Jump to content

Trening på Vinger


Palve

Recommended Posts

Er det noen som kan gi tips om hvordan man best kan trene stand, avansering mv ved bruk av vinger? Jeg har fryseren full av vinger, fryst ned ferske, etter alt fra rype til tiur som jeg håper kan brukes til trening på min 1,5 år gamle Breton.

Link to comment
Share on other sites

Du kan trene stand med vinger, og da særlig på valper. Men det blir da kun syns-stand.

Bruk en fiskestang med litt lengde på og bind vingen i snøret. Hold vingen ut foran hunden og litt over bakken slik at den får øye på vingen og bevegelse. De fleste valper tar da stand. Kommander hunden reis samtidig som du napper vekk vingen, så kan du rose hunden etter at den har roet seg.

Du kan sikkert også trene avanse ved å dra vingen sakte på bakken vekk fra hunden, men akkurat dette med avanse tror jeg har mer med jakthundens erfaring og djervhet å gjøre når den blir litt eldre og får prøve seg i praksis.

Noen hunder og raser tåler mer tilsnakk og håndtering under fuglebebehandling enn andre, så mye er her avhengig av dressur og eier.

Det er utrolig morro å se tøffe fuglebehandlere som har en tillært hard avanse for å stoppe fugl som prøver å snike unna. Noe jeg tror de fleste fuglehunder med riktig dressur og håndtering takler.

Personlig starter jeg med rein grunndessur hjemme og sørger for att denne sitter og respekteres før hunden får prøve seg i terrenget. Det er utrolig lett for att ting koples feil når hunden slippes for tidelig i fjellet og ikke er moden i hodet.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Jeg trodde vinger kunne brukes for å trene, også på eldre hunder, men dette er da feil?

 

Det jeg ønsker å få til, er å trene på samarbeidet mer kontrollert: Min hund har vært med på jakt for første gang i høst, og antallet fuglesituasjoner har vært mange, kaotiske, morsomme, noen fantastisk bra, de fleste tilfeldige, noen ... Det er dette jeg hadde håpet å få trent på ved bruk av vingene og med hjelp av line. Mulig jeg har tenkt feil, eller trodd dette var mer effektivt enn det er i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det bare tull med vinge på en 15mnd.gammel hund.

Bruk heller tiden på hjemmedressur og reis i fjellet uten hagle, evt få en kompis til å skyte slik at du kan konsentrere deg om bikkja.

Unngå å snakke til hunden når du er på vei opp til den når den har stand, og sørg for å komme opp på siden av hunden og ikke rett bak. Ros hunden forsiktig når du er ved siden av. For å befeste stand kan legge hånda på hundens hofte og skyve den fremover. Du vil da merke at hunden stritter imot med all kraft. Koble gjerne hunden og reis sammen med den, eller bruk slepeline hele tiden.

Grunnen til at du ikke skal snakke til hunden når du er på vei opp er at du da lett kan stoppe bikkja i fra og avansere på fugl som ligger langt fremme eller forflytter seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...