Jump to content

Hvilket våpen bør jeg velge?


ferskjeger2016

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er to ferske jegerkompiser som har lest oss gjennom forumets våpenkjøpinfo, men som fortsatt har et par spørsmål. Alle vi snakket med under jegerkurset sa at vi burde bruke masse penger på optikk (10.000+), og kanskje noe på våpen (5000+). Vi syntes denne pakken fra xxl hørtes interessant ut, etter å ha lest om Redfield 3-9x42 (som hadde gode brukeromtaler på engelsktalende forum). Vi syntes rifla var litt i dyreste laget for et førstegangskjøp:

 

Link til riflepakke:

https://www.xxl.no/weatherby-riflepakke ... 15_1_style

 

Link til anmeldelse av optikk:

http://www.opticsplanet.com/reviews/rev ... _iv_page=2

 

Er det noen her som kan gi noen vennlige råd til en litt rimeligere kal 30-06 rifle som kan passe godt til Redfield sitt kikkertsikte? Våpenet skal passe til rådyrjakt (med mulighet for hjortejakt).

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Om niogethalvt tusen blir i overkant for ei riflepakke ville jeg sett på noe brukt. Det ligger stadig greie kjøp av rifler med sikter ute på Finn til rundt eller ned mot halvparten av dette. Fant flere ved et kjapt søk. Ikke vær opphengt i 30-06. .308w og 6,5x55 er minst like greie med tanke på bruksområdet. Jaktifiserte (ombygde for kikkertsikte) "krigsmausere" ligger gjerne ute for mellom en tusenlapp eller to, men funksjon og kvalitet på disse kan være begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg startet på nytt nå, eller gitt råd til en nær bekjent, så ville det vært:

 

Rifle : Tikka T3, 6,5x55 rustfri

Montasje : Tikka Ringmount 1"

Optikk : Kahles 6x42

Lyddemper : Ase Utra SL5i

 

Kjøp en McMillan Sako Hunter stokk og få det skikkelig beddet.

 

 

 

Alle de tusenvis av kronene jeg kunne spart ved å gjort dette selv... :?:x

 

 

 

Å bruke mangfoldige tusen på optikk er i mine øyne ikke verdt det. Man tilbringer maks 1 min å titte igjennom det før man skyter ( i 98% av alle tilfeller ).. Jeg personlig tør ikke skyte dyr i "skumringen", i frykt for utfall og bruke hele natten på å lete etter dyret. Dermed trenger jeg ikke svære 56mm objektiv. Det viktigste for meg er en lavt montert kikkert. Jo lavere jo bedre. Håndkikkerten gjør jobben med å finne dyret.

Link to comment
Share on other sites

Her har du jo ei god pakke.

 

http://www.jaktdepotet.no/riflepakker/z ... 9x40-pakke

 

Eller denne.

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... odid=11792

 

Og som andre skriver ikke heng deg opp i 30.06. 308win og 6,5x55 er like så gode valg til all jakt i Norge.

 

Fordelen med 308win og 6,5x55 er ofte litt billigere kjøpe ammo også, noe som er ett pluss for den som er ny og vil skyte mye :wink:

 

6,5x55 har også minst rekyl og er lettest å lære seg å skyte godt med. Om dere ikke skal ha på lyddemper også med engang, men da blir det dyrere igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gode tilbud som gir mye for penga.

 

Har aldri eid noen av de selv heller, men har testskudd en Zastava. Grei rifle. Blir super med en liten avtrekksfiks og bedding.

Mange fornøyde eiere rundt om hvertfall.

 

Det samme med Howa riflene. Mange som er kjempefornyde.

Link to comment
Share on other sites

Er stor fan av 6,5x55. Enkelt å skaffe ammo, samt billig. Veldig alsidig kaliber da det fint kan brukes både på småvilt og storvilt opp til elg. Også god presisjon i disse kulene. Tikka har jeg god erfaring med, og kan anbefale disse.

 

Når det kommer til optikk vil jeg anbefale å gå for et kjent merke. Skal sies at man får det man betaler for når det kommer til pris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...