Jump to content

Lade ammunisjon til toppjakt skogsfugl for 300 Win Mag.


thaa2

Recommended Posts

Hei.

 

Er litt newbie på lading, og har kun ladet litt standard nosler accubond til min .300 WM. Brukes mest til villsvin, elg, dåhjort, hjort til vanlig. Men tenkte jeg skulle ha den med i sekken utover høsten/vinteren for toppjakt på skogsfugl. Eneste rifla jeg har siden jeg egentlig er fuglejeger med hunder. Er det noen som har erfaring med dette kaliberet og ammunisjon som kan passe til slik jakt? Lader helst selv.

Link to comment
Share on other sites

Accubond burde vel ta livet av selv den største tiur ;)

 

Det viktigste med ammunisjon til toppjakt er at du faktisk treffer der du sikter. Det neste er at kula ikke "eksploderer", og gjør fuglen uspiselig. Accubond er vel såvidt jeg har fått med meg (aldri brukt den selv, annet enn i LR-versjon, og det er an annen historie...) ei solid kule, som er laga for å holde sammen i stort vilt? Da holder den nok sammen i en tiur - og alle er fornøyde. Unntatt røya, som ikke får seg til våren :roll:

Det er jo greit med ikke for stor hastighet, men om det er ei kule med noenlunde vekt, og ikke maksladd, så havner en ned på 800-tallet automatisk, og da er det sånn ca greit. En 300WM blir aldri en "optimal" toppjaktpatron uansett. Hva nå enn det er ?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Første posten min på dette forumet og var nesten litt redd for nettroll, bezzerwizzere og diskusjoner som sporet av fra startstreken, men her kom det et godt svar kjapt. Tusen takk.

 

Ja Accubond er en fin kule, ekspanderer dog litt mye på kort hold. Ift til treff så valgte jeg 300 Win Mag som første rifle fordi den er flattskytende ut til 300 meter og som ammunisjon nosler accubond fordi det stopper det meste raskt. Det har jo gjort at jeg stoler mer på redskapen og er mye tryggere idet jeg trekker av.

 

Skal teste på ei gås på jordet hjemme i ettermiddag å se hvordan det går. Igjen takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Om Accubond er for bløt, så kan de "gamle" Scenarkulene være aktuelle. 155gr Scenar "ekspanderer faen ikke" (jeg har skutt mer med den enn det som trenger å komme fram her) og det gjør vel neppe 167g heller. Et forslag "fra toppen av hodet" er 190gr NCC også, tror den har nokså tykk mantel. 167gr Scenar er som regel enkel å få presisjon med.

Mye av min karriere innen fuglejakt med rifle er med 139gr Scenar og 140gr SMK i 6.5x55, og det går iallefall fint. Akkurat som 155gr Scenar i 308Win.

Likevel har jeg til slikt byttet til 80gr Amax i 223Rem. Men den ekspanderer...

Når jeg begynte å tenke, så falt "Det Ideelle Fuglejaktkaliber" meg inn :idea: , 30BR, ladd med tunge solide matchkuler. "Flattskytende" er jo avlegs idag når man vet alle avstander på meteren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

168 Mk som de fleste andre MK kuler EKSPANDERER, noen ganger kraftig, men så og si alltid.

 

Har egenhendig plukket fugl på "flere kvadratmeter" med den.

 

167 Scenar er hardere, beste i 300 er 170 Lock Base - den ekspanderer ikke.

 

Men når en lader selv er det mange gode helmantler å velge mellom. Lad med litt slapp ladning 550/Urp/Re 19 og 150 grs Hornady så lager du jo bare en litt kjapp 308 FMj ut av 300'n din

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...