Jump to content

Spørsmål om våpenkort før i tiden


mgulb

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal få 2 våpen av min bestefar, men han finner ikke igjen våpenkortet.

Greit nok det, bare og bestille nytt, men han mener at alle hans 3 våpen sto på samme kortet.

 

Kan dette stemme, eller har han kanskje bare registrert 1 av de?

 

Hvordan går jeg eventuelt frem dersom ett av de våpnene jeg skal overta ikke er registrert?

Link to comment
Share on other sites

Det skal gå greit da. Da vil du som ny eier få 2 kort på de 2 våpen du får og han vil få ett kort på det han beholder selv. Om dette er fra din bestefar så kan du si det er forskudd på arv og da slipper du søknadsgebyret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir sånn, men han trenger vel kanskje ikke bestille nytt kort før jeg får registrert de på meg?

Det jeg trenger av info finner jeg vel på våpenet uansett?

 

Ja leste det om arv, så det skal jeg skrive på. Regner med at det er nok og bare skrive at det er arv fra farfar under "andre forhold" feltet ?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tuller nå, men er man ikke omtrent garantert våpenkort merket med "bruksforbud" om man overtar våpen via arv?

 

Kommer an på om erverver har søkt om tillatelse på grunnlag av affeksjon/arv eller et bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tuller nå, men er man ikke omtrent garantert våpenkort merket med "bruksforbud" om man overtar våpen via arv?

 

Neida du tuller ikke :wink: Men det er bare om ny eier ikke egentlig fyller kravet til å eie våpen(Ikke jeger, medlem av skytterlag osv) Eller nye eier ikke kan kjøpe flere våpen pga full våpengarderobe osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir sånn, men han trenger vel kanskje ikke bestille nytt kort før jeg får registrert de på meg?

Det jeg trenger av info finner jeg vel på våpenet uansett?

Ja leste det om arv, så det skal jeg skrive på. Regner med at det er nok og bare skrive at det er arv fra farfar under "andre forhold" feltet ?

Skriv i feltet andre opplysninger eller hva den heter at det er forskudd på arv fra din farfar, og få han til å skrive en liten notis med signaturen hans, personnr og andre opplysninger politiet trenger på ett ark du legger med. Da skal det gå rett i gjennom. Gjorde det slik da jeg tok over ei hagle når bestefar syns han var for gammel til å ha våpen i hus.

Tror ikke dere trenger å ordne nytt kort først, da politiet forhåpentligvis har alt de trenger inne i systemet sitt. Men det kan du spørre de om.

Har opplevd at politiet ofte mere enn gjerne hjelper til så mye de kan om å få ordnet opp i slike ting. De vil nok rydde opp i ett system der det har vært/er mye rot fra gammelt av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...