strebern Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Da jeg skrudde av min ganske nye Hausken SD228 blei det plutselig fryktelig mye motstand. Jeg fikk skrudd av demperen med stort møye og en stor skiftnøkkel, men da var gjengene igjen på løpet, altså var gjengene som opprinnelig stod inne i demperen nå på løpet. Og der satt de fast. Jeg har nylig cerakoata rifle og demper, men var påpasselig med maskering. Altså kan det (trolig) ikke være lakk på gjenger. Men for det andre har jeg nylig vaska demperinnmaten i et ultralydbad. Kan det være årsaken? Har brakecleana alt opp og i mente, kan det være mangel på olje? Rust? Om noen har noen tanker, og kanskje tips til hvordan jeg får fiksa dette uten å ødelegge hverken gjenger eller demper, hadde det vært konge. R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 La meg gjette; rustfrie gjenger på både demper og løp ? Uten smøring er det i så tilfelle nokså nær den perfekte oppskriften på kaldsveising. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strebern Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Hvorfor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joika Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Prøv å varme bøssingen litt,kanskje du klarer å løsne den da,såfremt gjengene på pipa/innvendig på bøssingen ikke er revet.Husk gjengelåsing(loctite e.l) når du monterer den tilbake i demperen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Punkt 1 er: STOPP! SE! TENK! Vær sikker på at du forstår problemet før du prøver å fikse det. Jeg ville startet med penetrerende olje. La det trekke godt mens du rensker bort sot og møkk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Ville testet følgende: 1. Som nevnt over, penetrerende olje. La hele gjengepartiet stå noen dager i et bad av dette. 2. Tørk bort overskytende olje og varm opp gjengepartiet med f.eks. en varmluftspistol. Ikke så varmt at stålet svekkes. 3. Når du har oppnådd ønsket temperatur er du rask og heller kaldt vann gjennom løpet mens du forsøker å vri av gjengehylsa. Ikke bruk overdreven makt, ellers gjør du vondt verre. Prøv å være så rask at kun selve løpet krymper uten at gjengehylsa gjør det. Slipper det ikke taket nå, er nok børsemakeren neste skritt. Slipper det taket har du lært (på den harde måten, dessverre) at gjengeforbindelser i rustfritt stål skal smøres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Lasse Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Du må jo dope jointen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Noe nytt her ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.