Jump to content

De gangene ladetabellene ikke gir mening.


jjrckd

Recommended Posts

Ved et par anledninger har jeg funnet ting i Vihtavuori sin ladetabell som ikke er helt "i henhold". Stort sett har dette med COL å gjøre da den COL som VV oppgir mer enn en gang har vært større eller lik max COL i mitt våpen.

 

Poenget med dette innlegget er ganske enkelt å poengtere at en ikke kan ta ladedata fra tabeller for god fisk. Jeg som sagt har flere eksempler hvor VV sine tall potensielt kunne gitt en uheldig effekt i mitt våpen. Det jeg ønsker å poengtere er at en ikke automatisk skal lade blindt etter ladedata uten å selv gjøre litt research.

 

Den siste ladningen jeg kom over i VV sin tabell var for 6,5-284. Kule: 120grs Scenar L. COL 79mm. Ellerede uten å ha sett på krutttype eller mengde begynner ting å skurre her. Max COL i mitt løp er 78mm. I tillegg måler kule og hylse i det kula toucher hylsemunningen 82mm. Dvs at VV anbefaler ett kulehold på kun 3mm. Mulig jeg tar feil men jeg vil påstå at dette er i snaueste laget.

 

Legger til et annet eksempel hvor VV muligens er litt av. Denne gangen er det ikke COL som er problemet men kruttmengde:

 

Takk for svar! Eg har prøvd med 35 grs også. 0.2grs under maks. Dette gav endå meir soting + veldig tung hevarm i både S101 og S202. Denne ladninga vart ikkje prøvd i Sako 85. Meir enn maks går eg ikkje :roll:

 

COL er 77mm for dei som lurte på det. Dette gjer 3mm friflukt. COL er vell ok?

 

Er det noe rart med den tabellen? http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... auser.html

Se hvor mye lavere Lapua Scenar ligger i maksload i forhold til de andre på rundt 139gr. Har vanlig Scenar så mye mere kontaktflate/hardere/tykkere mantel enn de andre?

 

139 HPBT Norma N150 39.4gr

139 Scenar Lapua N150 35.2gr

139 Scenar SJ Lapua N150 38.3gr

140 HPBT Sierra N150 39.1gr

144 FMJBT Lapua N150 37.0gr

155 HPBT Sierra N150 36.0gr

 

Har du sjekket i Ladeboken, eventuellt andre ladetabeller? Sier ikke at du skal bruke data for andre kuler men dette kan være en misprint, shit happens noen ganger.

 

Det der MÅ jo vere tull. At det skal skilje fire grain på f. eks Scenar og Sierra forstår eg ingenting av.

 

Eg har heller ikkje blitt klok av ladetabellen til Vihtavuori. Fant denne når eg googla litt på internetten.

http://gammel.landro.no/produkter/lading_1/vihtavouri/content_1/text_c51cead0-7944-4700-8ad1-4fcba29434d9/1296558683708/sauer200str_ladedata.pdf

 

Her er 37.0 maks for SKAN/SWEDISH MAUSER kammer....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...