantlede med hp. Skaffet mantler (30-06 hylser på tredje stadiet i trekkingen) og tegnet verktøy. Laget nytt lenkestykke til ammomaster single med dobbel utveksling, laget ekstruderingsverktøy for blytråd og det ble med det. Andre ting ble mer moro...

 

Lykke til, er mye jobb du begir deg utpå. Konseptet er testet i 300 og 400 med vanvittig lange blykladder og funnet at kan fungere, men for mye jobb, for liten produktivitet og for variabel kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...