Jump to content

Gjengene fulgte med


strebern

Recommended Posts

Da jeg skrudde av min ganske nye Hausken SD228 blei det plutselig fryktelig mye motstand. Jeg fikk skrudd av demperen med stort møye og en stor skiftnøkkel, men da var gjengene igjen på løpet, altså var gjengene som opprinnelig stod inne i demperen nå på løpet. Og der satt de fast.

 

Jeg har nylig cerakoata rifle og demper, men var påpasselig med maskering. Altså kan det (trolig) ikke være lakk på gjenger. Men for det andre har jeg nylig vaska demperinnmaten i et ultralydbad. Kan det være årsaken? Har brakecleana alt opp og i mente, kan det være mangel på olje? Rust?

 

Om noen har noen tanker, og kanskje tips til hvordan jeg får fiksa dette uten å ødelegge hverken gjenger eller demper, hadde det vært konge.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Ville testet følgende:

1. Som nevnt over, penetrerende olje. La hele gjengepartiet stå noen dager i et bad av dette.

2. Tørk bort overskytende olje og varm opp gjengepartiet med f.eks. en varmluftspistol. Ikke så varmt at stålet svekkes.

3. Når du har oppnådd ønsket temperatur er du rask og heller kaldt vann gjennom løpet mens du forsøker å vri av gjengehylsa. Ikke bruk overdreven makt, ellers gjør du vondt verre. Prøv å være så rask at kun selve løpet krymper uten at gjengehylsa gjør det.

 

Slipper det ikke taket nå, er nok børsemakeren neste skritt.

 

Slipper det taket har du lært (på den harde måten, dessverre) at gjengeforbindelser i rustfritt stål skal smøres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...