Jump to content

Fallgevir.....spises av mus?


MortenGB

Recommended Posts

Har ofte lurt på hvorfor jeg aldri finner fallgevir av rådyr/elg.

 

Men så såg jeg dette på wikipedia idag: Fallgevir. Rådyrbukken feller geviret i løpet av høsten, men de blir som regel spist opp av mus i løpet av et år.

 

...så dette gjelder vel for elggevir å det da?

 

Noen innspill?

:o

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle fall funnet flere fallgevir av elg, men det stemmer sikkert at de spises opp over tid. For øvrig er det ikke uvanlig at hjortedyra selv gnager på gevir- både eget og andres, til og med når det fremdeles sitter fast på hodet til noen :shock:

Reinen spesielt pleier å gnage på gevir for å få i seg kalk, det blir noen karakteristiske bølgemønster på tuppene av geviret etter slik gnaging.

Link to comment
Share on other sites

Har ofte lurt på hvor man kan finne mest fallgevir? Ungskog, gammelskog osv

 

Har funnet Fallgevir fra elg midt på myrer ved et par anledninger.

 

Og når er det lettest å finne de?

 

Har også hørt at finner du ett, ligger ofte det andre i nærheten? Noen som har noen formeninger om det?

Link to comment
Share on other sites

Har kun funnet èn halvdel av et gevir, og det fant jeg like ved flyplassen på Rena Leir om det er noen lokalkjente.

Ble funnet midt i snøsmeltinga like ved en bekk.

 

Ikke noe store greier, men.

dsc0272fm8.th.jpgthpix.gif

Det andre geviret er faren min sitt. Har ikke fått det bedømt, men vi tror ikke det holder til bronse.

Link to comment
Share on other sites

Fallgevir finner du på steder hvor elgen har sitt vinterbeite. Varierer veldig når elgen feller. Noen feller allerede i november, gjerne de største mister først. Har selv funnet fersk gevirfelling av liten okse i april. Det er ofte disse man finner. Dette fordi de største ofte ligger mot bakken og mus gjerne har ganger under snøen og derfor lettere kommer til disse gevirene.

 

Min far og jeg har sikkert funnet 25 fallgevir de siste 10-12 årene. Fant selv 2 gevir på EN dag, det er sjelden. De fleste av dsse elgene har vi aldri sett, og det er fordi elgene trekker fra andre områder og har dette som vinterbeite.

 

Det er nok januar og slutten av desember som er måneden for å lete etter nyfelte gevir!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...