Jump to content

holdbar finish til knivskaft


Vidarr

Recommended Posts

Hei er relativt fersk når det kommer til kniver, sliter litt med å få en fin og holdbar finish på skaftene jeg lager.

Bruker stort sett emner av masurbjørk, har brukt endel linolje, har og brukt balsin stokk olje. Skaftene ser bra ut når de ikke har vært i bruk men etter en stund forsvinner finishen og de må pusses og oljes på nytt. Trenger noen tips til noe som gir en fin finish og er vedlikeholdsfritt.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

TS. Linolje er like bra som noe annnet (tror jeg), hvis du metter treverket riktig. Jeg har heller ikke tatt bryet med å vokse etterpå. Både knivskaft, revolverskjefter og div haglekolber er blitt veldig bra. Men mange jukser også med oljeingen, for å spare tid. Ikke så lurt, på bruksgjenstander. Men til pynt, så duger det sikkert.

 

Men når du nevner "pussing" undrer jeg litt. Har du ikke "vannbeiset" tilstrekkelig, etter at skaftet er bra nedbusset tørt? Det skal være glatt, før du begynner å vannbeise. Og da fortsetter du med vannbeising til all "bust" (treverk som reiser seg, etter å ha blitt vetet og så tørket), til busta slutter å reise seg. Masurbjørk har mye tverrved, så det blir en del arbeid. Mulig litt triksing med voks kan hjelpe deg noe, men uansett går det mye på grunnarbeidet.

 

Men dette er da diskutert mange ganger her inne, både som egene tråder, men også i tråder fra knivmakerene her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...