Jump to content

Spørsmål om blanding av hylser til hjemmelading6,5x55.


Morten1990

Recommended Posts

Hei.

Skal til med hjemmelading av treningsammo.

Har kjøpt 500 kuler med Norma Diamond line 8,4g/130gr.

 

Har følgende av hylser:

- 60 Winchester 1.gangskutt.

- 60 partizan. 1.gangskutt.

- 100 Norma. 1.gangskutt.

- 150 Seller&belot 1.gangskutt.

 

Vil det bli store variasjoner fra produsent til produsent?

 

Hadde planer om å lade disse med RA 10 krutt. 44grs til trening/jaktfelt. (Ca 800m/s.) Tennhetter gjennom skytelaget. de handler fra DFS.

 

Spørsmålet er: er jeg helt på bærtur?

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg utviklet jeg treningslading til min 6,5x55 med 100grs A-Max i Lapua Hylser.

Men det var Norma hylser jeg skulle bruke.

Veide 10 stk av begge slag. De lå på +/- 0,5 grain i forskjell..

Treffpunktet var det samme med begge fabrikat..

(Jeg har ikke kronografert noen av de enda så det kan være hastighetsvariasjon mtp hylsens utforming på innsiden.)

 

Mitt tips er å sammenligne om hylsene holder like mye vann. (det må veies, ikke måles i volum)

Link to comment
Share on other sites

Du er på ingen måte på bærtur. Kan du ikke rusle innom 100-meter standplass etter en trening og plukke med deg så mye engangsskutte Norma-hylser du klarer å bære, og så helpresser du første gangen? Så lenge du ikke er på maxladning går det nok greit å blande, men det er ryddigere å ha én sort å forholde seg til.

 

Skal du kun skyte Diamond Line er det en flott kule. Skal du skyte litt DL og litt vanlig blank blir det mye puss imellom. Hvis jeg var deg ville jeg fått noe uten molycoat.

 

Ladedata står det på boksen. Legg deg litt over minimumsladning så slipper du sotete halser.

Link to comment
Share on other sites

Okei :)

 

Ja skal la seg gjøre å skaffe flere norma hylser, da skytterlaga her ute selger norma sierra :)

 

skal skytes med en Browning x-bolt, har bare ei rifle, så blir samme rifle på jakt/trening.

 

Må d pusses ekstra om man skyter med DL?

 

Holder det ikke med pussepropper, kobberbørste og solvent ?

 

Kanskje jeg skulle prøvd å få bytta di ut med golden target da :)

 

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Om man bytter mellom molycoat og blank er det en fordel å pusse ut molybdenbelegget før man skyter vanlig, ja. Ihvertfall før konkurranse eller jakt. Ellers kan de første 15 skuddene kaste litt, typisk fra nier over til nier under. Verre på 300 m enn 100 m.

 

Jeg liker ikke å måtte tenke på hva jeg skjøt sist og om jeg har pusset godt nok, så jeg skyter kun DL eller kun blank i mine løp. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...