Jump to content

Ladedata for 270 WIN med Vv krutt


FrittVilt

Recommended Posts

Hei!

har ikke så lang erfaring med lading, men har ladet en del etter ladebok data.

Nå har jeg noen ladebøker men ingen har det jeg trenger.

 

1.Tenker nå å lade noen treningsskudd med Nosler Custom Competition 115gr i 270 Win.

Sliter med å finne ladedata for denne kula, tenkte å prøve Vv N-150 eller N-160 krutt som jeg alt har og trenger data for dette kruttet.

Har fått tips om 55gr Vv N-150 som utgangspkt, regner med jeg starter på 50gr og prøver trinnvis derfra med 1gr opp til 55for å se.

 

Noen som har noen tips og råd vedr. ladedata eller til denne ladestien?

 

2.Jeg tenkte også lade noen skudd med Hornady Interlock 150gr i samme 270Win som jeg har brukt før som fabrikkammo og er fornøyd med ift både samling i rifla og effekt i dyret.

Problemet er at jeg finner kun ladedata hos Vv for 140 gr Interlock.

Vv har ladedata for Interbond kula i 150 grain med Vv-N160:

- vet at Interlock og Interbond i 150 grains er relativt like kuler i oppbygning, men kan det være skummelt å prøve ladedata fra Interbond på Interlock?

Leverandør mente kulene var så like at man kunne benytte ladedata fra Interbond og prøve seg frem fra minimum.

 

Noen som har noen tips og råd vedr. dette?

Link to comment
Share on other sites

Kruttprodusenten har ladedata med 115grs Sierra MK som er veldig lik kule og fasong. Der har de 45,4grs som MAX med N-150

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... ester.html

 

Og Nosler sier dette.

 

http://load-data.nosler.com/load-data/270-winchester/

 

Allerede med 110grs kuler er du på MAX med 50grs N-150 så det å starte der syns jeg høres drøyt ut.

 

Start ALLTID minimum 10% under MAX.

 

Finner du kuler med ganske lik vekt og form og tar utgangspunkt i startladninger skjer det skjeldent noe skummelt.

 

Tar du utgangspunkt i MAX med like kuler vil du før eller siden få problemer :wink:

Link to comment
Share on other sites

kule max col brukt col resultat Ladning krutt tennhette hylse V0 Lufttrykk

Nosler 115 81.95 42 n-150 cci 200 lapua 3006

 

 

Dette er min ladning til en lakelander i 270W. Brukte lapua 3006 hylser. Kulene er så korte at friflukten uansett blir lang. Satte de med ca 7mm settedybde for greit kulehold i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Kruttprodusenten har ladedata med 115grs Sierra MK som er veldig lik kule og fasong. Der har de 45,4grs som MAX med N-150

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... ester.html

 

Og Nosler sier dette.

 

http://load-data.nosler.com/load-data/270-winchester/

 

Allerede med 110grs kuler er du på MAX med 50grs N-150 så det å starte der syns jeg høres drøyt ut.

 

Start ALLTID minimum 10% under MAX.

 

Finner du kuler med ganske lik vekt og form og tar utgangspunkt i startladninger skjer det skjeldent noe skummelt.

 

Tar du utgangspunkt i MAX med like kuler vil du før eller siden få problemer :wink:

 

Takker - det var slik jeg så på dette også, synes med 55grs virket mye ift sammenliknbare vekter/kuler, tittet også på Nosler data og tenker da at med tilsvarende 115grs kule så vil antakelig 48-50 grs N-150 være en trygg start?

Link to comment
Share on other sites

kule max col brukt col resultat Ladning krutt tennhette hylse V0 Lufttrykk

Nosler 115 81.95 42 n-150 cci 200 lapua 3006

 

 

Dette er min ladning til en lakelander i 270W. Brukte lapua 3006 hylser. Kulene er så korte at friflukten uansett blir lang. Satte de med ca 7mm settedybde for greit kulehold i hylsa.

 

Skjønte ikke helt oppsettet her, hva er 81,95?

Er det 42 grs ladning du har brukt?

 

Jeg har også Lakelander 270Win.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da forstod jeg.

Ser du ligger ganske lavt ift annen ladedata jeg får tips om og som jeg finner i sammenliknbare data - har du testet deg frem selv eller er det basert på annen ladedata fra prod.?

 

Vet du om du ligger ned mot min. trykk med 42 grs?

 

Jeg bruker forniklede hylser fra Speer - vet ikke om det er spesielt stor forskjell på Lapua og Speer vedr hylsevolum - kan annet hylsevolum på mine hylser slå negativt ut her hvis dette er nærme min. trykk?

 

Hvis ikke du har opplevd noen tegn ift lavt trykk så vurderer jeg å senke utgangslading til rundt 45grs, og heller prøve meg nedover mot 42 grs og oppover mot 48grs i første omgang - høres det fornuftig ut?

Link to comment
Share on other sites

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/-270-winchester.html

 

115 grains match king.

Dette var en ladning for lakelander til koseskyting. Det fungerer i denne uten problemer. Ble ikke ladet opp for å teste ut hvor raskt jeg kunne få denne kula av gårde. Har heller ikke kronografert. Men bruk gjerne 45 grains som angitt til maks ladning av vihtavuori.

 

Har heller ikke veid hylsene, men erfaringsmessig er lapua hylser noe tyngere enn norma, dvs noe mindre innvendig volum og da gir de i teorien noe høyere trykk.

 

Men til sammenligning bruker jeg 60 grains Norma 204 til hornady 110grains V-max. Norma 204 er en tanke tregere enn N-150.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...