Jump to content

Import av våpen


Maxwatt

Recommended Posts

Jeg vurderer å importere en jaktrifle fra australia (ikke le) fordi jeg ikke finner den til salgs noe annet sted og lurer litt på dette med søknad og moms.

Hvordan går man frem for å importere en rifle som privatperson fra et land utenfor eu?

Skjønner at man må søke om import på vanlig våpensøknad, men trengs det også søknad til UD eller andre instanser enn vanlig våpensøknad?

Man får norsk moms på prisen (og frakta) pluss evt eksport avgift men får man igjen noe av momsen fra landet man kjøper fra?

og trenger jeg sende evt innvilget søknad downunder for selgers (butikk) underskrift?

Noen her som har gjort noe lignende handel?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe spennende, bare en tikka, men jeg er blitt lei av å leite og vente på at det dukker opp en slik til salgs her hjemme.

Jeg har desverre en slags dysleksi når det kommer til offentlige papirer, skjema og lignende så jeg må nok ha det inn med teskje for å få saksgangen riktig.

1 søke om import (finnes våpensøknadskjemaet på engelsk?)

2 godkjent søknad sendes til selger sammen med en forklaring av hvilke felt som må fylles ut.

3 søknaden returneres til meg. Og våpen sendes separat sammen med kopi av søknad samt kjøpedokument med pris på som pakkseddel utenpå (pga tolling)

4 jeg tar med godkjent søknad og henter ut våpnet på tollkontoret eller posten?

Og et eller annet sted kommer det noe moms fra eller till?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...