Jump to content

Hagleammo til rev


rypert

Recommended Posts

I drillingen bruker jeg Vismut BB på hiet og Tungsten nr 2 på drevet. I Berettaen bruker jeg Vismut BB på hiet og Hevishot nr 4 på drevet.

 

Hvorfor forskjellig ammo på drilling kontra berettaen? Vurderer tungsten nr 2 som du nevner.

 

Hevishot, hvilken trangboring kan det brukes i?

 

BB, er ikke mange hagl i den vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

XXL anbefalte tungsten nr 2 eller 3. Tyngre enn bly og god gjennomtrengingseffekt. Kommentarer?

 

Tungsten har vel ikke større egenvekt enn bly ,men ammoen du nevner hyrer vel til reven hvis holdet ikke er for langt :wink:

 

Kan veldig lite om det, men ifølge xxl's våpenmann så er tungsten tyngre enn bly. Var det jeg ble fortalt. Sikkert noen her som kan bekrefte/avkrefte.

Link to comment
Share on other sites

I drillingen bruker jeg Vismut BB på hiet og Tungsten nr 2 på drevet. I Berettaen bruker jeg Vismut BB på hiet og Hevishot nr 4 på drevet.

 

Hvorfor forskjellig ammo på drilling kontra berettaen? Vurderer tungsten nr 2 som du nevner.

 

Hevishot, hvilken trangboring kan det brukes i?

 

BB, er ikke mange hagl i den vil jeg tro.

 

Fordi drillingen ikke er godkjent for stål. Hevishot kan brukes i borringer åpnere enn 1/2 , men denne ammoen er ubrukelig på kort hold fordi den samler mye , men desto bedre på langt hold. Obs på at Hevishot kan gi rikosjetter mot stein.

 

Nei det er ikke mange hagl i Vismut BB , men det trenger man heller ikke på hiet grunnet kort hold , og her bruker jeg BB rett og slett fordi jeg må bruke denne størrelsen for i det hele tatt få nok effekt på reven. Og også fordi jeg vil unngå rikosjetter da 90% av revehiene her ligger i tilknytning til stein.

 

Tungstein er hardere enn Vismut , og derfor tester jeg nå denne ut på drevet med drillingen for å se om den gir bedre effekt enn Vismut.

Link to comment
Share on other sites

Hva er utgangshastigheten da? Og hvordan samler den? Ikke bare å si ja eller nei på det spørsmålet. Leste et sted at hagl med egenvekt på blys tyngde eller mer bør ligge på minimum 375 meter i sekundet. Lettere hagl bør ha minst 400 meter i sekundet.

 

Med Remington Wingmaster som jeg anbefaler får du tunge, raske hagl - dvs i pose og sekk. Hvis hagla tåler det, selvfølgelig, det er jo et viktig kriterie.

 

Selv har jeg prøveskutt mine skudd så jeg vet både samling og gjennomtrengning på forskjellige avstander, med forskjellige trangborringsgrader. Dermed vet jeg også hvordan reven vil reagere på forskjellige skuddavstander - dvs når jeg kan og ikke kan skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hva er utgangshastigheten da? Og hvordan samler den? Ikke bare å si ja eller nei på det spørsmålet. Leste et sted at hagl med egenvekt på blys tyngde eller mer bør ligge på minimum 375 meter i sekundet. Lettere hagl bør ha minst 400 meter i sekundet.

 

Med Remington Wingmaster som jeg anbefaler får du tunge, raske hagl - dvs i pose og sekk. Hvis hagla tåler det, selvfølgelig, det er jo et viktig kriterie.

 

Selv har jeg prøveskutt mine skudd så jeg vet både samling og gjennomtrengning på forskjellige avstander, med forskjellige trangborringsgrader. Dermed vet jeg også hvordan reven vil reagere på forskjellige skuddavstander - dvs når jeg kan og ikke kan skyte.

 

Det kan jo være interessant å høre siden du har prøveskutt sier du , hvordan sprer Wingmasteren på 12-15m ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å si det sånn jeg: Det er ikke wingmasteren som sprer, det er hagla mi som sprer den. Dermed må man teste hvordan sin hagle sprer før man skyter mot dyr.

 

I min hagle sprer den ikke noe særlig på dette holdet, jeg har halv choke øverst og åpen nederst. Det blir da litt forskjell på spredningen i de to løpene. Jeg har egentlig gjort bedre tester med Remington Hevishot, men Wingmaster har overtatt for denne.

På 15 meter med denne ammoen vil alt småvilt gå rett ned hvis du treffer. Jeg skøt en rev i sommer med halv choke på 15 meter, den døde i smellet. Det er ikke så rart for det er ganske mange hagl som treffer den (Haglstr B). Skøt også en grevling på samme plassen og samme holdet i fjord, men det var med annen ammo (str 2). Den løp 10 meter før den var død.

Link to comment
Share on other sites

Hva er utgangshastigheten da? Og hvordan samler den? Ikke bare å si ja eller nei på det spørsmålet. Leste et sted at hagl med egenvekt på blys tyngde eller mer bør ligge på minimum 375 meter i sekundet. Lettere hagl bør ha minst 400 meter i sekundet.

