Jump to content

Swarovski SLC 8x56 vs Zeiss HT 8x54


Garrett

Recommended Posts

Har bestemt meg for en skikkelig kikkert for bruk på hjortejakt i skumring og måneskinn. Bor på vestlandet og det hender at det er litt vått!! Har kommet frem til at valget står mellom det to overnevnte kikkerter.

Etter mye søking og lesing på nett finner jeg ut at de skal være mye godt jevngode i dårlig lys. Er det noen som har erfaring med noe annet?

 

Ett punkt som skiller litt er vekt. Swarovski'en er 1225gr mens Zeiss er rett over 1000gr. I utgangspunktet ikke avgjørende siden det ikke blir så mye trasking med denne kikkerten. Men om egenskapene ellers er like er det jo godt å slippe den ekstra vekten.

 

Et punkt som derimot er viktig er hvordan coating på linsene er mtp antidugg og avrenning av vann. Vet at Zeiss har Lotutec som fungerer bra, men hva har Swarovski? Finner svært lite info om dette. Noen med praktisk erfaring med denne kikkerten(SLC) i vått vær?

 

Kan nevne at jeg får det til omtrentlig samme pris, så det er ikke en forskjell der. Kan også nevne at jeg ikke har annledning til å teste de ut før kjøp. Så her må det stoles på andres erfaringer + magefølelse :-)

 

Håper noen har erfaringer å komme med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var samme situasjon som deg, og endte opp med en SLC10x56( uten å teste mot Zeiss`54). Når det gjelde håndkikkert foretrekker jeg Swarovski fremfor Zeiss- men omvendt med kikkertsikter. Skal du først ha en posteringskikkert etter hjort- så ville jeg gått for en 10x56. Flere kompiser har Zeiss 8x56FL, men denne passer ikke meg så godt som Swarovskien- mulig det kommer av at jeg er brillebruker. Den lille ekstra med 10x forstørrelse har i år resultert i ett ekstra bukkefall for meg- jeg hadde neppe greid å se tappene på rådyrbukken med en 8x... Når det er sagt var min nye SLC ikke imponerende kvalitetsmessig- jeg fikk nok et mandagseksemplar der fokushjul løsnet og gummiring på det ene okular løsnet :trist: Slikt er irriterende, men fikk selvfølgelig nytt/fikset øyeblikkelig på garanti. Mine eldre EL og og SLC virker noe "solidere" en den siste i rekken. Ang regn/dug har jeg ikke nok erfaring til å konkludere, men jeg merker ingen forskjell mot Zeiss-siktet med Lotutec.. det kan jo god være tilfeldigheter- og at jeg trives best inne i regnet :wink: Skulle jeg tatt valget igjen hadde jeg gått for SLC 10x56, jeg har i ettertid lest en test der begge dine alternative var med- og jeg mener Swarovskien fikk en tilnærmet slik kommentar: "Kanskje verdens beste kikkert i skumringen"....

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein HT 10x54.Utruleg bra kikkert under alle forhold,både i mørke,dagslys og i motlys. Men eg hadde likevel heller valgt ein Swarovski om eg skulle ha handla no.Det på tross av at den er litt tyngre.Årsaken er enkelt og greitt altfor dårlig kantskarpheit. Har du muligheten så prøv begge kikkertane før du bestemmer deg. Under veldig mørke forhold så merker du kanskje ikkje så mykje til dette, men i dagslys så synes eg dette er irriterande. Visstnok er HT 8x54 litt bedre på dette punktet enn 10x54, men det beste er å samanlikne sjølv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...