Jump to content

Nytt kikkertsikte


oddsand

Recommended Posts

Eg er på utkikk etter eit nytt kikkertsikte, det skal brukest mest på langholdsskyting,men kanskje noe reinsdyrjakt.

Dei eg kikker på er Smidht og Bender 3-27x56,5-25x56 eller Kahles 624i,

Hva tror folket her på kammeret, Tester og brukererfaringer mottas med takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Begge siktene du nevner er fra øverste hylle, det er bare å kjøpe det du har lyst på. De er store og tunge, det betyr ikke at de er dårlige til reinsdyrjakt. Det er jo opp til hver enkelt hvor mye en gidder å bære på.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Her nevnes kvalitetsoptikk.

 

Men vedrørende reinsdyrjakt, hva er vitsen med å bære optikk laget for skudd på 500 meter pluss langt gokk innpå vidda? Reisskiva klarer man treffe med Aimpoin.. Ser oppsynet at man løsner skudd på langt hold...Å noen plasser sitter det Swarovski i jervenduk på enhver topp...Dette var greit O.T, men klar det er tøft med feit optikk, bare litt drass :D

 

Sikler selv på Kahles etter at Schmidt und Bender steg i pris på samme nivå som olja sank..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke problem og skyte over 100m på reinsjakt. Så lenge man gjør det rett.

Jeg har bært på en zeiss 2.5-10x50 i flere år. Pluss lyddemper og tofot. Har en svintung zeiss RF håndkikkert også. Det som jeg syns de er tyngst og bære på er mine 20kg i overvekt. Kjøp det du blir komfertabel med. Og jakt med det du trener med. Om det veier 500g mer?! Legg igjen ene ølboksen da.

Link to comment
Share on other sites

Nå går det ganske tydelig frem att TS skal bruke sikte MEST til Langholdeskyting... Jeg vil påstå det er bedre og dra med seg ett LH sikte som veier noen 100gr mer enn det optimale reinsjaktsikte på jakt enn og bruke det optimale Reinsjakt sikte til LH..

 

Det er ikke vanskelig og forstå att en hardbarka gram jeger som optimaliserer alt utstyr mot nettopp reinsjakta ikke anbefaler ett sikte på nærmere en kg til reinsjakt. Men dette er dyrt utstyr og mange kan ikke kjøpe det optimale for hver enkelt jakt de driver med og må ta med det de har og det er utvilsomt helt uproblematisk og bære med seg +/- 500gr!

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...