Jump to content

Innkjøp av systemrifle for jakt og jaktfelt


Egileskimo

Recommended Posts

Sitter å runder internett i søket etter ei rifle jeg kan bruke til det meste av jakt og jaktfelt.

 

Tror jeg har lest det som er å lese av forskjellige erfaringer om Rôssler titan 6, og kommet fram til at denne er verdt et forsøk

for penga.

 

Har uansett en del spørsmål. Rifla koster 12-13 tusen, om man går for syntetisk stokk eller standard trestokk.

Det er jo denne inngangsprisen og mulighetene for å kunn ha ei rifle å forholde seg til som appelerer.

Jeg har ikke veldig mange jaktmuligheter sånn enda, så det blir vel en 6,5x55 til å begynne med, da det er det jeg skjønner folk bruker på jaktfelt (?),

og det fungerer bra til mye jakt.

 

Det eneste forbeholdet jeg har med titan 6 rifla er egentlig muligheten for å bytte stokk på den.

Hvis jeg skjønner det riktig så er det ikke så lett å finne børsemakere i østlandsområdet som tar jobben med å frese ut f. eks en blank grs stokk?

Ser titan 6 har kommet med et par nye target versjoner, hvor en kommer med grs stokk, og en annen en litt merkelig stokk jeg ikke har klart å finne ut hvem lager. Den kan sees her: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... odid=11713

Noen som veit noe, har noen erfaringer med denne stokken? Tenkte jeg skulle dra å kjenne litt på den, om de har den i butikken.

 

Litt skeptisk til å ikke få rifla med en brukbar stokk med en gang om det er vanskelig å få tilpassa stokk til den i etterkant, samtidig så er man da oppe i en startspris hvor man kanskje bør begynne å vurdere ei annen systemrifle...

 

Hva tenker kammerfolket?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være verdt å spørre Lars Axel (importøren av Røssler) om han har mulighet til å frese ut et skjefte til deg.

Kan godt tenkes han har noen kontakter så du får en fordelaktig pris på f.eks. KKC eller GRS.

 

Det du skal være obs på å få sjekket før du mottar børsa (hvis du går for 6,5x55) er at den kamrer patronene skikkelig.

Disse er så tight maskinert at jeg måtte grave ut litt gods i støtbunn for å få hylsa til å entre sluttstykket.

6,5x55 har vel rundt 0,2mm større diameter på hylsebunn enn andre standardkalibre og dette var altså nok til at jeg ikke fikk lukket mekanismen.

Har ikke hørt om noen andre med samme problem, men greit å vite om uansett.

 

Plaststokken disse leveres med er forøvrig noe av det bedre der ute. Den er helstøpt og skikkelig stiv.

 

Alt i alt ei knallgod børse til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Voere LBW standard (eller LBW Luxus) er en topp rifle i alle sammenheng. BTW, også en østerriksk produsent. Forskjellige kalibergrupper å velge imellom pluss flere skjefteopsjoner. GRS tilhører tilbudet til Voere også siden de to firmaene har et tett samarbeid. Standard modellen koster fra 15 k som er billig i forhold til det en får tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som schultz'n har 223 piper? Men da har jeg bare vært en rask tur innom winge sin nettside må jeg innrømme.

Løpene var vel også noe dyre.

 

Du får ikke 223 til de grove Shultz riflene, de har en egen Legacy rifle for småpatronene.

Men du kan da lade ned en 22-250 til 223 fart, da slipper man å fikkle med de små 223 hylsene og tennhettene.

Har selv brukt 22-250 til jaktfelt og DFS felt jegerklasse i 5 år.

 

http://schultzlarsen.com/product/piber/

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har full garderobe med 6 våpen hadde jeg kjøpt 2 stk kliss like Tikka T3x. En i 6,5x55 og en i 223 med 1-12" løp for mengdetrening med billigste 223-ammo. Disse kan du få levert ferdig med Grs eller Kkc til en rimelig penge av Villmarksbutikken på Jessheim. Da har du et perfekt systemvåpen hvor alle deler (avtrekk, underbeslag, skruer, etc) og kikkerter i montasje går omhverandre i et knipetak. Trenger du grovere kaliber kjøper du en til i 30-06 eller magnumkaliber. Skyteteknisk er alt likt og man har alltid våpen ferdig til bruk. Husk at en T3 bare koster litt mer enn ei pipe til R8..

Link to comment
Share on other sites

Og da har du to avtrekk, to skjefter, to underbeslag, etc som går omhverandre og må ikke skyte inn hver gang du skifter kaliber?