 

Med Remington Wingmaster som jeg anbefaler får du tunge, raske hagl - dvs i pose og sekk. Hvis hagla tåler det, selvfølgelig, det er jo et viktig kriterie.

 

Selv har jeg prøveskutt mine skudd så jeg vet både samling og gjennomtrengning på forskjellige avstander, med forskjellige trangborringsgrader. Dermed vet jeg også hvordan reven vil reagere på forskjellige skuddavstander - dvs når jeg kan og ikke kan skyte.

 

Det kan jo være interessant å høre siden du har prøveskutt sier du , hvordan sprer Wingmasteren på 12-15m ?

 

 

Wingmaster på 12-15 meter er nesten som og skyte med rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å si det sånn jeg: Det er ikke wingmasteren som sprer, det er hagla mi som sprer den. Dermed må man teste hvordan sin hagle sprer før man skyter mot dyr.

 

I min hagle sprer den ikke noe særlig på dette holdet, jeg har halv choke øverst og åpen nederst. Det blir da litt forskjell på spredningen i de to løpene. Jeg har egentlig gjort bedre tester med Remington Hevishot, men Wingmaster har overtatt for denne.

På 15 meter med denne ammoen vil alt småvilt gå rett ned hvis du treffer. Jeg skøt en rev i sommer med halv choke på 15 meter, den døde i smellet. Det er ikke så rart for det er ganske mange hagl som treffer den (Haglstr B). Skøt også en grevling på samme plassen og samme holdet i fjord, men det var med annen ammo (str 2). Den løp 10 meter før den var død.

 

Ja det er nettopp det som er poenget mitt.....HVIS DU TREFFER , pga at den sprer så lite , og den sprer lite uansett hvilken borringer eller hagle du har , i forhold til andre typer ammo. I tillegg så er sjangsen for rikosjetter mot stein på så korte hold som ved hijakt så stor at den vil jeg ikke bruke for min egen og hundenes helse. Dette sier jeg fordi Rypert har tenkt å skaffe seg hihund.

 

Og skal du først teste så må det testes på både korte og lange hold !

Link to comment
Share on other sites

Ja, eller å sende et missil mot den.

 

Hvor mange rev har du fått testet dette på da ?

 

Jeg er bare ikke enig med deg i dette ammo spørsmålet. På et revehi med hihund inne , vil skuddet nesten garantert bli rett bakfra eller på skrå bakfra , da er ikke nr 7 godt nok !

Link to comment
Share on other sites

Min svigerfar skjøt en rev i høst med rypeammo på 25meter, ikke stål, str 6 var det vel. Brukte 5 skudd før mikkel gav seg. Så stål nr 7 vil jeg ihvertfall ikke bruke. Stål bruker jeg aldri uansett, altfor stor rikosjettfare.

 

Høres ut som det er enighet om at tungsten og hevishot er et godt alternativ. Og at Wingmaster har for stor rikosjettfare og dårlig spredning på korte hold.

 

Trur jeg går for tungsten i nr 2 i første omgang, så får vi se hva det kan utrette :)

 

BTW, kan jeg bruke hevishot i 1/2 trangboring. Hagla mi er godkjent for stål, betyr det at jeg også kan bruke denne ammoen? Hvilken str anbefales her? Ser at du Foxhound bruker nr.4. Du har jo mer enn gjennomsnittlig erfaring med revejakt, så det skulle vel være trygt å bruke denne ammoen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager at jeg skrev det med nr 7, det var mer en teori da jeg har skutt på planker med dette og sett skadene. Dermed var det en tanke bare som kom ut. Likevel har dette ikke noe å gjøre på et forum eller noen andre steder for den saks skyld - min feil.

 

Tenkte ikke på hijakt da jeg anbefalte Hevishot/Wingmaster, da må man bruke bløtere hagl. Til åtejakt med sikker bakgrunn er det noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Min svigerfar skjøt en rev i høst med rypeammo på 25meter, ikke stål, str 6 var det vel. Brukte 5 skudd før mikkel gav seg. Så stål nr 7 vil jeg ihvertfall ikke bruke. Stål bruker jeg aldri uansett, altfor stor rikosjettfare.

 

Høres ut som det er enighet om at tungsten og hevishot er et godt alternativ. Og at Wingmaster har for stor rikosjettfare og dårlig spredning på korte hold.

 

Trur jeg går for tungsten i nr 2 i første omgang, så får vi se hva det kan utrette :)

 

BTW, kan jeg bruke hevishot i 1/2 trangboring. Hagla mi er godkjent for stål, betyr det at jeg også kan bruke denne ammoen? Hvilken str anbefales her? Ser at du Foxhound bruker nr.4. Du har jo mer enn gjennomsnittlig erfaring med revejakt, så det skulle vel være trygt å bruke denne ammoen.. :)

 

Hevishot og Wingmaster ligger i samme leia både gjelder rikosjetter og spredning. Grunnen til at jeg bruker nr 4 er for å få flest mulig hagl, selv om du strekker holdet noe så har HS og WM bra anslagskraft , derfor går jeg litt ned på denne typen ammo. Har du halv borring og hagla er godkjent for stål burde det ikke være noe problem slik jeg ser det. Jeg har ikke allverdens erfaring med Tungsten , men foreløpig virker det lovende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...