Jump to content

Ny lader og nosler load data


Dekk

Recommended Posts

Er ny til lading men har lest meg opp på temaet og sett mye videoer. har kjøpt inn noen kilo N140 og nosler CC 155grs kuler som skal i norma hylser til en 308win rifle. Tvilen kommer når jeg ser på noslers lade data side hvor første ladningen er på 100% kapasitet og max ladningen er på 109% kapasitet og komprimert ladning. Ble litt i tvil siden startladningen til nosler allerede er 100% men har hørt at startladningen bør være 10% lavere når man skal jobbe seg opp en ny ladning. http://load-data.nosler.com/load-data/308-winchester/

 

Hvilken krutt mengde mener folket jeg bør begynne på? :)

Link to comment
Share on other sites

Ble litt i tvil siden startladningen til nosler allerede er 100% men har hørt at startladningen bør være 10% lavere når man skal jobbe seg opp en ny ladning. http://load-data.nosler.com/load-data/308-winchester/

 

Her blander du sammen maks ladevekt, med fyllingsgrad i hylsa, publiserte ladedata fra Nosler og Vihtahouri er trygge hvis en starter på oppgitt min ladevekt. Vihta bruker Lapua hylser i sine data, mens Nosler bruker sine egne hylser. Det er meget sannsynelig at det er forskjell på volum i disse hylsene, derfor vil oppgitt maks variere. Hvem som produserer Nosler hylser er jeg ikke 100% sikker på, men jeg mener å ha lest at det er Norma.

Link to comment
Share on other sites

Minimumslading for å unngå soting i mine rifler med den kombinasjonen der er ca 41.0 - 41.5 gn N140 (om vinteren og litt harde hylser).

 

Meiner å hugse at hastigheta med 42gn var mellom 750 og 780 m/s med langløpa mauser. Kan kronografere igjen, men det blir ikkje før i august.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

42.0 grain N140. Nosler CC 155 gn. CCI-hetter. 308W.

 

I DFS-mauser: 794, 796, 798, 797, 798, 794, 796, 800, 793, 790 m/s.

 

I Blaser R8 med kortkappa løp: 744, 747, 751, 744, 753, 748, 745 m/s. (Berre 7 skot, fordi kronografen var ikkje heilt med på notane på dei tre siste.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjørte første runde av ladestigen for å sjekke trykktegn og fikk ingen opp til ogmed 43,8grs. Ladet ikkje høyere så fikk ikkje testet mer enn det. Neste gang jeg ladet ville jeg teste å lade 50stykk med 42,5grs (nosler sin beste i test) for å prøve å lade flere skudd på samme krutt mengde og å sjekke spredningen på hastigheten. Men fikk ikkje testet mer enn 5 skudd siden kronografen var utilgjengelig og eg ikkje klarte vente med å begynne å skyte :-P de 5 skudd var i stigende rekkefølge: 808-810-811-811-813. Er ikkje sikker på hvor mye spredning folk forventer å klare å lade, ble en gruppe på 0,48 MOA på 100 meter. Må vel kunne si seg fornøyd med det som nybegynner?

 

Det neste blir å kjøre andre steg i ladestigen på 2-300m for å finne hva ladning som går best i børsa. Men det virker jo som 42,5grs går godt selv om det er veldig få skudd å bassere noe pålitelig statistikk på.

 

Artig dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...