Jump to content

S&W model 41 fjærer


shun

Recommended Posts

Noen her inne med erfaring med vedlikehold på en Smith & Wesson model 41? Har hatt litt tendenser til problemer med veksling, tidvis kaster den ut dårlig, og det hender også at den ikke mater ordentlig fra magasinet. Min logikk tilsa dermed at det er nye fjærer som måtte til. Våpenet er fra 1972 og det ser ut som gode 40 år med slitasje på delene.

 

Jeg monterte ny extractor, extractor spring og recoil spring. Originaldeler kjøpt fra Brownells. Etter en tur på banen i dag hadde jeg 15-20 problemer både med utkast og mating etter montering av de nye delene. Den nye rekylfjæra er 2-3 centimeter lenger enn den som stod i, jeg tenkte dette var naturlig ettersom den trolig vil komprimeres i løpet av 40 år. Jeg tok ut rekylfjæra fra en annen model 41 (klubbvåpen) og der var fjæra også 2-3 centimeter kortere enn den nye jeg fikk fra Brownells.

 

Kan jo selvfølgelig sette inn igjen de brukte delene, men var nå ute etter å få en pistol som vekslet bedre og jeg kunne være trygg på å unngå funksjonsfeil i løpet av en konkurranse.

 

Ny fjær til venstre: http://bildr.no/image/S0krZGNr.jpeg

Link to comment
Share on other sites

hør på frøken Phatty Mcphluff over her, hun har rett i at det blei et "annet våpen" etter UL-vask!

 

Hadde samme greia med min Buckmark av eldre modell, den så ikke møkkete/upusset ut, men olja i vaskeren var SVART!

10 min i UL og ny pistol!

 

 

(Mcphluff er for øvrig dragen jeg bor med, og selv om hun i 99% av alle tilfeller tar feil, så har hun et poeng her :) )

Link to comment
Share on other sites

Ville kanskje vurdert et nytt magasin også. M4| er i produksjon igjen, så man burde kunne få tak i nye magasiner. Magasiner er ofte synderen ved mateproblemer. Og hvis magasinfjæra ikke mater raskt nok, eller magasinleppene er utenfor spek etc, så vil matefeil oppstå. Ellers tror jeg du bør beholde den nye rekylfjæra. For slapp rekylfjær gir også mateproblemer, og dersom den er komprimert 3 cm, så mener jeg den bør den byttes.

Link to comment
Share on other sites

Min 41 kranglet litt i utkastet. Tilslutt sporet jeg det til at utdrageren hadde feil profil i forhold til formen på utdragersporet i pipa, slik at den ble dyttet helt vekk fra patronen. Omprofilering av fronten på utdrageren har gitt meg god funksjon, kombinert med ny returfjær("rekylfjær").

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...