 

En tunet 700 med to løp fra en bra bøssemaker koster vel mer enn to komplette Tikkaer.

 

Dessuten har Tikka kortere lukketid og bedre avtrekk enn 700 som gir utslag på poengsummer.

Link to comment
Share on other sites

Torf

Skjønner jeg deg riktig hvis jeg tolker det du sier som at jeg kjøper en tikka t3x i vært kaliber jeg skulle trenge/ønske og så kun ha en stk stokk med t3 innlet til alle sammen? Kan man være sikker på at alle passer helt likt da, hvis jeg foreksempel bedder rifla med en låskasse, får jeg de andre inn?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener komplette våpen. Brekker du et skjefte eller avtrekket havarerer har du deler du kan flytte mellom våpen. Det har reddet meg flere ganger både med konkurransevåpen og jaktvåpen. Hvis du har bare et systemvåpen ligger du alle eggene i en kurv hvis en hoveddel ryker. To ferdige identiske Tikkaer koster mindre enn en custom 700 med løpsbytte og mye mindre enn feks Blaser R8 med to kalibre.

 

Hvis man ikke har trang garderobe lønner det seg å ha komplette ferdig innskutte våpen i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Slår et slag for røssleren eg hadde en slik litt puslete sikring syns eg, men knallgod presisjon, godt avtrekk, lett, godt balansert og fint maskinert solgt i ett svakt øyeblikk :cry: men ja det var begrenset med stokkutvalg på den tida og veit tyristubben lagde stokk til den, etter det eg husker skjøt Lars Axel med en slik i jaktfelt en gang i tiden. Ring til Lars du kjempetrivelig og hjelpsom fyr.

 

Eg hadde lux stokken og 30-06 og 9,3x62 pipe til den.

Sterkt undervurdert og forbisett rifle på det norske markedet forøvrig

 

 

edit: forøvrig den stokken du linket til så skammelig stygg ut og skammelig tøff ut samtidig :shock:

hadde vert artig sak og kjent på.

Link to comment
Share on other sites

Ser de har både schultz & larsen og et par titan 6 på jessheim, så jeg får dra dit og klå litt.

 

Hmm fikk for meg at sikringen var en av de bedre tinga på rôsslern, uten at jeg har fått klådd på'n enda. Hva likte du ikke med den? plassering, kvalitet, løsning?

 

Haha, ja jeg er fortsatt usikker på om den stokken der er drit stygg eller drit kul....

Men thumbhole stokk blir vel litt klønette med tanke på plaseringen av sikringen på rôsslern kanskje?

Får dra innom drammen i samma slengen å titte på den om de har den i butikken der.

Tørr jeg spørre hva du erstattet din titan med?

Link to comment
Share on other sites

Litt sent svar, men det er tross alt jaktsesong :lol:

 

Angående sikringen så var det selve Sikringsfløyen som var i plast og staget som gikk til avtrekker huset var litt utsatt og hadde lett for å poppe ut av fløyen på min ved demontering for løpsbytte. Var egentlig ikke noe problem, men virket litt spinkelt kunne gjerne ønske den hadde eit litt mer solid inntrykk det var egentlig det. Gjerne ikke det aller beste forklart. Kompisen som kjøpte min er storfornøyd :)

 

Eg hadde lyst på Sako 75 siden det var drømmeriflen da eg var yngre, men la det på vent. Hadde langholdsdilla da og var i oppstarten og måtte ha rifle til det bruket så det ble Remington 700 med muffe fra Rafdal og pipe i 6mm xc, 308 win og 223 med AICS, GRS og Hs precision stokk for å ha som litt modulær rifle til langhold, jaktfelt og jakt. :wink:

 

Om du får klådd på tommelhulls stokken hadde det vert meget artig med førsteinntrykk på den, den så meget spesiell ut. Tror ikke den blir så klønete med sikringen heller med tanke på dei som stortrives med blaser success og oppspenner. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var å klådde på den i dag, og sammenlignet den med ei rifle med grs hunter stock.

Må faktisk si jeg syntes thumbhole stocken på røsslern var en god del bedre. Den satt bedre i skulderen, og for mine hender størelse 8,5 i hanske, var grepet helt nydelig. Forskjeftet var en god mellomting av tykkelsen på en grs stock og en vanlig jakt stokk.

 

Den så heller ikke SÅ snodig ut i virkeligheten som den gjør på bildet.

Positivt overasket. Sikringen ble jo litt mer krunglette som resultat av thumbhole, men det kan jeg leve med.

 

Verdt å ta en titt på om du er nysgjerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...