Jump to content

Stor demper eller 223


Taure

Recommended Posts

Har i dag en T3 i 223 som var tiltenkt bever og åtejakt på rev.

Både jeg, kona (og naboene :lol: ) trives godt med smellet av en 223 med Hausken std.

Liker også at rekylen ikke er større enn at jeg lett ser treffet i reven på åta.

 

Nå driver jeg i midlertid å leker med tanken på en rigg som kan dekke all stillestående jakt i mer eller mindre svak belysning.

Det være seg bøjakt på hjort og rådyrbukk, åtejakt osv.

Da må jeg naturligvis også opp i kaliber.

 

Spørsmålet er da, er det mulig å dempe en 6.5x55, evnt. 260 rem. ned til 223-nivå?

Noen erfaringer med 6.5x55 og feks Whisper sett opp mot 223 med Hausken std?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Ser jeg uttrykket meg litt uklart. Det er særlig lydnivået jeg tenker på. Rekylen er forsåvidt det den er, og helt til å leve med i denne sammenheng.

 

For ordens skyld :

Har eid flere 6.5 som jeg har dempet med bla Hausken std med bakkammer og en Whisper 60. Det er de største demperen jeg har prøvd på kaliberet, men følte likevel det smalt godt over en 223 med mindre demper. Men en heftigere Whisper kan kanskje greie det?

Link to comment
Share on other sites

Men en heftigere Whisper kan kanskje greie det?

Jeg tviler litt, å få smellet akseptabelt, javel. Å få det like lavt som 223en, neppe.

En god demper demper nesten hele skuddsmellet. Det som er igjen er sjokkbølger fra prosjektilet - "kulesmellet". Det er til en viss grad proporsjonalt med prosjektilets størrelse (og sikkert også form). Blir du skutt over, slik vi av og til gjør på en av banene våre, så hører du godt forskjell på 223, 6.5 og 338. Kulesmellen fra en 338 er mye høyere, kraftigere, og bærer mye lenger enn kulesmellen fra ei 223-kule. Har du blitt forbiflydd av en litt overivrig jagerflyger, så har du kanskje også merket at når "prosjektilet" blir veldig stort - ja så er smellet også veldig stort...

Erfaring med jakt i skjærgården med både 223 og 6.5 sier egentlig det samme, og resultatet har jo blitt at "to go" rifla for sånt idag er en 223 - uten demper.

 

Dersom dette med lyd er veldig viktig, sammen med EI rifle, så er kanskje en 308 det rette valget. Da kan en bruke subsonisk ammo om natta, på reven, når stillhet er foretrukket, og akkurat den jaktammoen en vil på storviltet. En må da betale med litt plunder med kulebane for sub-prosjektilet, og en noe redusert skuddvirkning. Idag fins prosjektiler som i stor grad avhjelper det siste, iallefall på rev.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Aha. Akkurat det der med kulas diameter relativt til lydbølgene hadde jeg egentlig ikke reflektert over.

Men sånn som du forklarer det her, gir det jo absolutt mening.

 

Har faktisk vært innom mange av de samme tankene på 308, da jeg har det i skapet også. Jeg kom vel egentlig fram til samme, at det blir mye klikking opp og ned med subsonic og forskjellige kulevekter.

 

Dette er vel egentlig et tilfelle av den berømte posen og sekken.. Men det er som du sier, en større demper vil nok dempet tilfredsstillende .

 

Skyter nok 223en en stund til, så får jeg se prosjektet ann. Ikke alltid lett når optimaliseringsgenet slår inn :winke1:

 

Takk for utfyllende svar!

Link to comment
Share on other sites

Ammo type har jo en del å si, er det rev du tenker mest på kan du jo lade ned patronen litt, det burde ikke bråke så mye med rett demper.

 

Forskjellen i lydtrykk på 223 sammenlignet med 6,5x55 er 3 db og 308 er ca 4db over 223, det er egentlig ikke så mye, men 308 har et dypere smell. Om lavt lydtrykk er viktig så kapp i alle fall ikke pipa på 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...