Jump to content

Våpen ved permanent flytt fra Norge til Sverige


Polardego

Recommended Posts

Har flyttet fra Norge til Sverige, fått permanent utførselstillatelse fra politiet i Norge, men ingen i politiet i Sverige kan svare meg før senere i høst. Hvordan går jeg frem for å få mine jaktvåpen inn i det svenske våpenregisteret? Noen her som har flyttet og vet konkret? Håper jeg ikke må søke på vanlig svensk våpenlisens, for det kan ta måneder.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

jeg skal snart flytte tilbake til Tyskland og fordi jeg er tysk statsborger gjelder ikke jegerprøven min hjemme. Derfor har jeg i dag ingen lovlig mulighet å beholde haglen min i Tyskland.

 

Jeg lurer nå om det er mulig å oppbevare vapendeler hos venner i Norge og kun tar med vital del til Tyskland. Så jeg kan hente vapendelene nå jeg er i Norge på jakt.

 

Er det mulig eller må jeg selge våpen før jeg drar...? :(

Link to comment
Share on other sites

Hvem skal våpenet være registrert på? Deg? Det blir vel umulig, da våpenet (eller vital del) skal oppbevares i våpenskap på adressen man er registrert på i folkeregisteret. Om man emigrerer så er man jo ikke lenger registrert i folkeregisteret, ergo kan man ikke være våpeneier lenger.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg flyttet til Danmark med mine våpen var det først og fremst behovet for våpnene som måtte dokumenteres. Danskene forlangte dokumentasjon for bestått dansk jægereksamen, eller tilsvarende. Betalt norsk vilttrygdeavgift var ikke nok. Siden jeg ikke hadde slik norsk eksamen på grunn av min alder fordi jeg hadde debutert som jeger og løst vilttrygdeavgift lenge før slik kurs var aktuelt, måtte jeg skaffe dokumentasjon via Brønnøysundregisteret. Jeg kunne da løse vilttrygdeavgiften i DK.

Da dette var i boks søkte jeg om utførselstillatelse fra Norge og innførselstillatelse fra Danmark for mine våpen. Innførselstillatelsen ga meg 3 måneders gyldig grunn til å inneha mine våpen i Danmark. I mellomtiden søkte jeg dansk ervervstillatelse på bakgrunn av denne dokumentasjonen. Ved tidsbehov søker man om forlengelse av innførselstillatelsen.

Det er vel ikke usannsynlig at det skjer på samme måte i Sverige.

 

T :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen venner her i Norge som du kan føre over hagla på da ? Dvs at den står i en venns navn og du "låner " hagla når du er her på jakt ?

 

Har dessverre ikke venner som jakter selv eller har våpentillatelse. Hvis måten som jeg skrev før ikke er lovlig, må jeg vel selge haglen min...

Link to comment
Share on other sites

Å prøve kjøpe hagle til leirdueskyting på jordet hjemme er utprøvd i Sverige tidligere og det funket dårlig allerede i 1990 :evil:

 

Funket heller i i 1992 selv om jeg da hadde en AK4/AG3 i garderoben 100 skarpe skudd til mob.ammo og 800 skudd til øvelse hjemme. Neeeeeiiiii, hagle kunne jeg jo ikke ha da..

Link to comment
Share on other sites

Neida.... Og ikke hvis du skal bruke hagla til å røre tyttebær med heller..... Problemet er at du må dokumentere ett behovsgrunnlag. Da holder det ikke å slenge ei knust leirdue på bordet. Eller et hagleløp innsauset med tyttebærsaft. :lol:

 

Jeg vil nå vel tro at leirdue/konkurranseskyting på søknaden vil gi erhvervs grunnlag for ei dobbeltløpet hagle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har lagt inn ditt eget sitat i mitt innlegg Tom K. Dette blir helt feil, siden du valgte feil setning. Det er denne setningen som gjør at din påstand blir feil:

ikke behøver man være tilknyttet noen forening heller.
Du må være tilknyttet en forening, for å kunne dokumentere ett behov.

 

Vennligst ikke lim eget stoff inn i mine påstander når du siterer mine innlegg. Det er ufint! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Gikk veldig fort å få en bekreftelse på bestått jegerprøve, nå er det vel bare å sende inn papirene og smøre seg med tålmodighet.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Så bra.

Håper alt går glatt og greit.

Nå vet jeg ikke om du lader din egen ammunisjon. I så fall kreves det "genladningstillatelse" for slikt her i Danmark. Som igjen krever at man har gjennomgått kurs som kan vise til dokumentasjon for dette. Slikt kurs hadde ikke jeg fra Norge da jeg flyttet hit, forståelig nok. Men jeg fikk snakket meg til at min lange befatning med hjemmelading var tilstrekkelig til at de skrev ut et slikt bevis for meg. Som må fremvises for å handle (og inneha) krutt, tennhetter, prosjektiler, hylser og ladekomponenter.

 

Danmark har ganske strikse våpenlover, så det er ikke sikkert at slikt kreves i Sverige. Men hvis du trenger det, så er det best å sørge for dette nå.

 

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...