Jump to content

Vurderer å bytte fra T3 til R8


LordPaulsen

Recommended Posts

Jeg er idag eier av en Tikka T3 Stainless 6,5x55, Leupold VX6 2-12x42, KKC stokk og Superdome demper. Denne vurderer jeg nå og bytte ut til fordel for ny rifle. var i utgangspunktet ment som en jaktfeltrigg, men da jeg ikke er noen konkurranseskytter kunne jeg heller tenkt meg en litt bedre jaktbørse.

 

Jeg har lenge hatt lyst på en Blaser R8 Success og er nå veldig i tenkeboksen. Siden jeg ønsker en kort og hendig rifle vurderer jeg og bytte kalbier fra 6,5x55 til 308 da de fleste mener denne er mer egnet til kapping ned mot 45-47cm. Selv er jeg utrolig glad i å skyte med 6,5x55 og har jo endel ammo liggende.

 

Av kikkert har jeg tenkt å sette på en Zeiss V8 2,8-20x56(tar gjerne imot tips om noen som selger en)

 

Demper har jeg ikke bestemt enda, da jeg vil se og prøve litt forskjellig.

 

Vet jo dette er topp utstyr, men kanskje noen har noen innvendinger allikevel som kan endre litt på kjøpet. Tar gjerne imot deres meninger for å få drøfta det litt før jeg snur lommeboka på hode og koser meg med knekkebrød og vann fremover!

Link to comment
Share on other sites

Bare og handle, R8 blir ikke feil!! Du sier du liker 6,5x55 og har ammo, hvorfor ikke kjøpe ett 9,3x62 løp i 1. omgang for jakt. 9,3'n fungerer også bra med kort pipe.. Også kan du handle ei 6,5 pipe på sikt for mengdetrening evt. til mindre vilt. Du har jo tross alt tenkt og kjøpe deg ei system rifle;) .308 og 6,5x55 er jo også en mulighet men da tenker jeg man får 2 kaliber som ikke er så langt unna hverandre..

 

Av dempere har jeg stor tro på Hausken om du skal ha en liten til jakt.

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har samme pakka selv. Har aldri angra selv på bytte til Success'en. Jeg kjøpte meg 6,5 løp og i tilegg et 9,3 løp. Dette synes jeg passer meg perfekt. Bruker 6,5 til trening og rev. 9,3 blir brukt til øvrig jakt fra rådyr til elg. Har hatt Browning xbolt, Sauer 202, Tikka t3 tidligere. Følte virkelig at jeg kom hjem med R8. Dette er jo min mening da :D

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med mine 2 cents :)

Eier R8 selv og er storfornøyd! Den er så kort og hendig. Den er presis, og det er repeterbart ift demontering. Begge løpa treffer samme sted med all ammo jeg har prøvd. Men ser noen nevner 9,3 her. Har selv 9,3 og 223. Elsker 223-løpet, men 9,3en har en ting jeg ikke digger.. Det smeller! Både fattern og jeg gikk for 9,3 i elgkaliber nå etter mye om og men, siden den kunne kappes så kort og greier. Etter endel research fant jeg ut at smellet blir endel heftigere når du går nedover fra 50cm. Jada, også med demper. Greia er at hølet i tuppen er så stort at dempingen blir lite effektiv..tror jeg.

Var en tråd med en kar som hadde JD224 og nonåførti cm løp og syns det smalt for ille. Han fikk byttet til fullengde løp, og var plutselig fornøyd med dempinga. Jeg har 49cm, og med en Hausken SD228, så demper det såvidt nok. Men mye mørkere smell enn feks en dempa 6,5. Fattern har 50cm løp, og forsøkte JD184xtrm, men syns det ble for høyt. Bytta til Stalon WM110, men det var typ samme. Såå om jeg skulle valgt igjen, hadde det nok blitt 8x57 trur jeg, lettere å dempe, og fin å kappe kort.

 

Sjekk Stalon sine målinger av demping for ulike kalibre her: http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-pr ... rs-ear.pdf

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har ganske lik pakke eg og, er veldi fornøyd med R8 og V8`n. V8 i skinnemontasje på 270 løpet som er 57cm, Swaro i ringmotasje på 6xc som er 65cm og skinnemontert swaro på 375H&H som er 57cm. Er ingen fan av løpskapping.. Av dempere trur eg du blir fornøyd med Hausken, Jd224 på 270win, Jd184Xtreme på 6xc og Jd228 med titanrør på 375 løpet. Alle løp er veldigt presise, merker ingen treffpunkforandring når eg bytter løp og kikkerter. Dette er primært "reise" børsa mi, men etter 6xc løpet kom har den blitt brukt meir enn før. Finfint kaliber på predatorer, å fin no i bukkejakta

Link to comment
Share on other sites

Den på bilde fra bjorni88 ligna stygt på hva jeg har sett for meg! Eneste forskjellen må jo være kortere pipe og annen demper.

Så nå er planen og skaffe seg en kikkert og når den er i hus tar man seg en tur å ser på rifle.

Om noen vet om en brukt V8 til salgs, så skrik ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...