Jump to content

Kikkert til postering og snikjakt.


oveo

Recommended Posts

Hei, skal ha meg et kikkertsikte til primært jakt på rådyr og hjort. Ser for meg at det blir mest på post. bor på vestlandet, så er litt varierte terreng, kan være i kanten på et jorde eller i litt tettere terreng med vegitasjon og bratte fjell.

Har og lekt meg med tanken på snikjakt. Vet at dette er en meeget krevende jaktform som krever sin jeger. Så vet ikke om jeg som nybegynner bør legge for mye vekt i det med det første.

 

 

Ser mange som er superfornøyd med en meopta r1 3-12x56 og tror og at den kan være super på postering, spesielt når mørket senker seg.

men lurer litt på hvor mye forstørring en faktisk bruker? kan ikke tenkte meg at jeg skyter lengre enn 200m MAX.

 

Så var det tanken på smygjakt etter rådyr som frister meg, kan ikke tenkte meg at et sånt stort sikte er noe gunstig der.

Så litt på zeiss conquest dl 2-8x42 som et fint sikte til dette bruket, uten å miste for mye forstørrelse når jeg sitter på post.

 

Kan folk opplyse meg om hvilke forstørrelse de som regel bruker i de forskjellige situasjonene?

Og gjerne litt feedback på optikken jeg nevener her? Vil jeg miste mye skummirings egenskaper om jeg går så må ned i åpning? fra 56 til 42?

 

 

Prisen jeg ser for meg å bruke er under 10 000.

Så om folk har andre forslag, må de gjerne komme med det :).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan trygt anbefale Swarovski Z4i 3-12X50 eller 2.5-10X56 som begge er suverene om kvelden, gode til smygjakt(2.5-10X56) og med lys og liten vekt. Kan og skru av lys for å få den enda lettere :D

 

Har klart meg i mange år med en VXR 3-9X50 fra Leupols som også er en god kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo lese igjennom denne tråden før du bestemmer deg, mye fornuft her:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=676

Men kortversonen, ikke gå i den fella og kjøp en stor og tung 56`- den er mest egnet til nattjakt, selv om mange sverger til denne- (men de som er ivrigst på slike sikter jakter som regel lite...) Til ditt bruk- og med unge øyne, greier du deg mer en godt nok med en 42` av europeisk kvalitet. Når det er så mørkt at du ikke greier å skyte med en god 42`med grovt retikkel, er det på tide å komme seg hjemoverfor en fersk jeger. Når du i tillegg skal bruke den til smygjakt og klatring i vestlandslier er en 56`lite egnet... Alternativet er om du kommer over en brukt Zeiss Classic/victory 2,5-10 x50, forholdsvis små og lette- og meget lyssterk.

Link to comment
Share on other sites

Har Hakko 1-4x20 på 9.3x62 løpet, brukes på elgjakt på dagtid.

Har Zeiss Victory 2.5-10x50 på 6.5 løpet til revepostering. Bruker QR-løsningen på børsa, som er Sauer202.

 

På Sako AII i .308W har jeg en Hakko 1-6x42, børsa brukes vel til det meste, trening, elgjakt, rådyrjakt, hjortejakt.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Litt erfaring jeg har fra mine 2 sikter, begge Swarovski z6i (1-6x24 og 2,5-15x56). Ei børse til innmark og ei til tett sørlands jungel. det enn bør tenke på er hvilken forstørrelse man faktisk bruker på den aktuelle jakten. Det gir liten eller ingen mening med gedigen linse om man sitter med kikkerten på lav forstørrelse... Jeg føler jeg ser like godt i begge siktene mine i skumring gitt att de står på lik forstørrelse under 3,5x, over det blir det lille siktet mørkt... Til det bruket du skriver ville jeg sett etter 1,5-6x42 av god kvalitet... Stor nok utgangspupille på full forstørrelse til å være bra i skumring og godt synsfelt på lav forstørrelse. Allround sikte nummer spør du meg!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar og tips!

 

Synes meopta r2 1,7-10x42 virket meeget gunstig. ser prisen ligger på rundt 12000 kr

 

Hadde igrunn sett for meg å bruke under 10 000.

 

Synes og en zeiss classic 2,5-10x50 med lys ser ut som en god kandiat, men disse er jo av skjelden vare nå i disse dager.

 

Noen andre kandidater dere kommer på med 2,5-10 forstørrelse og 42-50 åpning?

 

Ser mange rådere meg til å kjøpe en 1,5-6x42. Men er redd jeg får for lite forstørrelse og for lite åpning...

 

Mulig jeg tar grundig feil. Har kun drevet med revejakt med 17 hmr. Har da hatt et Precision 3-9x40 sikte. (billig sikte til 1200kr)

 

Har da felt ut til 120 meter i kveldingen. men når skumringen kommer begrenser avstanden seg fort. Nå er jo dette sikte noe av det billigste en får, så blir naturligvis bedre når en går opp noen lapper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...