Jump to content

Die til lange og tunge kuler 223


pererik

Recommended Posts

Hei,

jeg har søkt og lest uten å finne svar på det jeg lurer på .

Kan noen gi meg tips på hvordan jeg kan bruke den kuleisetter-dien jeg har, eller tips til en bedre.

 

Jeg bruker Lyman, diesett idag, men opplever at die skader 69gr og 77gr kulene ved isetting.

Dreier seg om Lapua 77 grains/5,0 gram Scenar HPBT & Partizan 69 grains Match HPBT.

 

Nå kan det jo være jeg gjør noe feil da jeg er ny på lading, men der blir uansett et merke oppe på kulene etter dien, og dette opplever jeg ikke med 50 og 55gr kuler.

 

Er ikke snakk om komprimerte ladninger før dette oppstår, men på den lettere komprimerte med 77gr (24,3gr N140 coal 57,5) er kula veldig bulket ut.

 

Må jeg bytte leverandør på die, eller finnes der noen trips og triks som kan løse dette?

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

skaden er midt på kula, altså på det som stikker utenfor patronen. Har hatt dien oppe og det er akkurat på trykkpunktet. Ble ikke videre imponert av hvordan denne dien er laget. Den lille ringen som støter mot kula er ikke særlig vinklet, og er sånsett skarp mot kula.

 

Jeg har helpresset alle hylsene jeg hadde liggende slik at de kamrer lett i mitt våpen, så jeg får vel ikke gjort noe mer med de?

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å lage kanten på isetteren litt mindre skarp. sandpapir eller slipepasta på ei kule, kula eller isetteren i drillen, og kjør til grader og skarpe kanter er borte. Har gjort det på et par dier. Bla. på en som faktisk dro kulene opp igjen..

Om du har en helpressedie med ekspander, så er det ikke mye du får gjort utenom å kjøpe ny... Anbefaler bushing-dier egentlig, for da velger man kulehold selv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo du har nok rett. Ny bushing die er pårut i posten. Skal se om jeg får modifisert isetteren. I mellomtiden lurer jeg faktisk på om jeg kan bruke Norma n-200 krutt til 77gr kuler. Finne da ingen oppskrifter på kuler over 60gr med dette kruttet, så det er vel ikke så lurt?

 

Edit:

Da har jeg tatt en runde med dremmel og sandpapir, og det ble endel bedre. Det er nå ikke bulk, men jeg kan se en ring i kontaktpunktet.

Siden den delen som presser ned kula er som et tynt rør, er det vanskelig å gjøre noe med vinkelen uten at jeg bare fjerner materialet slik at "røret" blir kortere.

Skal se om jeg finner meg en die som er oppbygd på en annen måte.

 

Takk for hjelpa :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...