Jump to content

Trening før rypejakt ?


JaktSigar

Recommended Posts

Hei. Mulig dette ikke er helt rett plass å spørre men prøver :)

Har et vanskelig rypespørsmål så jeg vil høre med dere eksperter, hvor mange skudd bør man ha skutt på leir du før man kan skyte rype ? Vet dette sikker er noe individuelt, hvor mange øveskudd burde man ha før man prøver seg på jakt?

Regars

JS

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt rett plass!

Er det første gang ever, eller før jakta denne hausten? Om du ikkje har skote noko særlig med hagle før vil eg anbefale å skyte i alle fall nokre hundre leirduer, og gjerne skyte litt året gjennom om du har moglegheit til det.

Desto meir tid du brukar på skytebana, desto betre forutsetningar har du på jakt!

Link to comment
Share on other sites

TS. Du MÅ ikke ha skutt på leirduer, i det hele tatt, for å gå på rypejakt! Men faren for kun bom og kanskje en del unødig skadeskyting er stor. :( Så, etisk er lite å annbefale.

 

Men skyter du rypa på bakken, burde det gå greit. :) Kanske også ryper som flyr rett fra deg.

 

Men med hagle, er det en del ting du som ansvarlig jeger bør sjekket ut, før du drar på jakt. Hvor treffer du med hagla! Dette er ikke rifle. Hvis hagla passer deg (og det er ikke sikkert), så går haglesvermen litt høyere enn enn siktepunktet. Så en må holde (sikte) under. Nå er det heller ikke meningen at du skal sikte, men peke, d.v.s. kaste opp hagla og se på målet. Men dette blir for langt å forklare, uten at jeg vet om du kjenner til hagleskyting. Du bør også teste ut forskjellige patroner, for å finne ut hvilke som passer i din hagle. Så, her er det "mye å ta tak i".

 

Annbefaler likevel mye trening i begynnelsen, på bl.a. Jegertrap og regelmessig i påfølgende år. Treffer du ikke min. 15 - 20 lærduer av 25, har du ikke kompetanse til å skyte på ryper som svinger, eller kommer på tvers. Bør helst over 20 treff. Selv fragående lærduer/ryper kan være en utfordring. Det er lett å skyte for høyt.

 

Hvis du ikke har noen til å lære deg hagleskyting, bør du søke opp et senter som har skytesimulator. Der får du instruksjon og en ser hele tiden hvor en treffer. Da er det lettere å finne eventuelle feil. De simulatorene er veldig naturtro, det er som å være i terrenget og vanskelighetsgraden kan endres, fra de helt enkleste skuddsjanser, til de mer kompliserte. Fin natur, rype som letter og flyr, med lyd, ganske virkelig. Flere skulle prøve.

Link to comment
Share on other sites

Takkk for svar, setter stor pris på det :)

Jeg har skutt før men mest rifle. Har en enkelt løps hagle som jeg skal overta, tror d er kongsberg 12/70? Vet ikke om det er et merke engang.

Har tilgang på både skytebane og leirduer. Så da går stipendet til skudd og tening framover ;) målet blir 25 av 25.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du bør skyte såpass at du vet hvordan dette fungerer.

At du må treffe så og så mange av 25 før du kan begynne å skyte side skudd på rype er bare tull.

 

Læringskurven er bratt. Du har kanskje like mye igjen for de 25 første som for de 75 neste osv.

Når du har kommet opp på ett vist nivå trenger mann flere tusen skudd for å føle framgang.

 

Tørrtrening mot kvister på veggen i kjellerstua er også en flott vei mot å få monteringa til å sitte.

 

Få vekk svaien i ryggen og du må ha vilje til å treffe dua/rype :wink:

 

B

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...